Efter eftersøgningen efter overlevende og genopretning af ofre i tragiske luftfartsulykker – som en UPS fragtfly kort efter start fra Louisville Muhammad Ali International Airport i Kentucky i sidste måned – kommer eftersøgningen efter flydata og en cockpit-stemmeoptager, der ofte kaldes “den sorte boks”.
Ethvert kommercielt fly har dem. Luftfartsgiganter GE Aerospace og Honeywell er blandt nogle få virksomheder, der designer dem til at være næsten uforgængelige, så de kan hjælpe efterforskere med at forstå årsagen til et styrt.
“De er meget afgørende, fordi det er en af de få informationskilder, der fortæller os, hvad der skete før ulykken,” sagde Chris Babcock, afdelingschef for køretøjsoptagerafdelingen hos National Transportation Safety Board. “Vi kan få en masse information fra dele og fra flyet.”
Kommercielle fly er blevet meget komplekse. EN Boeing 787 Dreamliner registrerer tusindvis af forskellige oplysninger. I tilfældet med Air India-ulykken i juni viste data, at begge motorbrændstofkontakter blev sat i en afbrydelsesposition inden for et sekund efter hinanden. En stemmeoptagelse inde fra cockpittet fangede piloterne, mens de diskuterede afskæringerne.
“Alle disse parametre i dag kan have en meget stor indflydelse på efterforskningen,” sagde tidligere NTSB-medlem John Goglia. “Det er vores mål at give information tilbage til vores efterforskere, som er på stedet, så hurtigt som vi kan for at hjælpe med at få efterforskningen fremad.”
Disse vigtige data kan også hjælpe med at forhindre fremtidige ulykker. Et styrt kan koste flyselskaber eller flyproducenter hundredvis af millioner af dollars og efterlade ofrenes familier med en livslang sorg.
Men i nogle tilfælde blev sorte kasser ødelagt eller aldrig fundet. Eksperter siger, at der er behov for yderligere udvikling såsom cockpit-videooptagere og datastreaming i realtid.
“Teknologien er der. Crashværdige cockpit-videooptagere er allerede ved at blive installeret i en masse helikoptere og andre typer fly, men de er ikke påkrævet,” siger Jeff Guzzetti, luftfartsanalytiker og tidligere ulykkesefterforsker for Federal Aviation Administration og NTSB. “Der er problemer med privatlivets fred og omkostninger, der involverer cockpitvideooptagere, men NTSB har anbefalet, at FAA kræver dem i årevis nu.”
Se videoen for at lære mere.
— CNBC’er Leslie Josephs bidraget til denne rapport.
