Vince Nguyen, en 39-årig iværksætter baseret i Vietnam, bruger et par hundrede næsten hver måned på at rejse til andre lande for at spille pickleball.
Sporten, der begyndte som et tidsfordriv efter at have skadet sig selv i amerikansk fodbold, er siden blevet central i hans livsstil, da han næsten dagligt dyrker den i to til fire timer.
Siden han tog sporten op for to år siden, har Nguyen spillet afslappet i Malaysia, Taiwan, Vietnam og Canada. Næste måned planlægger han at tage til Kina for en kommende turnering.
Han siger, at han punger et par hundrede ud på tur-retur-flyvninger til Taiwan eller Malaysia til turneringer og fritidsleg med venner. Derudover betaler han domstolsafgifterne, der spænder fra $4 til $8 for åbent spil og omkring $38 pr. nat for hoteller. I alt kostede turene ham mellem $386 til $772.
Han bruger dog næsten 1.000 dollars, når han rejser til Canada, hvor fly og indendørs baner er dyrere end i Asien.
“Jeg kan godt lide at bruge en uge … på at spille et par gange, tjekke forskellige baner, gå på forskellige restauranter,” sagde han.
Vince Nguyen (øverst til højre) ved en pickleball-turnering i Ho Chi Minh, Vietnam.
Kilde: Vince Nguyen
Nguyen mener, at det at rejse for at spille pickleball gør en forskel, da “hvert land har en lille smule forskellig stil” i at spille spillet, og han er ikke alene. Han er en af de mange millennials, der giver næring til en stigende tendens inden for rejser: sportsturisme.
Ifølge Hiltons 2026 Trends Report, som undersøgte over 14.000 rejsende i 14 lande, ca. 67 % af millennials har planlagt en rejse til begivenheder relateret til deres interesser, herunder sport, wellness og koncerter.
Alene i USA millennials er 80 % mere tilbøjelige til at planlægge en ferie til tennis og 87 % til pickleball, ifølge en undersøgelse fra onlinerejsebureauet Priceline om rejsetendenser i 2025.
Og der er ingen tegn på, at sportsturismen går langsommere. Sportsturismeindustrien er allerede et marked for $707,29 milliarder og forventes at blive næsten tredoblet i 2032, ifølge Fortune Business Insights.
Europa er førende på markedet med en værdiansættelse på 248,23 milliarder dollar sidste år. I mellemtiden er Asien-Stillehavsområdet blevet markeret som den hurtigst voksende region, der forventes at være 149,50 milliarder dollar værd i 2025.
Sportsturisme i Asien-Stillehavsområdet forventes at have en sammensat årlig vækstrate på 17,85 % fra 2025 til 2032.
“Godt for din sjæl”
En anden millenial, 35-årige Nirbhay Handa, der er baseret i Singapore, rejser også til udlandet for at tennis.
“Jeg tager til en tennislejr i Phuket … når jeg rejser til Dubai og Abu Dhabi har jeg en tennistræner, som jeg bare går og spiller med om aftenen efter arbejde,” sagde han. “Jeg tror, det gør mig bedre på arbejdet, fordi jeg er i bedre humør. Jeg er ikke irriteret,” sagde iværksætteren.
Han tager omkring seks tennisrejser om året, inklusive dem for erhvervslivet, og bruger omkring $200 om ugen på sessioner i Dubai.
Handa sagde, at sporten er mere end en hobby for ham. “Det blev bare meget terapeutisk, og det satte mig på nogle gode vaner … ikke at drikke før sent på fredag … at give helt op med social rygning,” tilføjede han.
Han gør det til et punkt at spille et spil tennis, når han er i udlandet på fritiden eller på forretningsrejse.
Tennis, som han anser som “godt for din sjæl”, hjælper ham ikke kun med at slappe af, men opfylder også hans sociale liv.
“Det gør lidt af det at gå ud på en pub ville gøre for mange mennesker, du ved, som er at møde folk, møde dine venner over en drink,” sagde han, men “jeg føler, at jeg kan gøre det på tennisbanen.”
At ramme personlige mål
Mike Goldys, der bor i Florida, rejser for at surfe i udlandet med et mål om at spille i så mange forskellige surfparker som muligt. Den 39-årige har indtil videre logget 140 timer i 26 byer i 10 lande.
“Hver surfpark … er meget unik for mig. Jeg … kan bare ikke få nok af det,” sagde han. “Jeg vil blive ved med at tjekke dem af og se, hvordan denne var i denne tilstand.”
“Jeg går sjældent tilbage til det samme bølgebassin to gange,” tilføjede han.
Goldys har brugt $18.500 på surfsessioner alene, budgetterer $6000 til $10.000 per rejse afhængigt af fly og indkvartering, sagde han. Han afsætter også penge til fotografering og video, som han kan dele på sociale platforme.
Mike Goldys surfer ved Atlantic Park Surf i Virginia Beach, USA.
Kilde: Andrew Tonra
Som social media-strateg i en non-profit organisation tager han en til to ugers fri for at surfe – og har kun en tendens til at arbejde i nødstilfælde.
“Når du betaler for at surfe i et bølgebassin, er du garanteret, at bølgerne er virkelig kraftfulde og kan lide god form… en måde at accelerere fremskridt på,” sagde han. “[It’s] meget hurtig for en, der ikke har de perfekte bølger hele tiden” nær hans bopæl i Florida.
For 170 dollars i timen er surfparker ikke billige. Men Goldys insisterer på, at de er det værd.
“Så længe det ikke stiller dig dårligt økonomisk bagefter,” sagde han.
