Det amerikanske transportministerium lancerede onsdag en landsdækkende kampagne, der opfordrer rejsende til at forbedre deres adfærd i lufthavne og på flyvninger, da forstyrrende hændelser forbliver langt over niveauet før pandemi.
Indsatsen, kaldte “The Golden Age of Travel Starts with You,” har til formål at genoprette høflighed i himlen og imødegå en stigning i forstyrrende adfærd. Afdelingen sagde, at initiativet er beregnet til at “springe gang i en landsdækkende samtale om, hvordan vi alle kan genoprette høflighed og klasse til flyrejser.”
Disruptive passagerhændelser fordobledes i 2024 sammenlignet med 2019, mens Udbrud under flyvningen – lige fra upassende adfærd til fysiske angreb – steg med 400 % i 2025.
Transportministeriet sagde, at kampagnen havde til formål at forbedre rejseoplevelsen og samtidig sikre sikkerheden for passagerer, flybesætning og lufthavnspersonale.
I en video, der promoverer kampagnen, opfordrede transportminister Sean Duffy rejsende til at overveje deres adfærd og spurgte, om de hjælper gravide passagerer eller ældre voksne med bagage over hovedet, eller blot siger “venligst” og “tak”.
Han bad også passagerer om at “klæde sig med respekt” forud for ferierejsesæsonen.
Af de 82 millioner amerikanere, der forventes at rejse over Thanksgiving-ferien, forventes omkring 6 millioner at pendle med fly i år, eller en stigning på 2 % fra 2024, ifølge en prognose fra American Automobile Association.
International turisme voksede 5% i første halvdel af 2025 fra et år siden og nåede næsten 690 millioner passagerer, sagde FN’s Verdensturismeorganisation. Det tal er 4 % over den sammenlignelige periode i 2019.
USA er ikke alene om at presse på for bedre passageradfærd. Det Forenede Kongerige‘s luftfartsindustri introducerede “One Too Many”-kampagne i 2018 at dæmme op for alkoholrelaterede hændelser.
Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur lancerede også et initiativ i 2019 for at øge bevidstheden om uregerlig adfærd og bemærkede derefter, at uregerlige passagerer truer flysikkerheden hver 3. time, hvor 70 % af hændelser involverer en form for aggression.
I 2015 påbegyndte Kina også en sortliste over passagerer, der er forstyrrende på flyvninger efter en række højprofilerede hændelser.
På trods af disse foranstaltninger fortsætter rapporterne om uregerlige passagerhændelser med at stige. Mere end 53.000 hændelsesrapporter blev indgivet af over 60 operatører verden over, eller én hændelse for hver 395 flyvninger i 2024, sagde International Air Transport Association i juni. Det kan sammenlignes med én hændelse for hver 405 flyvninger et år tidligere.
