Et skilt med “Will Vector for Food” vises på kontroltårnet, når et fly fra Southwest Airlines letter i Ronald Reagan Washington National Airport i Arlington, Virginia den 10. november 2025.
Andrew Caballero-reynolds | Afp | Getty billeder
Flyforstyrrelser, der har skæmmet flyrejser for millioner af mennesker i de seneste uger, kan fortsætte, selv efter regeringens nedlukning slutter, advarede flyselskaber.
Senatet vedtog mandag aften et lovforslag, der kunne afslutte den længste føderale regeringsnedlukning i historien, og sendte det til Parlamentet til afstemning.
Denne afstemning kom, da personalemangel på flyveledere, som er forpligtet til at arbejde uden deres regelmæssige lønsedler i nedlukningen, har forsinket eller aflyst tusindvis af flyvninger, med problemer, der er blevet værre i de seneste dage. Controllere gik glip af deres anden fulde lønseddel af nedlukningen i denne uge, og nogle har taget et andet job og arbejder med stigende niveauer af stress, har regerings- og fagforeningsembedsmænd sagt.
Men selv hvis Parlamentet vedtager lovforslaget, der vil finansiere den føderale regering til januar, vil det tage flyselskaberne tid at omstille sig.
“Flyselskabers reducerede flyveplaner kan ikke umiddelbart vende tilbage til fuld kapacitet lige efter regeringens genåbning,” Airlines for America, en lobbygruppe for flyselskaber, bl.a. Delta Air Lines, United Airlines, American Airlines og Southwest Airlinessagde sent mandag. “Det vil tage tid, og der vil være resteffekter i dagevis. Med Thanksgiving-rejseperioden, der begynder i næste uge og den travle forsendelsessæson rundt om hjørnet, er tiden til at handle nu for at hjælpe med at afbøde eventuelle yderligere konsekvenser for amerikanerne.”
Flyselskaber vil have brug for tid til at omkonfigurere tidsplaner og placere fly og besætninger, noget de blev tvunget til hurtigt at tage fat på med sidste uges nødvendige flynedskæringer.
Mere end 5 millioner rejsende er blevet påvirket af flyselskabets personaleproblemer, siden nedlukningen begyndte den 1. oktober, sagde Airlines for America. Forstyrrelserne har fået nogle passagerer til at lede efter alternativer, fra busser til lejebiler og endda private jetfly.
Sidste fredag begyndte Trump-administrationen at kræve, at kommercielle flyselskaber skærer 4% af deres indenrigsflyvninger i 40 travle amerikanske lufthavne, med større reduktioner på vej, hvis lukningen ikke stopper, da embedsmænd gav flyvelederne skylden for belastningen.

Luftfartsgrupper har sagt, at der forventes et rekordstort antal rejsende til Thanksgiving-perioden, hvor ferien er lidt over to uger væk.
Tæt på 5 % af de planlagte 22.811 amerikanske afgange blev aflyst tirsdag morgen, en relativt let dag for rejser generelt, ifølge luftfartsdatafirmaet Cirium. Det er et fald fra en aflysningsprocent på 8,7 % om mandagen, eller 2.239 flyvninger, og 2.633 aflysninger om søndagen, eller 10,2 % af tidsplanen. Forsinkelser var også hobet op med personalemangel og dårligt vejr i store knudepunkter, herunder Chicago O’Hare International Airport.
Nedlukningen har ligesom 2018-2019 igen sat luftfartens belastninger i søgelyset. Den tidligere nedlukning sluttede dog få timer efter, at en mangel på flyveledere snerrede flytrafikken i New York-området.
Luftfartsgrupper opfordrede tirsdag lovgivere til ikke blot at afslutte lukningen, men også at give mere Department of Transportation-midler til at hjælpe med at modernisere flyvekontrollen og ansætte flere controllere, som var en mangelvare, selv før lukningen begyndte.
“Regeringens nedlukning har forstyrret det arbejde og bremset det stærke momentum, vi har bygget til modernisering,” sagde Modern Skies Coalition, som omfatter store flyselskaber, lufthavne og rumfartskoncerner som f.eks. Boeing, GE Aerospace og andre, såvel som fagforeninger.
Præsident Donald Trump truede mandag med at lægge løn til flyveledere, der er fraværende. “Alle flyveledere skal tilbage på arbejde, NU!!!,” skrev han i et indlæg på Truth Social og tilføjede, at han ville anbefale $10.000 bonusser til alle flyveledere, der ikke var fraværende under nedlukningen.
“Opgaven med at holde luftfarten sikker og sikker er hård hver dag, men at tvinge føderale ansatte til at gøre det uden løn er uacceptabelt,” sagde Modern Skies Coalition. “Vi skylder offentligt ansatte i Federal Aviation Administration (FAA) og andre agenturer, der støtter luftfart, såsom National Transportation Safety Board, Transportation Security Administration og Customs and Border Protection, en taknemmelighed og en hurtig afslutning på denne nedlukning.”
