Boeing 737 Max-fly samles på selskabets fabrik i Renton, Washington, USA den 25. juni 2024.
Jennifer Buchanan | Via Reuters
Boeing har vundet regulators godkendelse til at øge produktionen af deres bedst sælgende 737 Max jetliners til 42 om måneden, en milepæl for producenten næsten to år efter, at Federal Aviation Administration satte et loft over produktionen efter en nær-katastrofe i luften.
I januar 2024 begrænsede FAA Boeing til at bygge flyene med en hastighed på højst 38 om måneden – selvom det havde været under det niveau på det tidspunkt – efter at en dørprop fra en næsten ny 737 Max 9 blæste af fra en Alaska Airlines flyvning, da den klatrede ud af Portland, Oregon.
Boeing undlod at geninstallere nøglebolte på dørstikket, før det forlod fabrikken, fandt en rapport fra National Transportation Safety Board. 737 Max vendte tilbage og landede sikkert, men det bragte virksomheden tilbage i krisetilstand, ligesom lederne forventede et vendeår.
FAA sagde fredag, at det stadig ville føre tilsyn med Boeings produktion. “FAA sikkerhedsinspektører gennemførte omfattende gennemgange af Boeings produktionslinjer for at sikre, at denne lille stigning i produktionshastigheden vil blive udført sikkert,” sagde agenturet i en erklæring.
Boeing sagde, at det ville arbejde sammen med sine leverandører for at øge produktionen.
“Vi værdsætter arbejdet fra vores team, vores leverandører og FAA for at sikre, at vi er parate til at øge produktionen med sikkerhed og kvalitet i højsædet,” sagde Boeing fredag i en erklæring.
En stigning i produktionen er nøglen til virksomhedens turnaround efter år med problemer, da flyselskaber og andre kunder betaler for hovedparten af et fly, når de modtager det. CEO Kelly Ortberg, udnævnt sidste år til at stabilisere den førende amerikanske producent, sagde i sidste måned, at han forventede snart at vinde FAA-godkendelse for at hæve produktionen til 42, med andre stigninger planlagt senere.
“Vi går fra 42, og så går vi op yderligere fem, og vi vil gå op yderligere fem,” fortalte Ortberg på en Morgan Stanley investorkonference i september. “Vi når dertil, hvor lagerbeholdningen er mere afbalanceret med forsyningskæden, sandsynligvis omkring 47 om månedens produktionshastighed.”
Ændringen viser FAA’s blødgørende tone og øgede tillid til Boeing efter år med restriktioner. I sidste måned sagde agenturet, at det ville give Boeing mulighed for igen at logge af på nogle af sine fly selv, før de overdrages til kunderne, i stedet for at ansvaret udelukkende falder hos FAA.
Max-programmet blev forkrøblet efter to flystyrt i 2018 og 2019, som dræbte alle 346 mennesker på de to flyvninger. Flyet var sat på grund i næsten to år. Covid skadede også produktionen, efterfulgt af forsyningskædeproblemer og sidste år en arbejdsstrejke på Boeings hovedfabrikker i Seattle-området.
Boeing har ikke haft et årligt overskud siden 2018. Men det har øget produktionen, og dets leverancer af nye fly er på vej til at ramme den højeste rate siden det år.
Boeing skal efter planen offentliggøre kvartalsresultater den 29. oktober.
– CNBC’er Phil LeBeau og Meghan Reeder bidraget til denne rapport.
