Mellemøsten har traditionelt ikke rangeret blandt de øverste destinationer for kinesiske rejsende, men det ser ud til at ændre sig hurtigt.
I løbet af dette års udvidede Golden Week -ferie – som løber 1–8 oktober – steg kinesiske rejse reservationer til Doha 441% fra et år tidligere, mens bookinger til Abu Dhabi steg 229%, ifølge Trip.com. Online rejsebureau sagde, at dens data dækkede 27. september til 8. oktober, da mange kontorarbejdere tog yderligere orlov for at forlænge pausen.
I mellemtiden så Dubai en stigning på 27% og placerede den blandt de 10 bedste destinationer uden for Asien, ifølge rejsedataanalysefirmaet ForwardKeys, der tællede internationale afgange fra Kina mellem 27. september og 12. oktober.
Emiratet, som er en del af De Forenede Arabiske Emirater, var også et af de bedste valg for velhavende kinesiske rejsende, der rejser på premium økonomi, forretning og førsteklasses pladser, med efterspørgslen 133% år for år.
Denne stigning afspejler en bredere tendens med flere kinesiske rejsende på vej mod Mellemøsten. Flyvninger fra Kina til regionen er vokset med 25% indtil videre i år fra samme periode i 2024, fortalte Edmund Ong, general manager hos Trip.com Singapore, til CNBC.
Væksten er endnu mere slående sammenlignet med samme periode i 2019, sagde Ong, med de nuværende niveauer over 180% højere end før pandemien.
De fem hurtigst voksende oversøiske destinationer for hotelbookinger i løbet af Golden Week var Saudi-Arabien, Egypten, New Zealand, Kasakhstan og UAE, ifølge en Google-oversættelse af data fra Tongcheng Travel, den næststørste online rejsebookingplatform i Kina.
I Mellemøsten var UAE, Saudi -Arabien, Egypten, Qatar og Oman de mest populære, sagde Ong.
Stadig fortsatte de sædvanlige mistænkte-i nærheden, overkommelige og visumfrie asiatiske lande-med at dominere udgående rejser for kinesiske turister, ledet af Japan, Thailand, Malaysia, Sydkorea og Singapore, viser data fra Trip.com.
Tilgængelighed, ‘unikhed’ brændstofbehov
Mellemøstens voksende popularitet i de senere år er drevet af afslappede visumpolitikker og mere direkte flyruter, sagde Ong.
“Pre-Covid, især UAE-Dubai og Abu Dhabi-var meget populære, fordi de havde meget let visumbehandling. Og visa og tilgængeligheden af Visa eller No Visa er en rigtig stor driver for kinesiske borgere,” sagde Alexander Glos, administrerende direktør for Kina I2I Group, en Shanghai-baseret marketing og forretningsudviklingsfirma.
I de umiddelbare år gjorde Post-Covid, UAE og nogle lande i Mellemøsten “meget godt,” tilføjede Glos. “Igen, det var fordi det var åbent, det var et sted at gå, det var let at gå til, det var overkommelig og tilbød en masse forskellige rejsemuligheder.”
Mellemøsten har også været “meget progressiv” med at tilføje direkte fly til kinesiske byer, sagde Peggy Li, administrerende direktør og administrerende direktør for kinesisk marketingkonsulent SPS -affinitet. Hun bemærkede, at flagbæreren i Dubai, Emirates, i juli indviede en ny flyrute til Hangzhou, der huser hovedkvarteret for Alibaba og er i nærheden af Hong Kong – bare uger efter begyndelsen af flyvninger til Shenzhen.
“Hvis du ser på disse nye destinationer, hvor Emirates er startet … er det ikke kun til turistmæssigt perspektiv, [but also] er kommercielt strategisk, ”sagde Li.
[Tourists] Se ikke noget, der er lokalt eller unikt [in Dubai]. Dens McDonald’s, KFCS og Tim Hortons … virker ikke meget arabisk.
Alexander Glos
CEO for Kina I2I Group
Kinesiske rejsende drages også til oplevelsesfokuserede attraktioner og kulturel mangfoldighed. Skønt “efterspørgsel efter privat charter, luksus ørken safari [experiences] er stadig relativt stærk, “sagde Li, hun observerede, at efterspørgslen efter” virkelige, meningsfulde oplevelser bliver meget mere synlige “, såsom uddannelsesundersøgelsesture.
Mellemøstens nyhed for kinesiske rejsende har gjort det til et statussymbol, sagde I2i’s GLOS.
“Det viser en vis mængde status. Jeg er en eventyrer. Jeg har den økonomiske kapacitet til at rejse. Jeg går et sted, som du aldrig har været i,” sagde han. “Og jeg kan dele det med mine 965 nærmeste venner på WeChat.”
Regionens forskellige køkkener er et andet træk, sagde SPS -affinitets LI. “[Chinese travelers] Normalt får du ikke prøve, som iransk, afghansk, syrisk, libanesisk, “tilføjede hun.” Det er sådan en smeltedigel, at de kommer til at komme og have et rigtig godt spark med forskellige smag at prøve. “
Dubai mister sin bling?
Den stigende efterspørgsel efter udgående rejser til Mellemøsten kan være en velsignelse for regionen, men udfordringen for Golflandene vil differentiere sig selv, når de tilbyder lignende attraktioner.
“Hvis du ser på de naturlige ressourcer, der er tilgængelige blandt alle [Gulf Cooperation Council] Lande, hvad angår den ikke-brainer turistiske spandliste, alle har det, “sagde Li.” Du vil gå ørkensafari med klitbassen, de har alle en ørken. Du vil gå i varmluftsballon morgenmad i ørkenen … kamelturen og solnedgangsheste -turen i ørkenen, de har alle det. “

Især Dubai er “at have en masse problemer” ved at tiltrække kinesiske turister, der er interesseret i noget mere lokalt, sagde Glos. Turister “ser ikke noget, der er lokalt eller unikt [in Dubai]. Dens McDonald’s, KFCS og Tim Hortons … virker ikke meget arabisk, ”tilføjede han.
I henhold til hans forskning og samtaler med hotelfirmaer og destinationsstyringsfirmaer vurderede han, at kineserne rejser til Dubai er nede omkring 50% i år.
Til sammenligning forekommer Abu Dhabi “mere Emirati” og “meget mere lokal”, sagde han og tilføjede, at dens kulturelle og historiske attraktioner skaber en “anden slags oplevelsesmæssig kombination.”
Data fra Dubais afdeling for økonomi og turisme viste, at nordøstlige og sydøstasiatiske rejsende til emiratet faldt med ca. 0,4% år til år mellem januar og juli sammenlignet med den samme periode i 2024.
Dubais omdømme for luksus shopping er også dæmpet, da kinesiske forbrugere tænder for udgifter på grund af økonomisk pres derhjemme. En svagere yen har også gjort luksusvarer mere overkommelige i det nærliggende Japan.
Fremad, sagde Li, det vil være “race of the de mest fedeste” for Mellemøsten at fange en større udsnit af den kinesiske internationale rejsekage.