Turister besøger Confucius Temple Market -område i Nanjing, Jiangsu -provinsen, Kina, den 1. oktober 2025.
Cfoto | Fremtidig udgivelse | Getty Images
BEIJING-Det seneste tegn på hyperkompetition eller “involvering” er dukket op i Kinas turistindustri, hvilket tilføjer bekymringer om voksende deflationspress i den bredere økonomi.
I løbet af 1. oktober til 8 helligdag – kaldet “Golden Week” – nåede de samlede indenlandske turistture 888 millioner og genererede 809,01 milliarder yuan ($ 113,63 milliarder) i omsætningen, ifølge officielle data, der blev offentliggjort torsdag. Det er steget med henholdsvis 1,8% og 7,6% fra sidste år, ifølge CNBCs beregninger af tallene.
Gevinsterne bremsede imidlertid fra den 1 til 5. maj tidligere på året, da indenlandske ture og turismeindtægter voksede henholdsvis 6,4% og 8%. Faktisk var de gennemsnitlige udgifter pr. Husholdningsrejse i den gyldne uge også omkring 3% lavere end i 2019, før pandemien, Goldman Sachs påpegede torsdag.
“Den gyldne uge var ‘gylden svag’,” sagde Mix Shi, grundlægger af Poshpacker Hostels Chengdu Group.
Selvom hans tre vandrerhjem i byen endte med at blive fuldt booket, sagde Shi, at han var nødt til at skære ned på natten med ca. 60% – fordi de nærliggende hoteller faldt priserne endnu mere.
“Alt for mange penge har hældt ind i hotelbranchen for nylig,” sagde Shi og bemærkede, “Konkurrencen er sindssyg, og nogle virkelig dejlige steder går for snavs billigt. Det er fantastisk for rejsende, fordi de har flere valg, men det er et rigtigt slag for vandrerhjem.”
Chengdu, hovedstaden i Sichuan -provinsen i det sydvestlige Kina, blev nummer to til Nanjing, hovedstad i Jiangsu -provinsen i øst, i turistudgifter til ferien på Meituan Online reservationsplatform.
Blandt lokale og internationale besøgende på vandrerhjem på det kinesiske fastland, Chengdu’s popularitet mere end fordoblet fra sidste års Golden Week, kun andet til Shanghai, ifølge HostelWorld. Stadig faldt de gennemsnitlige sengepriser mere end 20% i begge byer – til 165,70 Yuan ($ 23,27) i Shanghai og 80,99 Yuan i Chengdu.
Mens de fleste lokale kun har en håndfuld betalte fridage hvert år, har Kina forsøgt at tilskynde virksomheder til at give arbejdstagerne flere feriedage og udvidede officielle offentlige helligdage for at øge forbruget.
Årets Golden Week var en dag længere end normalt, fordi det faldt sammen med Mid-Autumn Festival, der følger den agrariske kalender. Festivalen faldt den 6. oktober i år mod 17. september sidste år.
“Mid-Autumn-festivalen betragtes som en familiesammenføringsfestival,” sagde AJ Wang, ejer af X Hotel og Observatory Hill House-spillesteder i den nordøstlige kystby Qingdao.
“Den virkelige gyldne uge, med hensyn til indtægtsgenerering, slutter faktisk den 6.,” sagde han og bemærkede, at han var nødt til at reducere priserne efter denne dato med 60% på grund af den faldende efterspørgsel.
Officielle indenlandske turistindtægter for Golden Week alene steg med 15,4% fra 2024, men når de inkluderede sidste års indsættelsestal for midten af året, viste de sammenlignelige omsætningsvækst til 7,6%, viste CNBC-beregninger.
“Alle arbejder hårdere og bruger mere, men overskuddet forbliver lille,” sagde Sasa Yau, der driver et hostel og restaurant i den sydlige by Guangzhou.
Yau sagde, at hans daglige restaurantsalg steg fra den typiske 3.000 yuan til så meget som 10.000 yuan i løbet af den gyldne uge, med den gennemsnitlige kunde, der kun bruger 30 yuan.
”Vi var travlere end nogensinde og brød vores indtægtsrekord,” sagde Yau. “Der er kun fire af os, der kører showet, så i slutningen af ugen var vi så trætte, at da jeg sagde: ‘Lad os fejre med et måltid om aftenen!’ Alle sagde lige: ‘Kan vi fejre ved at sove i stedet?’ “
Jagt efter tilbud
I Chengdu, berømt for sine gigantiske pandaer og krydret mad, sagde Shi, at rejsende har en tendens til at booke værelser kun en dag eller to på forhånd i stedet for en uge eller to forude, hvilket gør indkvarteringssats
Kinas store netværk af højhastighedstog og lufthavne-med flyvninger, der undertiden er billigere end togbilletter-har gjort rejser på et indfald temmelig let. Store prissvingninger og udfordringer i booking af billetter til den første eller sidste dag på en helligdag skubber rejsende til at svimle deres ture, når det er muligt – og spare penge.
Mange turister valgte at rejse lidt før eller efter den gyldne ugeperiode i år, ifølge kinesisk rejsebookingssted Trip.com. Det bemærkede, at hotelpriserne i slutningen af september var ca. 20% billigere end i løbet af den gyldne uge, mens luftpriser i midten af ferie var mere end 30% billigere end i starten af pausen.
Alibaba-ejet rejsebookingswebsted Fliggy sagde, at de gennemsnitlige udgifter pr. Rejserbooking steg 14,6% fra året før, og bemærkede, at langt billigere flyvninger startede weekenden efter ferien, såsom en flyvning fra Shanghai til Hong Kong i mindre end 400 Yuan ($ 56).
Officielle tal pegede også på en stigning i roadtrips, hvor ferien ser et gennemsnit på 304 millioner ture om dagen, for det meste i bil.
“Den gyldne uge frigav en bølge af energi over Kina: rekordstore rejser, blomstrende forretningsaktivitet og friske udgifter tendenser gav alle indenlandsk efterspørgsel et solidt løft,” sagde Bruce Pang, adjunkt lektor ved CUHK Business School.
”Det kan stadig tage et stykke tid før [consumer price index] vender tilbage til positivt [year-on-year] Vækst, da fødevarepriserne og oliepriserne forbliver bløde sammenlignet med deres højdepunkt, ”sagde han.
Kinas officielle forbrugerpriser faldt med 0,4% i august fra et år tidligere, men steg 0,9%, når de fjernede fødevare- og energipriser. Sub-segmentet i turismen oplevede, at priserne steg 0,7% år over år i august, men de var 0,3% lavere for perioden januar til august sammenlignet med samme periode i 2024.
Rejseplatforme rapporterede også øget efterspørgsel i mindre byer, hvor priserne kan være langt lavere. Kinesisk reservationssted Tongcheng Nævnte hotelbookinger i mindst 30 sådanne byer og mindre udviklede områder mere end fordoblet fra for et år siden.
Kinas inflationsdata for september skyldes 15. oktober, og detailsalg den 20. oktober. Detailsalg steg kun 3,4% i august fra for et år siden, mangler analytikernes forventninger.
