En Spirit Airlines Airbus A320 taxaer i Los Angeles International Airport efter ankomsten fra Boston den 1. september 2024 i Los Angeles, Californien.
Kevin Carter | Getty Images News | Getty Images
White Plains, NY – Spirit Airlines gør “massive fremskridt” til at genoplive flyselskabet, sagde transportørens omstruktureringsadvokat Marshall Huebner i en retsmøde tirsdag.
Det kæmpende budgetflyselskab har nået en aftale med nogle af sine debitlærere for op til $ 475 millioner i finansiering af debitor-in-besiddelse, en livline, som konkursfirmaer kan bruge til at fortsætte med at operere, samt $ 150 millioner fra en større fly-udlejer, sagde Huebner. Aftalerne er underlagt retsgodkendelse.
Spirit i sidste måned indgav sit andet kapitel 11 -konkursbeskyttelse på mindre end et år efter høje omkostninger, svagere efterspørgsel og en række andre dvælende problemer kørte mere end $ 250 millioner i tab fra, da det kom ud af sin første konkurs i marts til juni.
Luftfartsselskabet har kørt for at skære omkostninger og for nylig annonceret planer om at skære 40 ruter og furlough omkring en tredjedel af sine flyvende. Flyselskabet er i samtaler med sin piloters fagforening og søger omkring 100 millioner dollars i nedskæringer fra denne gruppe. Sidste måned sagde Spirit, at den trak hele de 275 millioner dollars ned i sin revolver.
Huebner, en partner i Davis Polk & Wardwell, sagde tirsdag i den amerikanske konkursdomstol, at folk, der er pessimistiske over for det kæmpende luftfartsselskabs turnaround -udsigter, skulle “sige mindre” og observere, hvad det gør.
Spirit sagde tirsdag, at det nu har øjeblikkelig adgang til 120 millioner dollars i likviditet, efter at der blev givet et forslag til at bruge kontante sikkerhed.
Spirit planlægger at afvise lejekontrakter på 27 Airbus-smal-kropsfly fra Irland-baserede leasinggigant Aercap25 af dem fly, der er jordet eller vil blive jordet til inspektion på grund af en Pratt & Whitney Motordefekt, sagde Huebner i retten. Aercap betaler ånd 150 millioner dollars som en del af aftalen, hvorunder Spirit stadig vil planlægge at tage levering af 30 flere fly, siger virksomheden.
Aercap kommenterede ikke straks planen.
Spirit sagde, at det også planlægger at afvise 12 lufthavnsudlejningskontrakter og 19 aftaler om jordhåndtering, når transportøren krymper for at reducere omkostningerne, godkendte en plan, som retten godkendte.
En anden høring er planlagt til 10. oktober. Hvis finansieringen af debitor-in-besiddelse er godkendt, ville 200 millioner dollars være tilgængelig med det samme.
“Dette er betydelige skridt fremad på en kort periode for at opbygge en stærkere ånd og sikre en fremtid med rejsemuligheder med høj værdi for amerikanske forbrugere,” sagde Spirit CEO Dave Davis i en nyhedsmeddelelse senere tirsdag. “Selvom der er mere arbejde, der skal gøres, er vi taknemmelige for vores interessenter, der er trådt op for at støtte os under omstruktureringen.”
Senior sikrede noteholdere hos Spirit inkluderer Citadel Americas, Ares Management, Alliancebernstein, Arena Capital Advisors og Pacific Investment Management Company, ifølge en retsafgivelse.
Spirit’s konkurrenter United Airlines, Frontier Airlines, JetBlue Airways og Allegiant Airlines har annonceret nye ruter i håb om at fange Spirit’s kunder. United CEO Scott Kirby gik et skridt videre og sagde tidligere i denne måned, at han forventer, at Ånden går ud af drift.
Spirit har kæmpet i årevis med en motorindkaldelse, en mislykket erhvervelse af JetBlue, højere omkostninger og et skift i forbrugersmag for mere eksklusive tilbud. Den Dania Beach, Florida-baserede flyselskab har ændret sin forretningsstrategi for at tilbyde produkter med højere ende i de seneste måneder.
