En Spirit Airlines-fly gennemgår operationer som forberedelse til afgang på Austin-Bergstrom International Airport i Austin, Texas, den 12. februar 2024.
Brandon Bell | Getty Images
Spirit Airlines planlægger at fure omkring 1.800 flyvende, omtrent en tredjedel af sine kabinebesætningsmedlemmer, for at reducere omkostningerne, da budgettet flyselskab kæmper i sin anden konkurs på mindre end et år.
“Når vi arbejder for at vende tilbage til ånden til rentabilitet, står vi over for vanskelige beslutninger om vores netværk, vores flåde og i sidste ende vores arbejdsstyrke,” skrev John Bendoraitis, Spirit’s Chief Operating Officer, i et notat sendt til flyvende mandag, som blev gennemgået af CNBC.
CNBC rapporterede i sidste uge, at administrerende direktør Dave Davis havde advaret personalet om jobskår, da Spirit ser ud til at krympe sin flåde i et forsøg på at stabilisere sin forretning.
Cirka 800 Spirit Flight -deltagere har allerede været ude på frivillige blade af fravær, hvilket har hjulpet flyselskabet med at undgå ufrivillige furloughs, sagde Bendoraitis.
”Der er dog en grænse for, hvor mange mennesker der kan melde sig frivilligt til disse typer orlov, og vi har nået dette mærke,” sagde han.
Flyselskabet vil først tilbyde frivillige furloughs, så det endelige antal kabinebesætningsmedlemmer, der vil blive berørt, var ikke umiddelbart klar. Flyvende kan ansøge om frivillige furlough-blade på seks eller 12 måneder og vil beholde medicinske fordele, sagde deres fagforening, Association of Flightors-CWA, i en note til medlemmer på Monaday, der også blev gennemgået af CNBC.
AFA sagde, at det samarbejder med fagforeningskapitler på andre flyselskaber for at hjælpe berørte flyvende med at få “præferenceinterviews” med andre luftfartsselskaber. Ufrivillige furloughs træder i kraft den 1. december, sagde AFA.
Spirit kommenterede ikke straks furoughs.
Spirit har også skåret hundreder af piloter, og ledere fortalte flyselskabets pilotersunion, at det søger 100 millioner dollars i omkostningsnedskæringer fra sine luftfartøjer.
Bendoraitis fortalte Unionen, Air Line Pilots Association, i sidste uge, at denne ledelse er “tilgængelig for at fortsætte med at forhandle hver dag derefter for at nå en konsensusaftale” inden 1. oktober. Under konkursprocessen kunne flyselskabet imidlertid finde lettelse uden for piloternes arbejdskontrakt.
