En Embraer SA E190-E2 passagerfly står på visning på dag to af Farnborough International Airshow (FIA) 2018 i Farnborough, UK, tirsdag den 17. juli 2018.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
Brasiliansk flyproducent Embraer har landet sit første amerikanske salg af sine effektive, men langsomt sælgende E2-jetfly med en 50-plan aftale fra opstart Carrier Avelo Airlines.
Avelo begyndte først at flyve i april 2021 med brugt Boeing 737s, men har kæmpet og for nylig forladt en række byer på vestkysten. Det har også henvendt sig til flyvende deporterede til amerikansk indvandring og toldhåndhævelse, som har givet anledning til protester, demonstrationer og tilbageslag fra nogle politikere.
Det billige flyselskab fokuserer på mindre byer med en stor operation ud af Connecticut. Mandag, uden at give en tal eller en investor, annoncerede Avelo, at den vandt den “største største investering”, siden transportøren blev lanceret og sagde, at pengene vil blive brugt til at vokse og forbedre kundeoplevelsen. De nye Embraer Jets, der er planlagt til at begynde at ankomme i første halvdel af 2027, repræsenterer stor vækst for Avelo, som har kun 22 Boeing -fly nu, ifølge sit websted.
Avelo sagde, at ordren om 50 E195-E2-fly, med muligheder for 50 mere, vil hjælpe den med at modernisere sin flåde. Flyselskabet satser på, at flyets to-til-to siddekonfiguration og mere støjsvage hytter sammenlignet med ældre jetfly vil være et hit med kunderne.
Mens dværgede af større amerikansk flyproducent Boeing Og rival Airbus, Embraer er kendt for at bygge regionale jetfly, som flyselskaber er afhængige af for tusinder af flyvninger om dagen for kortere ruter eller for mindre byer. Det har også været solidt rentabelt i to år, mens Boeing, der afsluttede en mere end 4 milliarder dollars sammenbinding med Embraer, da den behandlede flere kriser, har kæmpet.
På trods af dets faste fod er Embaers nyere, mere brændstofeffektive E2-jetfly blevet udsolgt af lignende størrelse fly som Airbus A220-familien.
E195-E2, den største i den familie, kan plads til 132 personer i en kabine med en enkelt klasse med 31-tommer sædehøjde (et mål for afstanden fra et sæde til den bagpå) eller 120 personer i en tre-klasses hytte.
“Flyets ekstraordinære ydelse, størrelse og effektivitet gør det til det perfekte valg til den fremtidige vækst i vores planlagte servicenetværk,” sagde Avelo CEO Andrew Levy, tidligere United Airlines CFO, i en nyhedsmeddelelse.
Flyselskabets brugte Boeings kan sæde op til 189 passagerer, men for meget kapacitet kan køre ned ad billetpriser. Kæmpende budget Carrier Spirit Airlines viser for eksempel Airbus A321Neos med 229 pladser.
En udfordring med mindre jetfly til større flyselskaber har været, at “majors betragter dem som en flådekomplikation,” sagde Richard Aboulafia, administrerende direktør hos Aerodynamic Advisory, et industri -konsulentfirma, da de skulle uddanne piloter, erhverve simulatorer og sætte andre omkostninger til at tilføje deres lineups.
“E2 har en fantastisk økonomi, men flyselskaber har en irrationel besættelse for rækkevidde, de ikke har brug for,” sagde Aboulafia.
Avelos ordre er værd 4,4 milliarder dollars til listepriser, sagde flyselskabet, men det er før sædvanlige rabatter. Langsomere sælgende fly eller store ordrer kommer ofte med betydelige prisnedsættelser.
