En Spirit Airlines Jet starter over to United Airlines -fly i Newark Liberty Airport den 23. marts 2018 i Newark, New Jersey.
Gary Hershorn | Getty Images
Spirit Airlines afslutter service i en række amerikanske byer i efteråret, da det kæmper for overlevelse. Dens rivaler cirkler i mellemtiden sine kunder, og den ene forbereder sig på muligheden for, at budgettets rejseikon lukker helt ned.
United Airlines Torsdag blev salg af en række nye flyvninger i byer, hvor Spirit opererer, som dens hjemmebase i Fort Lauderdale, Florida og Orlando, Florida, samt Las Vegas, Houston og Chicago.
“Hvis Ånden pludselig går ud af drift, vil det være utroligt forstyrrende, så vi tilføjer disse fly for at give deres kunder andre muligheder, hvis de vil eller har brug for dem,” sagde Patrick Quayle, Uniteds senior vicepræsident for global netværksplanlægning og alliancer, i en nyhedsmeddelelse.
Spirit skød tilbage på Quayle’s kommentar.
“Mens vi værdsætter, at de besættelse, som visse flyselskabsledere har med os, fokuserer vi på at konkurrere og køre en stor operation. At antyde noget andet er ønsketænkning fra den side af et højprisselskab, der ønsker at eliminere en billig konkurrent, så de kan opfylde deres ultimative mål om at opkræve amerikanske rejses, der er den højeste pris for at besøge de mennesker og steder, de elsker,” Duncan Dee, Spirit’s Senior Vice President for Corporate Communications sagde i en e-mail, der er e-mailet.
“Ånd er ansvarlig for at stille lavpriser til rådighed for forbrugerne i mere end 30 år, uanset om de flyver med os eller ej,” fortsatte Dee. “Vi har enhver forventning om at fortsætte med at gøre det i mange år fremover.”
Uniteds nye fly starter 6. januar.
Sidste uge Frontier Airlinesdet næststørste budgetflyselskab i USA bag Spirit, annoncerede 20 nye ruter, der konkurrerer med ånd.
I mellemtiden forlader Spirit Albuquerque, New Mexico; Birmingham, Alabama; Boise, Idaho; Chattanooga, Tennessee; Columbia, South Carolina; Portland, Oregon; og Salt Lake City samt Oakland, San Diego, Sacramento og San Jose i Californien, fortalte transportøren til CNBC onsdag. Det er også ved at akse planer om at starte service i Macon, Georgien, den 16. oktober.
“Vi undskylder vores gæster for den ulejlighed, dette kan medføre og vil nå ud til dem med berørte forbehold for at underrette dem om deres muligheder, herunder en refusion,” sagde Spirit i en e -mail -erklæring.
Nogle af Uniteds ekstra fly inkluderer service mellem New York -området og Columbia og Chattanooga. United tilføjer også yderligere flyvninger mellem Houston, Chicago og Los Angeles, samt flere ekstra daglige runde -muligheder som Los Angeles til Las Vegas og Chicago til Orlando, Fort Lauderdale, New Orleans og Las Vegas, blandt andre.
Frontier har mest sædeoverlapning med ånd på 39%, mens United har 18%, ifølge TD Cowen -analytiker Tom Fitzgerald.
Flere analytikere har sagt, at de forventer, at flyselskaber med fuld service vil drage fordel af Spirit’s problemer. Mange af disse luftfartsselskaber har store globale netværk til at betjene kunder samt et grundlæggende økonomi, der ikke er frills, der konkurrerer med ånd og andre billige luftfartsselskaber.
Med større flyselskaber “forbedrer ombord produkt (premium, gratis Wi-Fi, inflight underholdning) og netværksudvidelse, vælger forbrugere i stigende grad netværksflyselskaber som Delta og United over de historiske markedsforstyrrende stoffer, “Melius Research Analyst Conor Cunningham skrev i en note onsdag.

Tilbage til retten
Spirit Airlines indgav for sit andet kapitel 11 konkursbeskyttelse i et mindre end år i sidste uge, efter at den stod over for svagere efterspørgsel efter forventet og fortsatte høje omkostninger, da den forlod sin tidligere konkurs i marts.
Luftfartsselskabet gjorde ikke de mere smertefulde, dybere nedskæringer, der er almindelige i konkurser, første gang det indgav, og det står over for disse valg nu.
Efter indgivelse af sin anden konkurs andragende sagde Spirit i sidste uge, at den ville nedskalere sit netværk yderligere og skrumpe sin flåde, nedskæringer, som den sagde, vil reducere omkostningerne med “hundreder af millioner af dollars” om året.
“Siden han kom ud af vores tidligere omstrukturering, der udelukkende var målrettet mod at reducere Spirit’s finansierede gæld og hæve egenkapital, er det blevet klart, at der er meget mere arbejde, der skal gøres, og at mange flere værktøjer er tilgængelige for den bedste positionsånd for fremtiden,” sagde Spirit CEO Dave Davis i en nyhedsmeddelelse fredag.
I en indgivelse af domstol i december forudsagde Spirit et nettoresultat på $ 252 millioner i år. Men i august sagde det, at det i stedet mistede næsten 257 millioner dollars siden 13. marts, efter at det forlod kapitel 11, gennem slutningen af juni.
Spirit advarede tidligere i august om, at det måske ikke kunne overleve et år, medmindre det markant øgede sine kontanter.
Det sagde også, at dens kreditkortprocessor søgte yderligere sikkerhed. Det lånte derefter hele $ 275 millioner, der var tilgængelige under sin roterende kreditfacilitet og sagde, at kortprocessoren kunne holde op til $ 3 millioner om dagen fra flyselskabet. Allerede før konkurs havde Spirit planlagt at fure hundreder af yderligere piloter i efteråret.
