Jon Morgan, medstifter af Business Consulting Firm, Venture Smarter, mentorerede en Gen Z-iværksætter, da han bemærkede noget underligt ved hendes liv og den, hun portrætterede online.
Hans 23-årige mentee havde brugt 1½ år på at skabe en luksus rejseperson-en, der antydede, at hun levede en livsstil på $ 500.000 om året, sagde han. I virkeligheden var hendes årlige udgifter tættere på $ 12.000, sagde han.
”Hun ville booke $ 200 dages pas på eksklusive strandklubber i Miami [and] Tag 400 fotos på seks timer, “fortalte Morgan til CNBC Travel.
Derefter sendte hun billederne over en periode på otte uger for at give indtryk af, at hun ofte opholdt sig i luksusresorts.
For nogle handler det ikke kun om opmærksomhed, det er en pengeoprettelsesforetagende.
Klaus Vedfelt | DigitalVision | Getty Images
Det var ikke alt. Morgan sagde, at hun ville slå samtaler med concierges på luksushoteller og tilbyde dem penge i bytte for at lade hende komme ind på hotellet.
“For $ 50 tip lod de hende adgang til tagbassiner og lobbyer på Four Seasons Properties til 30 minutters fotosessioner,” sagde han.
Illusionen fungerede. Hendes Instagram -konto voksede til 85.000 følgere, der blev trukket ind af hende tilsyneladende ekstravagant livsstil, sagde han.
Men målet var ikke kun indflydelse – det var indkomst.
“Hun betragtede sit falske luksusindhold som erhvervsinvesteringer, og til sidst landede brandpartnerskaber til en værdi af $ 180.000 årligt,” sagde Morgan.
Hendes fabrikerede billede på sociale medier var omdannet til en pengeindtægter.
Luksus finansieret af gæld
I stedet for at dokumentere hele turen, fremhæver de kun de mest ‘instagrammable’ øjeblikke.
Mohd Rizwan
Direktør hos Travelosei
Den amerikanske ejendomsadministrator Daniel Rivera sagde, at han oplevede dette med en af sine lejere.
Den 24-årige lejer offentliggjorde fotos af en $ 400 pr. Nat Airbnb-leje i Miami, på trods af at de var tre uger forsinket på hendes $ 1.800 månedlige leje, sagde Rivera.
”Hun indrømmede senere, at hun splittede den luksusudlejning med seks venner til kun en nat for at få de perfekte skud på poolen,” sagde han. “Billederne fik det til at se ud som en uges lang luksusferie.”
Rivera sagde, at de boligansøgninger, han modtog fra Gen ZS, ofte afslører detaljer om, hvordan de giver deres livsstil.
“Under lejerscreeninger har jeg bemærket 30% flere ansøgninger, der viser nylige personlige låneforespørgsler, ofte mærket som” feriefinansiering “i deres økonomiske historier,” sagde han og tilføjede, at de ofte har høje gæld til indkomstforhold og maxed-out kreditkort.
En tråd på Reddit spurgte, hvordan Gen ZS betaler for deres hyppige rejser, især dem, der rejser i deres sene teenagere og begyndelsen af 20’erne.
Et Reddit -indlæg, der blev offentliggjort i marts 2025.
Kilde: CNBC
En bruger kommenterede deres beslutning om at bruge gæld til at finansiere deres ferier.
“Var det økonomisk uansvarligt? Ja. Fortalte de fleste mig, at jeg spildte mine penge, og at jeg skulle spare mine penge? Ja. Ville jeg gøre det igen? 1000%,” skrev brugeren. “Du prioriterer, hvad du vil have i dit liv og håndtere konsekvenserne.”
Falsk indramning
Andre Gen ZS bruger smuthuller til at betale for ture uden at afsløre dem på sociale medier.
Rivera nævnte andre lejere, der huser sig i velhavende kvarterer i New Jersey, som Montclair og Short Hills. Skønt de var det Der for et job tog lejere Fotografier, der gav Indtrykket af, at de boede der, sagde han.
Mohd Rizwan, en direktør ved det nye Delhi-baserede luksusrejsefirma Travelosei, sagde, at han også har set et skift i, hvordan yngre generationer rammer deres ferier online.
“I stedet for at dokumentere hele turen, fremhæver de kun de mest ‘Instagrammable’ øjeblikke”, der får turen til at virke mere ekstravagant end den er, “sagde han.
