En Airbus A321 samles i den endelige samlebåndshangar på Airbus US Manufacturing Facility i Mobile, Alabama.
Michael SpooneyBarger | Reuters
Luftfarts leasingfirma Luftlejekontraktgrundlagt af branche Mogul Steven Udvar-Házy, blev enige om at sælge sig selv i en aftale, der ville tage det privat til en gruppe investorer for 7,4 milliarder dollars, hvilket indførte mere konsolidering i flyets lejeforretning.
Den planlagte erhvervelse, der blev annonceret tirsdag, blev ledet af Japans Sumitomo og SMBC Aviation Capital, og inkluderer også kapitalforvaltere Apollo og Brookfield. Aktionærer i Los Angeles-baserede luftlejekontrakt ville modtage $ 65 pr. Aktie, en næsten 8% præmie til fredagens afslutning. Inkluderet gæld værdsætter investorerne virksomheden til omkring 28,2 milliarder dollars.
Lessorer lejer fly til flyselskaber, hvilket hjælper disse luftfartsselskaber med at bevare kontanter, som de ellers skulle bruge til at købe fly, der kan koste mere end $ 100 millioner pr. Stk. Til listepriser. En mangel på fly i de senere år-drevet af den covid-19-pandemi, forsyningskæden og andre afmattelser-har skubbet lejepriser til poster for både nye og ældre modeller.
Flyets leasingvirksomhed, der ejer mere end halvdelen af verdens flåde af passagerstråler, er vokset fra en 51% ejerskabsandel i 2009 til en 58% andel i øjeblikket, ifølge luftfartskonsulentfirmaet IBA Group. Det har ikke set mere vækst, fordi nogle store luftfartsselskaber blev rentable, så de kunne eje mange af deres fly.
“Kontanter er ikke fremmed for disse fyre længere,” sagde Stuart Hatcher, cheføkonom ved IBA Group.
På samme tid er mange flyselskaber nu genovervejet deres kapacitetsplaner som et overforsyning af flyvninger har vejet på billetpriser og spist i deres overskud i år. I den ekstreme ende indgav Spirit Airlines fredag kapitel 11 konkursbeskyttelse for anden gang på mindre end et år efter, at det ikke kunne foretage store ændringer første gang og opstod med høje omkostninger og et fald i efterspørgslen.
Take-Private Deal understreger en bølge af konsolidering i branchen og vil hjælpe virksomhederne med at vokse deres skala. Luftlejekontrakt sluttede andet kvartal med 495 fly i sin ejede flåde.
Inkluderet sin efterslæb er luftlejekontrakt det femte største luftfartøjer, ifølge en sammenhæng af IBA. Parterne forventer, at aftalen lukker i første halvdel af 2026. Det nye selskab vil være baseret i Dublin.
“Det giver perfekt mening, når du overvejer det er … den billigste måde at købe markedsvækst på,” sagde Iba’s Hatcher.
Nylige tilbud
Air Lease -erhvervelsen er den seneste i en række aftaler.
General Electric Solgt sin fly leasingarm til nr. 1 fly leasingtor Aercap I 2021, da konglomeratet spindede fra enheder for at fokusere på større virksomheder såsom fremstilling af flymotor.
For to år siden accepterede Standard Chartered at sælge sin fly leasingvirksomhed til Avilease, som ejes af Saudi -Arabiens Sovereign Wealth Fund.
Steven Udvar-Hazy, formand for Air Lease Corp., poserer for et fotografi efter at have talt på en Aviation Club-frokost i London den 13. september 2018.
Simon Dawson | Bloomberg | Getty Images
Ofte kaldet “gudfaren” af luftfartsudlejning grundlagde Udvar-Házy luftlejekontrakt i 2010 og arbejdede tæt sammen med Air Lease CEO John Plueger.
“Siden grundlæggelsen af luftlejekontrakt i 2010 har vi været urokkelige i vores mission om at forme fremtiden for luftfartsindustrien og give flyselskaberne rundt om i verden adgang til de mest moderne, brændstofeffektive fly,” sagde Udvar-Házy tirsdag.
Udvar-Házy, der flygtede sovjetisk Ungarn med sine forældre i slutningen af 1950’erne, har haft en livslang kærlighed til luftfart og er ofte blevet krediteret for at skabe flyets leasingvirksomhed. Han grundlagde sit tidligere leasingfirma, senere kendt som ILFC, i 1973, og det blev senere solgt til AIG. Han fortsatte med at køre det indtil 2010 og annoncerede sin pensionering fra luftlejekontrakt i sidste marts.
