En Spirit Airlines Airbus A320 taxaer i Los Angeles International Airport efter ankomsten fra Boston den 1. september 2024 i Los Angeles, Californien.
Kevin Carter | Getty Images News | Getty Images
Spirit Airlines anmodede fredag for konkursbeskyttelse for anden gang på et år, kun måneder efter, at landets største budgetfartsselskab mislykkedes at finde et robust økonomisk grundlag, da det kom ud af kapitel 11 -beskyttelse i marts.
Spirit -debitationen var enige i flyselskabets tidligere konkurs for at udveksle 795 millioner dollars i gæld for egenkapital, men transportøren undgik større ændringer for at reducere omkostningerne, som at slippe af med fly eller mere dramatisk krympe sit fodaftryk.
Spirit siger nu, at det vil reducere sit netværk og skrumpe sin flåde, nedskæringer, som den sagde, vil reducere omkostningerne med “hundreder af millioner af dollars” om året.
“Siden han kom ud af vores tidligere omstrukturering, som udelukkende var målrettet mod at reducere Spirit’s finansierede gæld og hæve egenkapital, er det blevet klart, at der er meget mere arbejde, der skal gøres, og at mange flere værktøjer er tilgængelige for den bedste positionsånd for fremtiden,” sagde Spirit CEO Dave Davis i en nyhedsmeddelelse på fredag.
I sin arkivering listede Spirit sine aktiver og forpligtelser på mellem 1 milliard dollars og 10 milliarder dollars.
Luftfartsselskabet forsøgte at berolige kunderne om, at de kan fortsætte med at booke og flyve på ånd efter dens konkursopgivelse.
“Stort set alle større amerikanske flyselskaber har brugt disse værktøjer til at forbedre deres forretninger og placere dem til langvarig succes,” sendte Spirit på sin Instagram-konto fredag skrevet i hvid på en sort baggrund, ukarakteristiske for bæreren, der ofte indeholder sine lyse gule fly og tropiske strande.
Stiplede håb
Ånd, kendt for sine lyse gule fly, havde forventet at komme stærkere ud af sin tidligere konkurs, som den kom ind i november og kom frem fra i marts. Men flyselskabet blev trukket ned af fortsatte høje omkostninger og svagere amerikansk indenlandsk rejsefterspørgsel.
I en indgivelse af domstol i december havde Spirit forudsagt et nettoresultat på $ 252 millioner i år. Men tidligere denne måned sagde det, at det i stedet mistede næsten 257 millioner dollars siden 13. marts, efter at det forlod kapitel 11, gennem slutningen af juni.
Ånd advarede for et par uger siden om, at det måske ikke kunne overleve et år, medmindre det markant øgede sine kontanter. Det sagde også, at dens kreditkortprocessor søgte yderligere sikkerhed. Det lånte derefter hele $ 275 millioner, der var tilgængelige under sin roterende kreditfacilitet og sagde, at kortprocessoren kunne holde op til $ 3 millioner om dagen fra flyselskabet.
Spirit’s aktier er nede med 72% i løbet af den sidste måned og ned 45% i handel efter timer på fredag.
Arbejdsskæringer
Fagforeninger advarede piloter og flyvende tidligere i denne måned om, at flere ændringer kunne være foran. Hundredvis af flyvende er allerede i frivillig orlov, og Spirit har planlagt at fure hundreder af piloter i år for at reducere omkostningerne.
“Denne konkurs vil være sværere og se anderledes ud end sidste år, men vi vil holde dig nøje informeret og holde os sammen, når vi går videre,” fortalte Association of Flightors-CWA til transportørens flyvende fredag efter Spirit’s arkivering.
Den sagde, at det forventer, at der vil blive tilbudt flere blade. “Da vi kommunikerede for et par uger siden, opfordrer vi dig til at se ærligt på din personlige situation, undersøge alle dine muligheder og forberede dig på alle mulige scenarier,” sagde fagforeningen.
Rivaler Circle
Spirit havde kæmpet i årevis, da den behandlede en lys af amerikanske flyvninger, en Pratt & Whitney -motor tilbagekaldelse og en mislykket overtagelse af JetBlue Airwaysen aftale, der blev blokeret for retten.
Spirit’s flyaflicere var nået til at konkurrere med flyselskaberne i de seneste uger for at måle lederenes interesse i nogle af transportørens fly, ifølge folk, der var bekendt med sagen, der talte på betingelse af anonymitet, fordi forhandlingerne var private. Spirit sagde fredag, at det har været “aktivt engageret” med sine største udlejere, debløddere og andre for at “forfine sin vej fremad.”
Luftfartsselskabet er USAs største budgetflyselskab, efterfulgt af rival Frontier Airlinessom har prøvet og undladt at fusionere med ånd gentagne gange siden 2022.
Frontier annoncerede tirsdag 20 nye ruter, der konkurrerer med Spirit om at vinde over sin kæmpende konkurrents kunder.
Spirit har været et ikon for budgetrejser og dets bare-knogler service-og gebyrer for tasker og alt andet-blev en favorit punchline for komikere.
I årenes løb kan større flyselskaber lide amerikansk og Forenet rullede deres egne grundlæggende priser ud for prisfølsomme kunder, men med flere frynsegoder om bord som snacks og store globale netværk, hvor loyalitetsmedlemmer kunne bruge deres miles til flere destinationer.
En anden udfordring var, at mange rejsende, især post-pandemi, har søgt dyrere og mere rummelige sæder om bord såvel som mere internationale rejser. Spirit har forsøgt at omdirigere for at bundle priser og give flere premium siddemuligheder, skønt konkurrenter stadig har sagt, at de delvis har en fordel, fordi de har større netværk og mere brand loyalitet.
