I juni fløj mine børn og jeg fra Singapore til Texas for at besøge familien.
Flere uger senere mødte vi med min mand i New York City. Så fløj jeg, solo, tilbage til Asien, senere efterfulgt af min mand. Til sidst vendte børnene tilbage med et sæt bedsteforældre på slæb.
Alt sammen tog vores sommertur syv separate bookinger for at trække af-en snoet blanding af envejsbilletter og returture-nogle gange blandt mennesker på samme flyvning.
Men den nødvendige fleksibilitet for at undgå denne reservationsreal, der tog en halv dag at udføre, er ikke kun mulig – den findes i dag, sagde Alex Mans, administrerende direktør for Travel Tech -selskabet Flyr.
Hans firma sigter mod at omdanne flyselskaber fra reservationssystemoperatører til moderne digitale detailhandlere, der fungerer mere som Amazon og Spotify, fortalte han “Squawk Box Asia” fredag.

Et vigtigt træk ved denne ændring er en velkendt, sagde han: indkøbskurven.
“Vi er vant til en indkøbskurv i næsten enhver detailoplevelse, vi kender – fysisk og digital – alligevel følger flyselskaberne stadig denne meget traditionelle lineære strøm, når du booker og administrerer dine fly,” sagde han.
Indkøbsvogne giver flyers mulighed for at købe forskellige flyvninger på samme tid, og passagerer inden for den samme reservation for at vælge forskellige sædeklasser, bagagegodtgørelser og præferencer som prioriteret boarding, sagde han.
Han henviste til en CNBC -rejseartikel om antallet af forretningsrejsende, der ofte roligt tager deres familie og venner med dem på arbejdsture.
“Du kan muligvis flyve i forretningshytten, fordi din virksomhed betaler, men din familie flyver muligvis i premium økonomi,” sagde han. “Du kunne ikke gøre det i dag på et traditionelt reservationssystem. Du bliver nødt til at foretage to bookinger.”
Mere end flyveringer
Næste generations booking-systemer, der udvikles af Flyr såvel som andre brancheaktører som Amadeus, Saber og Travelport, hjælper med at flytte luftfartsselskaber ud over Legacy PSS eller “Passenger Service System” -teknologi, til at “tilbyde og bestille styring” -systemer.
Løftet er en mere personlig og fleksibel reservationsproces, hvor passagerer let kan ændre og tilbagebetale køb af sig selv med mulighed for at købe mere end bare fly.
“Vi hjælper flyselskaber naturligt, så på deres eget websted, sælge hoteller, biludlejning, aktiviteter, forsikring, endda E-SIM’er, hvis du for eksempel rejser til udlandet,” sagde han. “Dette giver et flyselskab mulighed for at konkurrere meget mere med rejsebureauerne, især online rejsebureauer.”

En vigtig test af dette nye system er indstillet til at forekomme senere på året med lanceringen af Riyadh Air. Den Saudi-Arabien-baserede transportør gennem et partnerskab med Flyr vil blive lanceret uden PPS-teknologi, hvilket gør det til den første “digitalt indfødte” flyselskab i verden, sagde Mans.
“Riyadh Air vil være verdens første flyselskab, der faktisk slipper af eller ikke engang lancering med denne arveknologi,” sagde han i en direkte udfordring til den langvarige industri-opfattelse, at en sådan teknik er nødvendig for at støtte rejsebureau-distribution og forbindelse til andre flyselskaber.
Tilbuds- og ordrestyringssystemer er en vigtig del af luftfartsindustriens skub for ny distributionskapacitet til at tilpasse bookingtilbud og øge luftfartsindtægterne.
I næste år forventes omkring 30% af salget at komme fra nye distributionskapaciteter, ifølge en Amadeus Insights Travel Technology Investment Trends -rapport.
I denne rapport sagde mere end en ud af fem flyselskaber, at overgang til at blive detailhandler er en af de tre største prioriteringer inden for flyselskabsteknologi i dag.
