Southwest Airlines nye premium sæder med ekstra benplads.
Leslie Josephs/CNBC
Southwest Airlines”Første tildelte sæder blev solgt denne uge for flyvninger, der startede 27. januar næste år. Hvad du betaler, vil variere.
Prisen afhænger af ruten, når du rejser, og hvor du sidder. Valg af dine ideelle sæder kan tilføje hundreder af dollars til omkostningerne ved en familieferie, svarende til at flyve på andre flyselskaber.
For eksempel gik en Roundtrip -billet i “Choice” -billetklassen – den næst billigste type billet – mellem Denver International Airport og Orlando International Airport, der forlod 14. februar og vendte tilbage 21. februar, der falder sammen med præsidenter Day, for $ 692 på Southwest’s websted torsdag. For sæder betragter flyselskabet “foretrækkes”, det ville være $ 46 for et vindue eller en gangsæde i rækker 7 til 13 eller $ 41 for et mellemstol i disse rækker.
Kunder med elite hyppig-flyer status på flyselskabet eller med Southwest Airlines kreditkort vil være fritaget for nogle af gebyrerne.
Et ekstra-varigt sæde, der ligger i de første seks rækker af Boeing 737 MAX 8 -fly, gik for $ 96 for vindue eller gang. Priserne var ens, men lidt lavere, for returflyvningen.
Et Southwest Airlines siddekort til en Boeing 737 Max 8.
Sædeudvælgelse på bagsiden af flyet i rækker 17 til 30 er gratis for en “valg” -billet. Den dyrere “Choice Preferred” -billet inkluderer foretrukne rækkepladser, mens den dyreste mulighed, “Choice Extra” inkluderer ekstra-legre sæder og kommer også med en gratis “premium” drik som en alkoholisk drink.
Den samme rute, på samme dage United Airlines var $ 665, med ekstra-legre sæder varierede fra $ 105 til $ 126 hver vej og $ 37 til $ 42 for foretrukne sæder.
Ændringerne er alle en del af Southwests plan om at grøfte kendetegnene for dets mere end halvt århundrede gamle forretningsmodel. I årtier omfattede det åbne siddepladser (og ensartet benplads i hele kabinen) sammen med et finurligt boarding -system, der førte til en gal strejf i lufthavnen til et sæde, og to gratis kontrollerede poser til alle kunder.
Southwests rivaler har tjent milliarder på taske og sædeafgifter og rejste spørgsmål i årevis fra investorer og Wall Street -analytikere om, hvorvidt transportøren maksimerede indtægterne. Sidste år tog aktivisthedgefonden Elliott Investment Management en stor andel i det sydvestlige, opfordrede til sådanne ændringer og førte til et bestyrelsesryst. Større amerikanske luftfartsselskaber indbragte 12,4 milliarder dollars tildelte sagergebyrer mellem 2018 og 2023, ifølge Senate Panel Report.
Southwests første taskeafgifter startede med billetter, der blev solgt i slutningen af maj. Flyselskabet opkræver $ 35 for en første kontrolleret taske og $ 45 for et sekund, omtrent i tråd med andre flyselskaber.
Luftfartsselskabet sluttede sig også til rivaler i lanceringen af en Basic Economy-billet uden frills, hvor kunderne ikke får gratis, avanceret sædeudvælgelse, noget sydvest forventer, at det vil drage fordel af næste år, når sædeopgaver træder i kraft.
“Vi antager, at der vil være en positiv indvirkning i Q1, når vi går til det tildelte sæde, det er et mere overbevisende køb fra grundlæggende økonomi til valg,” sagde Andrew Watterson, Southwests administrerende direktør, på et indtjeningsopkald i sidste uge. “Hvis vi dog lykkes med at gøre det til et positivt før da, er det en ekstra medvind, når vi går gennem anden halvdel.”
Southwest vil dog belønne sine mest loyale kunder med valg sæder som frynsegoder.
Hyppige flyers med top-tier A-listens foretrukne status på Southwest vil få ekstra-legreationssæder ved booking, såvel som to gratis kontrollerede poser, og A-listestatusindehavere kan booke dem 48 timer før afgang, selvom der ikke er nogen garanti for, at de vil være tilgængelige. Begge grupper har gratis adgang til foretrukne sæder. Flere sydvestlige kreditkort giver også adgang til foretrukne sæder, uanset billetprisetypen.
