FAA -chef Steve Dickson flyver en Boeing 737 Max, fra Boeing Field den 30. september 2020 i Seattle, Washington.
Mike Siegel | Getty Images
Efter spiral fra krise til krise i store dele af de sidste syv år, Boeing er at stabilisere under administrerende direktør Kelly Ortbergs ledelse.
Ortberg, en langvarig luftfartschef og en ingeniør, som producenten plukkede fra pension for at løse det problem, der er tilsat selskab sidste år, er sat denne uge til at skitsere betydelige fremskridt, siden han tog roret for et år siden. Boeing rapporterer kvartalsvise resultater og giver sine syn på tirsdag.
Indtil videre kan investorer lide det, de har set. Virksomhedens aktier er steget mere end 30% indtil videre i år.
Wall Street-analytikere forventer, at flyproducenten skal halvere sine tab i 2. kvartal fra for et år siden, når den rapporterer. Ortberg fortalte investorer i maj, at producenten forventer at generere kontanter i andet halvår. Boeing’s flyproduktion er steget, og dens flyleverancer ramte bare det højeste niveau på 18 måneder.
Boeings aktiekurs.
Det er et skift for Boeing, hvis successive ledere gik glip af mål på leveringsplaner for luftfartøjer, certificeringer, økonomiske mål og kulturændringer, der frustrerede investorer og kunder, mens rival Airbus trak sig videre.
“Den generelle aftale er, at kulturen ændrer sig efter årtier med selvpåførte knivsår,” sagde Richard Aboulafia, administrerende direktør hos Aerodynamic Advisory, et rumfartsfirma.
Analytikere forventer, at virksomheden sender sin første årlige fortjeneste siden 2018 næste år.
”Da han fik jobbet, var jeg ikke så tæt så optimistisk som i dag,” sagde Douglas Harned, senior rum- og forsvarsanalytiker hos Bernstein.
Kelly Ortberg taler på det 14. årlige amerikanske Chamber of Commerce Foundation Aviation Summit i centrum af Washington, DC
Kris Tripplaar | SIPPL SIPA USA | Ap
Ortbergs arbejde blev allerede udskåret for ham, men de udfordringer, der blev ganget, da han ankom.
Som selskabet med blødning annoncerede Ortberg massive omkostningsnedskæringer, herunder afskedigelse af 10% af virksomheden. Dens maskinister, der foretager størstedelen af dets fly, gik i strejke i syv uger, indtil virksomheden og arbejderforeningen underskrev en ny arbejdskraft. Ortberg overvågede også en kapitalforhøjelse på mere end 20 milliarder dollars sidste efterår, erstattede lederen af forsvarsenheden og solgte sin Jeppesen -navigationsvirksomhed.
Ortberg købte et hus i Seattle -området, hvor Boeing laver de fleste af sine fly, kort efter at have taget jobbet i august sidste år, Og hans tilstedeværelse har været positiv, har luftfartsanalytikere sagt.
”Han dukker op,” sagde Aboulafia. “Du dukker op, du taler med folk.”
Boeing afviste at stille Ortberg til rådighed til et interview.
En anden vending
Boeing Co. Pavilion på Paris Air Show i Paris, Frankrig, onsdag den 18. juni 2025.
Nathan Laine | Bloomberg | Getty Images
Boeings ledere håbede på et omdrejningsår i 2024. Men fem dage i blæste en dørstik ud af en næsten ny Boeing 737 Max 9, da det klatrede ud af Portland. Den næsten katastrofe bragte Boeing en produktionsafmatning, fornyet føderal luftfartsadministration kontrol og milliarder i kontantforbrænding.
Key Bolts blev efterladt af flyet, før det blev leveret til Alaska Airlines. Det var den seneste i en række kvalitetsproblemer ved Boeing, hvor andre mangler har krævet tidskrævende omarbejdning.
Boeing havde allerede rullet fra to dødbringende Max -nedbrud i 2018 og 2019, der slukkede omdømmet for Amerikas største eksportør. Virksomheden nåede i maj en aftale med justitsministeriet om at undgå retsforfølgning, der stammer fra en kamp om en tidligere kriminel konspirationsafgift bundet til nedbruddet. Ofre ‘familiemedlemmer smækkede aftalen, da den blev annonceret.
I årevis klagede ledere hos Top Boeing Airline -kunder offentligt over producenten og dens ledelse, da de kæmpede med forsinkelser. Ryanair CEO Michael O’Leary fortalte investorer i maj 2022, at ledelsen havde brug for en “genstart eller opstart af røvet.”
Sidste uge havde O’Leary en anden melodi.
”Jeg tror fortsat Kelly Ortberg, [and Boeing Commercial Airplane unit CEO] Stephanie Pope gør et godt stykke arbejde, “sagde han på et indtjeningsopkald.” Jeg mener, der er ingen tvivl om, at kvaliteten af det, der produceres, skrogene i Wichita og flyet i Seattle er dramatisk forbedret. “
United Airlines CEO Scott Kirby rejste tvivl om Boeing 737 Max 10 efter døren til dørpladsen i januar 2024, da transportøren forberedte sig på ikke at have det fly i sin flådeplan. Flyet er stadig ikke certificeret, men Kirby har sagt, at Boeing har været mere forudsigelighed for leveringer af fly.
Stadig forsinkelser for Max 10, den største af Max-familien og den endnu ikke-til-certificerede Max 7, den mindste, er en hovedpine for kunderne, især da det at have for få eller for mange pladser på en flyvning kan bestemme rentabiliteten for luftfartsselskaber.
“De arbejder de rigtige problemer. Konsistensen af leverancer er meget bedre,” Southwest Airlines CEO Bob Jordan sagde i et interview sidste måned. “Men der er ingen opdatering om Max 7. Vi antager, at vi ikke flyver det i 2026.”
Ikke ud af skoven
Luftfartøjer, der er på vej til Boeings 737 Max -produktionsfacilitet, afventer forsendelse på Spirit Aerosystems hovedkvarter i Wichita, Kansas, USA 10. december 2024.
Nick Oxford | Reuters
Boeing under Ortberg har stadig meget at løse.
FAA lukkede Boeings produktion på 38 maksimer om måneden, en sats, som den har nået. For at gå ud over det, til et mål på 42, har Boeing brug for FAAs velsignelse.
Ortberg sagde i år, at virksomheden stabiliserer sig for at gå ud over denne sats. Producenter får betalt, når fly leveres, så højere produktion er nøglen.
”Jeg ville have mistanke om, at de ville have disse diskussioner meget snart,” sagde Harned. ”Det er 47 [a month] Det synes jeg er den udfordrende pause. “
Han tilføjede, at Boeing har en masse lager til rådighed for at hjælpe med at øge produktionen.
Dens forsvarsenhed har også lidt. Forsvarsenheden omfatter programmer som KC-46 Tanker Program og Air Force One, der har trukket offentlig ire fra præsident Donald Trump. Trump, frustreret over forsinkelser på de to nye jetfly, der var beregnet til at tjene præsidenten, vendte sig til en brugt Qatari Boeing 747 for potentielt at bruge som præsidentfly, skønt insidere siger, at det brugte fly kunne kræve måneder med genudvikling.
Ortberg erstattede lederen af denne enhed sidste efterår.
”De er ikke helt ude af skoven,” sagde Harned.
Boeing og Ortberg er også nødt til at begynde at tænke på en ny jet, sagde nogle branchemedlemmer. Dens bedst sælgende 737 første debuterede i 1967, og virksomheden kiggede på en mellemstor jetliner, før de to styrter sendte sin opmærksomhed andre steder.
“Der har allerede været en vending fra ‘Læs mine læber, ingen ny jet.’ Jeg vil gerne se, at det accelererer, “sagde Aboulafia. “Han er den fyr, der får det til at ske.”
