Midt i stigende handel og politiske spændinger vender canadiske forbrugere i stigende grad deres ryg mod amerikanske produkter.
Giancarlo Trimarchi, ejer af Vince’s Market, en canadisk købmandskæde, har set tilbageslag fra første hånd. ”Kunder kræver så meget canadisk produkt som muligt og bliver oprørt, når de ser os varer,” sagde han.
I et skridt, der kunne eskalere handelsbestillingen yderligere, annoncerede præsident Donald Trump for nylig nye toldsatser på 35% på canadiske varer, der startede 1. august.
“De amerikanske tariffer ser ud som om de vil vare under varigheden af Trump -administrationen i en eller anden form. Og det vil holde andre lande i negativt humør mod os varer og tjenester, “sagde Gary Hufbauer, seniorkollega ved Peterson Institute for International Economics.
En “Køb Canada” -bevægelse intensiveres også, hvor 71% af canadierne siger, at de planlægger at købe færre amerikanske varer i år, ifølge detaildata -konsulentfirmaet Dunnhumby.
Denne tilbagetrækning forventes at forårsage et fald i den amerikanske eksport til Canada, især inden for mad og alkohol. I 2024 var Canada USAs næststørste fødevareeksportmarked, værdiansat til 28,4 milliarder dollars, ifølge det amerikanske landbrugsministerium.
Turisme føler også presset, hvor udenlandske turister annullerer deres rejseplaner til Amerika. Tabet i indtægter fra internationale rejsende forventes at koste den amerikanske økonomi 12,5 milliarder dollars i år, ifølge World Travel & Tourism Council.
Boycott -stemningen er ikke begrænset til Canada. Europæiske forbrugere, der deler de samme frustrationer med den amerikanske udenrigspolitik, afviser også amerikanske produkter. En europæisk centralbankundersøgelse afslørede, at 44% af europæerne vender sig væk fra amerikanske mærker. Dette har bidraget til at falde salget af amerikanske virksomheder, især Teslader så et fald på næsten 28% i det europæiske salg midt i en litany af andre faktorer.
Mens nogle håber, at handelsspændinger vil lette, og at tingene vender tilbage til normale, indikerer forbrugerundersøgelser, at dette skift i adfærd kunne have varige effekter på amerikanske virksomheder, selv efter at tarifferne er løst.
Se videoen for at finde ud af mere om den canadiske boykot af amerikanske varer, og hvilken indflydelse den kunne have på den amerikanske økonomi.
