istocksdaily | istock | Getty Images
Virksomheder fortsætter med at bruge på forretningsrejser, men er strategiske om, hvordan de tildeler disse dollars midt i løbende handelssusikkerheder, ifølge nye rapporter fra Global Business Travel Association and Travel og Expend Platform Navan.
Virksomhedsrejseudgifterne steg 15% år over år i andet kvartal 2025, ifølge et forretningsrejseindeks, der blev offentliggjort tirsdag fra Navan.
Navans indeks, støttet af NASDAQ, er afledt af millioner af virksomheders forretningstransaktioner på sin platform. Den undersøger det anvendte beløb og antallet af transaktioner, der vedrører flyselskabsrejser, hotelreservationer og udgiftstransaktioner fra virksomhedskort.
Amy Butte, Navan’s CFO, sagde under et interview, at fra at tale med andre finansielle officerer i de sidste par måneder, fik hun aldrig den fornemmelse af, at virksomhedsledere ville stoppe med at bruge på forretningsrejser helt. I stedet er de i “Vent og se” -tilstand.
“Hvis du træffer valg om, hvor du er forsigtig, ser vi ikke folk være forsigtige inden for området med relationsopbygning, hverken med deres kunder eller med deres holdkammerater. Vi ser stadig forbruget til at rejse som en nøglekomponent i enhver forretningsstrategi,” sagde Butte.
Men mens globale forretningsrejser forventes at nå et nyt højdepunkt på $ 1,57 billioner i 2025, ifølge en mandagsrapport fra Global Business Travel Association, udgør det samlede beløb på 6,6% året før, hvilket er mindre end 10,4% stigning, der tidligere blev forudsagt. GBTA citerede handelsspændinger, politikusikkerhed og økonomisk pres som årsagerne til den mere moderate vækst.
En række stemning meningsmålinger fra GBTA viser også, at virksomhedsrejseoptimisme resten af 2025 forekommer dæmpet. Procentdelen af de adspurgte, der sagde, at de var optimistiske med hensyn til de samlede udsigter for forretningsrejsebranchen i 2025, faldt kraftigt fra 67% i november 2024 til 31% i april og faldt lidt igen denne måned til 28%.
Resultaterne fra begge rapporter, grupperet sammen med kommentarer fra luftfartschefer i sidste uge, viser C-Suite-ledere er stadig stort set tilbage i vent-og-se-tilstand midt i præsident Donald Trumps flydende toldpolitikker, men virksomheder ser nu ud til at have en bedre læsning om, hvordan de vil styre usikkerheden.
“Historisk set har virksomhedsrejser været den første ting, en af de nemmeste ting, at minimere, hvis du er et firma,” Delta Air Lines Administrerende direktør Ed Bastian sagde under selskabets indtjeningopkald denne måned og tilføjede, at virksomhedsrejser på flyselskabet har været fladt på året for år.
Men Butte sagde, at Navan ikke har set en drop-off i forretningsrejser. I stedet flytter virksomheder, hvordan de bruger.
For eksempel sagde Butte, at virksomheder fortsætter med at forpligte sig til individuelle, ansigt til ansigt-møder snarere end at bruge på store gruppeudflugter. Navan-indekset viser, at udgifterne til personlige måltider, der betyder en-til-en-møder, der blev afholdt over et måltid, steg 9,8% fra sidste år, mens udgifterne til holdbegivenheder og måltider var den eneste kategori i rapporten, der faldt.
Navan så en vis komprimering tidligere på året i andelen af flybilletter, der blev købt, der blev købt, der var første klasse eller forretningsklasse, sagde Butte, men hun tilføjede, at platformen siden har set en acceleration som usikkerhed har mindsket.
Flybilletpriser er også faldet indtil videre i år, hvilket betyder, at både forretning og forbrugere bruger mindre på flybilletter. Flybillet faldt 3,5% i juni fra et år tidligere, mens inflationen samlet steg, ifølge Bureau of Labor Statistics.
GBTA CEO Suzanne Neufang sagde under et interview, at CFO’er ikke har afskåret rejsegodtgørelser helt, men er på udkig efter effektive måder at få medarbejdere på vejen på. Dette kan se ud som at booke multicitetsture, planlægge flere møder pr. Tur eller reservere færre ture pr. Måned, sagde hun.
Neufang sagde, at forretningsrejsebranchen har været fokuseret i løbet af de sidste fem år på at sikre, at hver tur har et formål og leverer et afkast på investeringen.
“Borte er de dage, hvor der virkelig er useriøse forretningsrejser,” sagde Neufang.
Luftfartsledere vejer ind
De nye konklusioner om udgifter til forretningsrejse kommer også, da flyselskaberne rapporterer deres kvartalsvise indtjening.
Når delta Rapporterede indtjening den 10. juli sagde Bastian, at han forventer, at både forbruger- og virksomhedens tillid forbedres i andet halvår, hvilket skaber et miljø for rejsefterspørgsel for at fremskynde.
Delta og andre luftfartsselskaber så efterspørgslen efter rejsen komme i svagere end forventet i begyndelsen af året, især fra prisfølsomme kunder, der rejser indenlandske. Bastian sagde tilbage i april, at Trumps handelspolitik gjorde ondt.
Bastian tog en mere positiv tone denne måned og fortalte CNBC, at virksomhedsrejser har stabiliseret sig, da virksomheder har mere klarhed og selvtillid, end de gjorde tidligere på året. Men han sagde, at virksomhedsrejser er i tråd med sidste år, ikke de 5% til 10% vækstdelta, der forventes i starten af året.
I mellemtiden sagde Delta -præsident Glen Hauenstein på et indtjeningskald denne måned, at virksomhedens rejsetendenser er “hakkende”, og de samlede virksomhedsmængder forventes at være “fladt” i løbet af sidste år.
United Airlines rapporterede indtjening i sidste uge. CEO Scott Kirby sagde under selskabets opfordring til analytikere, at flyselskabet indtil videre denne måned har set en dobbeltcifret acceleration i erhvervslivet efterspørgsel, efterhånden som usikkerheden er faldet.
Andrew Nocella, Uniteds eksekutiv vicepræsident og Chief Commercial Officer, tilføjede, at væksten i forretningstrafikken er “overalt” og ikke er begrænset til noget entydigt knudepunkt eller lodret, hvilket han sagde afspejler mindskende makroøkonomisk usikkerhed.
Southwest Airlines, Alaska Airlines og American Airlines er planlagt til at rapportere deres kvartalsvise resultater denne uge.
