En Flexjet Gulfstream G450 -fly nærmer sig San Diego International Airport til en landing den 9. maj 2025 i San Diego, Californien.
Kevin Carter | Getty Images News | Getty Images
En investeringsgruppe ledet af LVMH’er Private equity -arm køber 20% af det private jet -selskab Flexjet, der markerer det seneste skub fra luksusindustrien til at udvide til rejsen.
L Catterton, det private equity -firma, der er støttet af den franske luksusgigant LVMH, leder en investering på 800 millioner dollars i FlexJet, der også vil omfatte brandpartnerskaber og samarbejde. Investeringsgruppen inkluderer også tilknyttede virksomheder fra KSL Capital Partners og J. Safra Group. FlexJet vil fortsat blive kontrolleret af moderselskabets retningsadgangskapital.
Handlen fremhæver luksusindustriens hurtige ekspansion til oplevelsesøkonomien, da velhavende forbrugere øger deres udgifter til rejser, spisning og specielle begivenheder. LVMH erhvervede Hospitality Group Belmond i 2018 for 3,2 milliarder dollars og har opbygget sit Cheval Blanc og Bulgari Hotel og Resort Brands.
Det globale salg af luksusvarer faldt 2% sidste år til 363 milliarder euro (424 milliarder dollars), da efterspørgslen fra Gen Z og kinesiske forbrugere faldt, ifølge en rapport fra Bain og Altagamma. Luksus gæstfrihed voksede imidlertid med 4%, mens gourmet mad og god spisning steg 8%, og salget af yachter og private jetfly steg 13%.
For Cleveland-baserede Flexjet skaber aftalen et forhold til verdens største luksusgigant og dens portefølje på mere end 75 eftertragtede mærker, fra Louis Vuitton og Dior til Dom Perignon og Tiffany.
Da den private jetindustri bliver mere og mere konkurrencedygtig og domineret af branchens leder Netjets, sigter FlexJet på at være mere som en eksklusiv medlemsklub, der tilbyder luksusoplevelser og skræddersyede tjenester. FlexJet har allerede partnerskaber med Belmond, Yacht Maker Ferretti Group og Bentley Motors, der samarbejder om jetinteriører og kuraterede begivenheder.
“Vi har forsøgt at flytte Flexjet til en oplevelsesmæssig rolle,” sagde Kenn Ricci, formand for Flexjet og rektor for retningsbestemt luftfart. “Hvis du tænker på luksusrejser, og hvor det er i dag, tænker jeg fortsat på et flexjet -samfund. Når du har en oplevelse på et hotel, får du det i en uge, og du får at vide, hvad den oplevelse er. Men når du flyver på en jet, sker det fire timer, fem timer. Så hvordan skaber vi det flexjet -samfund?”
Ricci sagde, at det meste af indtægterne fra aftalen vil gå til at udvide og forbedre Flexjets infrastruktur. Det inkluderer at købe større, langtrækkende fly for at udfylde hurtigt voksende efterspørgsel efter international rejse. Virksomheden vil også opbygge sin infrastruktur i udlandet med ekstra vedligeholdelsesfaciliteter og jordhåndtering. Og FlexJet vil fortsætte med at tilføje og uddanne flyvebesætninger gennem sin Special Cabin Attendant Academy. Cirka 25% af provenuet vil blive brugt til at betale et særligt udbytte til aktionærerne.
Ricci sagde, at Flexjet projicerer indtjening før renter, skatter, afskrivninger og amortisering på omkring 425 millioner dollars i år, op fra $ 398 millioner i 2024 og mere end det dobbelte af niveauerne i 2020. Virksomheden tilbyder fraktioneret ejerskab og leasingmuligheder såvel som jetkort. Dets flåde på 318 fly forventes at nå 340 ved udgangen af 2025, og det har mere end 2.000 FlexJet -medlemmer under fraktioneret og leasingprogrammet, ifølge virksomheden.
Ricci sagde, at L Catterton henvendte sig til FlexJet med den potentielle aftale, da det private equity -firma forsøger at holde sig foran de skiftende definitioner af luksus blandt de velhavende.
“(L Catterton) præsenterede os nogle ideer om, hvor de ser fremtiden for luksus,” sagde Ricci. “De ser dybest set, at fremtidens luksus er tid. Og de ser, at du i privat rejse kan inddrive tid.”
Ricci sagde, at detaljerne i potentielle brandpartnerskaber eller samarbejder endnu ikke er blevet annonceret. Men han citerede som en model Flexjets partnerskab med Belmond, der inkluderer særlige tilbud og forbedrede ophold på selskabets luksushoteller i Venedig og Ravello, Italien; og Mallorca, Spanien såvel som andre steder.
Han sagde, at virksomhedens skræddersyede flyhytter, modelleret efter individuelt designede værelser på de bedste hoteller, også ville være en konkurrencefordel.
”Når vi står over for en behemoth som NetJets, behøver vi ikke at være den største,” sagde han. “Vi vil være butikken.”
L Catterton ejes 40% af LVMH og familiekontoret for administrerende direktør Bernard Arnault. Det administrerer 37 milliarder dollars i egenkapital på tværs af forbrugermærker inklusive BirkenstockThorne og Etro.
Scott Dahnke, global administrerende direktør for L Catterton, sagde i en erklæring, at Flexjets historie “er en af aldrig at slå sig ned i tankevækkende innovation for bedst at opfylde forbrugernes ønsker inden for deres unikke og spændende markedsplads.”
