En Southwest Airlines Boeing 737 -fly afgår fra Harry Reid International Airport som en anden taxaer i Las Vegas, Nevada, den 15. marts 2025.
Kevin Carter | Getty Images News | Getty Images
Southwest Airlines Passagerer vil flyve i tildelte pladser for første gang den 27. januar, fortalte transportøren til CNBC. Kunder kan begynde at købe billetter med tildelte sæder den 29. juli.
Flytningen slutter mere end et halvt århundrede med åbne siddepladser på flyselskabet, en politik, der har adskilt den fra rivaler i årtier – sammen med to gratis kontrollerede poser. Begge ting ændrer sig, når Southwests ledere søger nye indtægtsstrømme for at følge med mere rentable rivaler.
Southwest sagde i marts, at dens vært for initiativer ville tilføje 800 millioner dollars til indtjeningen før renter og skatter i år og 1,7 milliarder dollars i 2026.
Flyselskabet annoncerede først, at det ville afslutte sin åbne plads for et år siden, men det havde endnu ikke sat en dato.
Ændringerne er en del af Southwests massive eftersyn af sin forretningsmodel. Luftfartsselskabet i marts sagde også, at det ville begynde at opkræve mange kunder for at tjekke tasker og annoncerede nye billetprisstyper i foråret. Top-niveau kunder er fritaget for mange af de nye begrænsninger og gebyrer.
Southwest brugte computermodeller og live tests for at sikre, at de nye politikker ikke ville bremse boarding og ville få fly tilbage i den penge, der hurtigt skaber luft.
“Vi ønskede at sikre os, at da vi designet en boardingkonstruktion den slags parret godt med tildelte siddepladser, at vi optimerede for effektivitet, men også den anden prioritet: at balancere det med at sørge for, at vi tager os af vores mest loyale kunder, så niveauer, kortholdere og kunder, der køber vores mest premium -produkter,” Stephanie Shafer Modi, administrerende direktør for Fares og Ancillary Products ved Southwest, fortalte CN.
Kom 27. januar, kendetegnene for Southwests open-siddende politik-der sætter en alarm for at sikre et sted i internatslinjen, ABC-grupperne, de store stanchioner, der markerer boardingordren og ombordstigningen til et yndlingssæde-er væk.
Dette vil blive erstattet af otte boardinggrupper, der er baseret på valg af sæde, status og andre faktorer. De mest loyale og største forbrugere vil først komme videre, men sædeplacering bestemmer boardingposition. Her er ordren:
- De to første grupper vil omfatte de øverste niveauer af elite hyppige flyers og dem med topklasser af billetter.
- Grupper tre til otte vil være til “valg” og “grundlæggende” tickethinders afhængigt af deres sædeplacering.
- Kreditkortindehavere og hurtige belønninger Kreditkortmedlemmer går ombord senest gruppe 5.
Der vil være to køer.
Flyselskabet afslørede ikke priser for sædeopgaver som et tilføjelsesgebyr, der på rivaliserende flyselskaber kan variere afhængigt af rute og efterspørgsel. Adgang til nogle sæder afhænger af typen af billetpriser, og Southwest vil sælge standardsæder, foretrukne sæder og ekstra-legre sæder.
Southwest har været travlt med at konfigurere sin Boeing Fly til at omfatte ekstra-variant siddepladser. Cirka 200 fly er komplette, eller ca. 25% af flåden, sagde en talsmand. Mens disse pladser ikke er til salg endnu, har flyselskabet solgt tidligere boarding til kunderne før deres flyvning, hvilket ville øge deres chancer for at få ekstra sæder.
Southwest -kunder har vist, at det at sidde sammen er en prioritet, fortalte Shafer Modi til CNBC, mens de erkendte, at det vil se anderledes ud med den nye boardingproces.
“Jeg tror, at hvis familier ønsker den følelse af kontrol, har de muligheden for at vælge deres pladser igennem … vores eksisterende produkter, som vi sælger,” sagde hun. “Vi vil forsøge at gøre vores bedste for at sikre, at familier sidder sammen, uanset hvordan de køber en billet.”
