En Southwest Airlines Boeing 737 MAX8 afgår fra San Diego International Airport til Chicago den 4. marts 2025 i San Diego, Californien.
Kevin Carter | Getty Images News | Getty Images
Arlington, Texas – Southwest Airlines Overvejer lufthavnsstuer, flere premium-siddepladser og endda internationale flyvninger til langdistancer for at vinde overhøjtudvendige kunder, sagde administrerende direktør Bob Jordan onsdag.
“Uanset hvad kunderne har brug for i 2025, 2030, tager vi ikke noget af det fra bordet. Vi gør det Southwest Way, men vi vil ikke sige ‘Vi ville aldrig gøre det,'” sagde Jordan i et interview med CNBC på en lufthavnsindustrikonference. “Vi ved, at vi sender kunder til andre flyselskaber, fordi der er nogle ting, du måske ønsker, at du ikke kan komme på os. Det inkluderer ting som lounger, som ægte præmie, som at flyve langdistance international.”
Southwest er midt i en transformation. Det har inkluderet at fortryde nogle af sine politikker som åbne siddepladser, en ensartet kabine og give alle kunder mulighed for at tjekke to poser gratis, ting, der havde adskilt det fra rivaler i store dele af sine 54 års flyvning.
Men det har været udsat for pres fra konkurrenter, og en aktivistisk investor sidste år pressede transportøren til at øge indtægterne. Og flybillet i USA er faldet.
Southwest og andre luftfartsselskaber trak deres 2025 prognoser tidligere på året med henvisning til økonomisk usikkerhed. Jordan sagde onsdag, at flyselskabet fortsætter med at se billigere priser.
”Sommeren er generelt aldrig til salg, og sommeren er stærkt til salg lige nu,” sagde han.
På trods af at have foretaget store ændringer i sin forretningsmodel, sagde Jordan, at transportøren ikke har set kunder defekt til andre flyselskaber, da det introducerede Basic Economy-billetter og taskeafgifter i slutningen af sidste måned, havde politikker, der allerede havde.
Men at foretage ændringer i den høje ende er også vigtigt, sagde han.
Konkurrenter som Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines har tilføjet flere luksuriøse turistdestinationer og rummeligere, dyrere sæder, og de har også investeret meget i lufthavnsstuer. For eksempel afslørede American tidligere onsdag planer om næsten at fordoble sin opholdsstue på sin Miami International Airport Hub.
Jordan sagde, at det er “alt for tidligt at sætte nogen detaljer” på potentielle ændringer, men han kaldte Southwest Stronghold Nashville International Airport – hvor flyselskabet har en mere end 50% markedsandel, ifølge lufthavnsdata – som et sted, hvor kunderne er sultne efter luksus.
“Nashville elsker os, og vi ved, at vi har Nashville -kunder, der vil have lounger. De vil have første klasse. De vil komme til Europa, og de skal til Europa,” sagde han.
Men at få disse ting betyder, at disse kunder er nødt til at booke på et andet flyselskab, hvilket kan gøre dem mere tilbøjelige til at tilføje denne rivalens co-brandede kreditkort til deres tegnebøger, sagde han.
”Jeg vil sende færre og færre kunder til et andet flyselskab,” sagde han.
Jordan sagde, at det også er for tidligt at sige, om Southwest vil foretage skiftet til at købe fly med længere Haul, som det skulle være nødt til at tage til Europa; det er afhængig af Boeing 737 i mere end et halvt århundrede. Southwest har skabt internationale partnerskaber – Islandair og China Airlines, indtil videre – men et sydvestlige fly, der landing i Europa på et tidspunkt er på bordet, sagde han.
“Intet engagement, men du kan helt sikkert se en dag, hvor vi er som Southwest Airlines, der betjener langdistance-destinationer som Europa,” sagde han. “Det er klart, at du har brug for et andet fly for at tjene denne mission, og vi er åbne for at se på, hvad det ville tage for at tjene denne mission.”
På den nærmere periode afventer Southwest stadig leverancer af Boeing 737 Max 7s, det mindste fly i Max -familien, som stadig ikke har vundet Federal Aviation Administration -certificering. Jordan sagde, at producenten har gjort fremskridt med mere konsistente leverancer for nylig, men Southwest forventer ikke at flyve Max 7 i 2026.