Boeing 787-9 Civil Jet Airplane of Vietnam Airlines udfører sin flydisplay på den 51. Paris International Airshow i Le Bourget nær Paris, Frankrig. (Foto af: Aviation-Images.com/Universal Images Group via Getty Images)
Aviation-Images.com | Universal Images Group | Getty Images
Kelly Ortbergs første Paris Air Show som Boeing CEO var indstillet til at være relativt optimistisk.
Under hans ledelse, der begyndte i august, har virksomheden gjort fremskridt med at øge produktionen af sin bedst sælgende 737 Max Jets, øget kontantgenererende leverancer af nye fly og indikere, at det drejer et hjørne fra en række fremstillings- og sikkerhedskriser og mange års tabt grund til at konkurrere med Airbus. Aktier er steget mere end 13% i år og overgår S&P 500.
Men efter en Air India -flyvning styrtede torsdag og markerede den første dødelige luftkatastrofe i en Boeing Dreamliner, annullerede Ortberg planer om at gå til det massive luftshow, der begynder på søndag.
Handelsbegivenheden er en stor uafgjort for branchen og afholdes hvert andet år, der skifter med Farnborough Air Show i Storbritannien Boeing, Airbus og andre rumfartsgiganter er vært for champagne-flowing-fester, holder prangende deal-underskrivende ceremonier med ledere flankeret af modelplaner og viser deres nye fly med ekstreme manøvre til tilskuer under.
“Da vores branche forbereder sig på at starte Paris Air Show, har Stephanie og jeg begge annulleret planer om at deltage, så vi kan være sammen med vores team og fokusere på vores kunde og efterforskningen,” sagde Ortberg i en note til medarbejderne sent torsdag og henviser til Boeing Commercial Airplanes CEO Stephanie Pope.
Alle undtagen en af de 242 personer ombord på Air India Flight 171 blev dræbt, da de mere end 11-årige Boeing 787-8 Dreamliner, der var på vej mod London på en svulmende dag, styrtede ned i en medicinsk studerende spisestue sekunder efter start fra Ahmedabad i det vestlige Indien. Den eneste overlevende var en Indien-født britisk statsborger i sæde 11A.
Årsagen til styrtet er ukendt og vil tage uger eller måneder at bestemme. Spørgsmål fokuserer på, hvordan flyet så hurtigt og jævnt mistet højde, ser ud til at glide i en ildkuglekraft. Cockpit -stemme- og dataregistre, kendt som “Black Boxes”, vil give nøgleoplysninger.
Brandmænd arbejder for at lægge en ild på stedet, hvor en Air India Boeing 787 Dreamliner -fly styrtede ned i Ahmedabad, Indien, 12. juni 2025.
Amit Dave | Reuters
“Det er vigtigt, at vi ikke spekulerer i ulykken og lader efterforskerne gøre deres arbejde,” skrev Ortberg.
Flyets motorproducent, Ge Aerospacesagde, at det vil udsætte en investordag, der er planlagt til tirsdag.
Eskalerende militær konflikt
Ulykken er ikke den eneste eksterne faktor, der ændrer samlingen i Paris.
Kort før Paris Air Show skulle begynde, lancerede Israel natten over missilangreb på Iran. Timer senere lancerede Iran droner mod israelsk territorium. Flyselskaber annullerede flyvninger, med jetfly i luften, der afgav eller vendte tilbage til deres destinationer, mens hundreder af andre nederdede luftrummet.
De eskalerende spændinger vil gøre militære budgetter og bruge et endnu større fokus på luftshowet, men de rejser også bekymring for, hvordan konflikter og geopolitiske spændinger kan påvirke efterspørgslen efter kommercielle flyrejser.
Showet fortsætter
På trods af styrtet og andre eksterne bekymringer, Boeing, Airbus og Embraer forventes at låse hundreder af flyordrer ind. Ventetider på populære nye flymodeller strækker sig allerede ind i det næste årti med efterspørgsel, der stadig er stærk.
Boeing forventede lørdag, at verden har brug for 43.600 kommercielle fly i løbet af de næste to årtier, hvor nye markeder driver vækst. Det forventer, at disse markeder vil udgøre mere end halvdelen af verdens flåde i 2044, op fra en 40% andel sidste år.

Nogle af ordreunderskrifterne kunne komme fra tidligere ikke -afslørede kunder, skønt der er mange nye ordrer på linjen, siger luftfartsanalytikere.
Løbende spørgsmål, såsom mangel på uddannede arbejdstagere, har forsinket leverancer af nye fly, mens on-again off-again tariff har rejst bekymring for dyrere fly og komponenter.
Prisfastsættelse er også fyret op. En ny Airbus A321Neo gik for $ 65 millioner fra slutningen af april, op fra $ 58 millioner i starten af 2023, mens en ny Boeing 737 Max 8 kostede omkring $ 55,5 millioner i april, sammenlignet med $ 50,25 millioner i begyndelsen af 2023, ifølge Ishka et luftfartsdata og rådgivningsfirma.
Med fly, der stadig er mangelvare, går lejepriserne også op for ældre fly for flyselskaber, der foretrækker ikke at foretage køb på multimillioner dollars fly foran, eller som muligvis har brug for dem i kortere tidsperioder. En 12-årig Boeing 737 koster $ 241.000 om måneden til leje fra slutningen af april, en stigning på næsten 42% fra to år tidligere, og et Airbus A320 i samme alder var $ 239.000 om måneden, en gevinst på 50%, ifølge IBA Insight, et andet luftfartsdatafirma.
Ordrer: Hvor mange og hvem køber?
Den britiske-baserede IBA forudsagde, at producenter kunne se mellem 700 og 800 kommercielle flyordrer under Paris-showet, et tal, der inkluderer faste ordrer, optioner og løsere forpligtelser som købsintention breve og memoranda om forståelse.
Kunder kunne omfatte etiopiske flyselskaber og polsk transportør, såvel som Vietnam Airlines, AirAsia, Royal Air Maroc, Etihad og Saudi -transportøren Riyadh, sagde Ishka.
“En stor aftale fra Kina er uundgåelig engang af udskiftning, hvis ikke vækstårsager,” sagde Ishka i en note i sidste uge.
Air India, som Ishka tidligere havde opført som en potentiel kunde, forventedes ikke længere at købe nye fly, der blev givet sidste uges tragedie.
Retur af de store jetfly
Flyskunder går større, da internationale rejser fortsætter med at indbringe penge.
“Det plejede at handle om ordrer med en enkelt aisle,” sagde Richard Aboulafia, administrerende direktør hos Aerospace Consulting Firm Aerodynamic Advisory. Nu, “alle booker disse monster-dobbelt-aisle-ordrer til international trafik.”
Han sagde, at store internationale flyselskaber som Turkish Airlines, Gulf -luftfartsselskaber og andre er udvidet i de senere år og konkurrerer om flere globale rejsende, “skiver pizzaen i mindre stykker.”
Da ordrer er placeret år i forvejen, sagde Aboulafia, at han ikke forventer en stor indflydelse på efterspørgslen på grund af styrtet, skønt nogle måske holdes tilbage under showet.
”Det er en frygtelig tragedie. Det gør ikke nogen liv lettere,” sagde han. “Jeg tror bare ikke i betragtning af hvad vi ved nu, at det har noget at gøre med designet eller bygningen af flyet. Det ser bestemt ikke ud som det.”