En udsigt viser vraget af et Air India-fly, der er på vej til Londons Gatwick lufthavn, der styrtede ned under start fra en lufthavn i Ahmedabad, Indien 12. juni 2025.
Adnan Abidi | Reuters
Et Air India -fly, der var bundet til London og bærer 242 personer, styrtede sekunder efter start i det vestlige Indien torsdag og dræbte alle undtagen en person om bord på Boeing 787 Dreamliner.
Det markerede det første nedbrud af en Boeing 787 Dreamliner og var den dødeligste flyulykke i år.
Her er hvad man skal vide:
Hvilken slags fly var det?
Flyet var en Boeing 787-8 Dreamliner. Det er en populær dobbelt-aisle-jet, der bruges til længere ruter.
Dette fly’s første flyvning var i december 2013, og det blev overdraget til Air India i januar 2014, ifølge Aviation-Data-firmaet Cirium.
Air India havde 34 af dem i drift fra torsdag, inklusive dette fly, og det havde planer om at bestille mindst 20 mere, sagde Cirium. Flyselskabet har opbygget sin flåde med moderne jetfly fra både Boeing og rival Airbus og installeret flere luksuriøse hytter.
Der er mere end 1.100 drømmere, der flyver over hele verden.
Hvad skete der på denne flyvning?
Foreløbige data viser signalet fra flyet blev tabt kl. 13:38 lokal tid, mindre end et minut efter start fra Ahmedabads Sardar Vallabhbhai Patel International Airport, ifølge Flight-Tracker Flightradar24.
Flyet nåede en maksimal højde på 625 fod, skønt lufthavnshøjde er omkring 200 fod, bemærkede Flightradar.
Det er ikke klart, hvorfor flyet så hurtigt mistede højden, før det styrtede ned i en ildkugle i et boligområde. Andre omkomne på jorden er rapporteret til lokale medier.
Luftnedbrud kan være forårsaget af en række faktorer, fra mekaniske problemer til dyreliv til pilotfejl og involverer ofte mere end et problem.
Hvad vil efterforskere se på?
Respondenterne vil kæmme murbrokkerne til de såkaldte sorte kasser: cockpit og fly-data-optagere. Disse vil give crash -efterforskere spor om, hvad der skete på flyvningen.
Crash -efterforskere vil se på alt fra flyselskabets vedligeholdelsesregistre til piloternes manøvrer, flyets position såvel som lameller og flapper på vingerne, piloternes træning og nylige hvile og vejrforhold på den varme dag, når temperaturerne var nær 100 grader Farenheit.
De vil også undersøge video fra hændelsen, herunder optagelser af flyet, der starter fra Ahmedabad.
Under internationale protokoller vil det land, hvor hændelsen opstod, føre efterforskningen, mens flyets producent, Boeing og flyets motorproducent, Ge Aerospacesåvel som amerikanske føderale crash -efterforskere vil deltage.
Der har været produktions- og kvalitetsmæssige bekymringer for Dreamliners før. Er de beslægtede?
Det er ikke umiddelbart klart, og en endelig rapport om ulykkesårsagerne er muligvis ikke tilgængelige før næste år, men nogle eksperter børstede et produktionsspørgsmål, delvis fordi flyet har flyvet i mere end et årti.
“Jeg tror ikke, at dette er et produktions- eller produktionsspørgsmål,” sagde Jeff Guzzetti, en pensioneret luftsikkerhedsundersøger hos US National Transportation Safety Board og Federal Aviation Administration.
Han sagde, at det er for tidligt at fortælle, hvad problemet – eller problemer – er, da flyulykker ofte involverer flere fiaskoer.
”Det ser ud til, at flyet gik af landingsbanen uden noget problem, men af en eller anden grund var ikke i stand til at klatre,” sagde han.
Boeing har haft problemer med Dreamliner før, men en øjeblikkelig forbindelse var ikke synlig, sagde eksperter.
En varslere sidste år hævdede, at Boeing tog genveje på 787 for at reducere flaskehalse og skabte “overdreven stress” på større flyfuger. Boeing nægtede beskyldningerne.
Leveringerne af flyet blev også jordet i cirka et år indtil midten af 2022 på grund af fremstillingsfejl, hvor dele af flykroppen var forkert fordelt.
Efter at Dreamliner først kom ind i tjenesten i 2011, blev flyene jordet til inspektioner på grund af frygt for lithiumbatteribrande.
Hvad betyder det for Boeing?
Boeing CEO Kelly Ortberg, der tog tøjlerne i august sidste år, har arbejdet for at flytte producenten, en top amerikansk eksportør, ud af rampelyset for en række sikkerheds- og fremstillingskriser.
Virksomheden havde allerede rullet fra to styrt af sine bedst sælgende 737 Max Jets, da et dørstik blæste ud af en ny Max 9 i begyndelsen af 2024.
Virkningen på Boeing afhænger af nedbrudets efterforskning. Efterspørgslen efter nye fly har stadig været robust, og flyselskaberne fortsætter med at placere ordrer, fordi ventetiden kan strække flere år.
Wolfe Research sagde på en note torsdag, at “vi ser ikke meget direkte indflydelse på økonomiske resultater, men det er sikkert, at SAP -momentum er, indtil der gives en vis solid klarhed.
“Vi ser ikke nogen indflydelse på produktionsrampen som et resultat af dette og ville forvente, at nogen indflydelse på efterspørgslen også er meget minimal (og lokaliseret),” skrev Wolfe. “En beskeden risiko kan være enhver feedback -loop til certificering af [yet-to-be-certified] 777x, men det er meget tidligt at størrelse enhver risiko der. “
Boeing har ordrer til 900 flere Dreamliners, ifølge sit websted.