Alexander Spatari | Øjeblik | Getty Images
Siden Chatgpts store offentlige debut, der allerede var for tæt på tre år siden, har Google stået over for vedvarende spørgsmål om sine årtier lange greb om internetsøgningstrafik. Denne bekymring dukkede op igen i de seneste uger, efter at en øverste Apple -direktør henviste til et fald i søgetrafikken på iPhone (hvor Google er standardsøgemaskinen i Safari -browseren) under retsbevis. Midt i en lagerglas var Google hurtig til at afgive en erklæring om, at dens søgeforretning var fin. I en tidligere panik over Chatgpt talte Google -grundlægger Sergey Brin for at sige, at han har fuld tillid, som Google vil finde ud af forretningsmodellerne for at få succes.
Ud over starten af testen af AI -søgning på sin hjemmeside denne uge, er Googles debut af Agentic AI for Travel et godt eksempel på, hvor forretningsmodellerne er på vej.
Med sommerens rejsesæsonen nærmet sig, rullede Google for nylig nye opdateringer til søgning, kort, billedbaseret søgningsværktøjslinse og dets Gemini AI for at give folk nye måder at booke, planlægge og opleve ture på.
Max Starkov, gæstfrihed og rejseteknolog, siger, at Gemini AI -agenterne og andre agentiske AI -konkurrenter er et af de største øjeblikke i online rejsebranchens historie.
“Overgangsrejser fra mobil-første til AI-første vil være den største transformation af vores branche siden fremkomsten af internettet,” sagde han. “Inden for denne AI -transformation tror jeg agentisk AI som Gemini AI -agenten vil have den største største indflydelse på vores branche.”
Openais operatør, der blev lanceret tilbage i januar, kan automatisere opgaver såsom ferieplanlægning.
Expedia er allerede live med Openai -værktøjet og samarbejder også med Microsoft‘s Copilot Actions, en agent -AI -tech, der automatiserer opgaver som rejsebooking og reservationer. I sidste uge lancerede Expedia et nyt AI-drevet værktøj kaldet Expedia Trip Matching, der i øjeblikket er tilgængelig for tidlige adgangsbrugere på Instagram, som giver rejsende mulighed for at bygge en rejseplan baseret på en Instagram-hjul og derefter booke direkte på Expedia.

Ændringen væk fra traditionelle brugerindgange og til agentisk AI er betydelig, ifølge Jay Richmond, senior direktør hos Travel Consultant Amadeus. “I dag giver rejsefirmaer os TRIP -anbefalinger baseret på søgeparametre, vi specificerer, som dato og budget, samt vores browsing og købshistorie til at præsentere et stort udvalg af muligheder. Personalisering findes, men er begrænset af en betydelig mangel på kontekst, og kontekst er alt, hvad det kommer til at planlægge en tur,” sagde Richmond.
Naturligt sprogchat AI -agenter er allerede mere effektive til at fremkalde denne sammenhæng.
“Forestil dig, at du har til opgave en personlig assistent med at organisere en forretningsrejse fra Europa til USA under denne interaktion, som din assistent er i stand til at forstå, at du absolut skal vende hjem i tide til dit barns fødselsdag, at din rejse vil vare i tre nætter, og du er fri torsdag aften, når dit yndlingsband tilfældigvis spiller i byen,” sagde Richmond.
I stedet for at returnere en side med optioner, der er genereret af en søgning, der kun indeholder datoer og placeringer, kan AI -agenten anvende sentimentanalyse og ræsonnementslogik for at tilbyde anbefalinger, der bedre imødekommer rejsendes behov, sagde Richmond.
‘Dette handler ikke mere om AI -assistenter’
Et Google-blogindlæg, der beskriver de forskellige brugssager til AI-agenter, peger på AI-oversigter, et hotelprissporingsværktøj, der ligner dets fly-omkostningssporere, såvel som linse, som giver brugerne mulighed for at tage et billede af praktisk talt alt og opbygge et rejseplan omkring det, lære mere om, hvad de ser på, skabe AI-bygget personlige ture eller oversætte genstande i billedet til deres valgte sprog.
“Rejsende finder disse funktioner utroligt nyttige til at få adgang til information og stille nye slags spørgsmål, hjælpe dem med at spare tid og fokusere på at nyde deres destination,” sagde en Google -talsmand.
Amadeus, Microsoft og Accenture har samarbejdet om en Trip Planning Agent, som er tilgængelig for brugere af Amadeus ‘Cytric Easy, et reservationsværktøj til forretningsrejser. Brugere kan chatte med en naturlig sprogagent gennem Microsoft -teams og erstatte traditionel sekventiel søgning med en samtaleinterface for at planlægge og booke relevante forretningsrejser.
I sidste ende er brugen af agentisk AI i rejser designet til at tage beslutninger og tage handlinger autonomt, tilpasset skiftende miljøer, snarere end bare at reagere på et input. Det er både en mulighed og en trussel mod de store spillere, der kunne disintermedieres fra rejsebranchen.

“Formodningen er, at AI -agenter kan undersøge, planlægge og bogføre rejsers ferier autonomt og således omgå online rejsebureauer og andre formidlere,” sagde Starkov. “Dette handler ikke om AI -assistenter længere; det handler om fuldt autonome agentnetværk, der udfører komplekse arbejdsgange i realtid,” tilføjede han.
Og det er en rejseplanlægningssamtale, der vil udvide begge veje, med lignende agentisk AI fortsætter med at udvikle sig på rejseleverandørens side af interaktionerne. Uanset om det er flyselskab, hotel eller biludlejningsfirma, vil AI have stigende adgang til alle datapunkter på tværs af rejsebeholdningen. Rejseleverandøren AI -agent vil være fuldt ud i løbet af AI -søgeplatforme og rejseleverandørens tech -stak for at vide alt, hvad der er at vide om kendte kunder, og håndtere nye ukendte kunder, sagde Starkov.
“I en verden, hvor AI -agenter handler på vegne af den rejsende, er det sandsynligt, at disse agenter vil være i konstant kontakt med AI -agenter, der repræsenterer flyselskaber, hoteller og destinationsudbydere,” sagde Richmond og tilføjede “din agent vil formidle dine krav og modtage svar fra agenter, der repræsenterer rejseudbydere eller rejseaggregatorer.”
Faktisk siger Richmond, at agenterne godt kan forhandle med hinanden, før din agent returnerer det, det anser for at være de mest relevante muligheder for din rejse. Disse muligheder vil ideelt set omfatte et større rejseplanlægningsmål, der ikke ændrer sig for forbrugerne i AI -æraen, ifølge Richmond: “at få den bedste pris,” sagde han.
