Pakistans lukning af sit luftrum til Indian Airlines torsdag tvinger luftfartsselskaber til at ændre nogle ruter, der forbinder Indien til Europa, Nordamerika, Centralasien og Mellemøsten.
Indiske luftfartsselskaber – inklusive Air India, Indigo, Akasa Air og Spicejet – skal nu flyve længere og dermed dyrere, flyvninger på nogle vestgående ruter. Omvejen kunne skubbe nogle flyvninger for at tilføje et tankstop eller annullere visse ruter helt.
Indigo, landets største flyselskab efter markedsandel, sagde, at det forventer, at et par internationale flyvninger vil blive påvirket, mens Air India sagde nogle af sine fly til eller fra Nordamerika, Europa og Mellemøsten vil Tag en alternativ udvidet rute. Begge udsagn blev fremsat i sidste uge på den sociale medieplatform X.
Air India svarede ikke på CNBCs forespørgsel om antallet af ruter, der er berørt. Indigo har oplyst, at omkring 50 ruter kan blive påvirket, mens fly til Almaty, Kasakhstan og Tashkent, Uzbekistan er blevet midlertidigt suspenderet.
Luftrumslukningen kommer midt i tit-for-tat-reaktioner fra de nukleare bevæbnede naboer efter drabet på 26 turister i den naturskønne by Pahalgam i den nordvestlige Indien-administrerede stat Jammu og Kashmir.
Indien har knyttet massakren til pakistanske militante, som Pakistan benægter. Pakistan har opfordret til en “neutral” sonde til den hændelse, der har genherret spændinger over det langgældende territorium, der kræves af begge lande.
Nye ruter og tankstop stopper
Air India Flight A1101 fra New Delhi til New York lørdag stoppede i København for at tanke, ifølge Global Flight Tracking Service Flightradar24. Flyvningen, der normalt er non-stop, ankom næsten seks timer efter dens normale ankomsttid, ifølge sit websted.
Den samme flyvning på fredag omdirigerede til Wien og ankom omkring fire timer efter planen, ifølge Flightradar24.

Pakistans begrænsninger kan også gøre det sværere for indiske luftfartsselskaber at konkurrere med andre flyselskaber, som kan fortsætte med at flyve over Pakistan.
Lukningen af Russlands luftrum førte til, at nogle europæiske flyselskaber reducerede, og i nogle tilfælde var tilbagetrækningstjenester til Kina, da omkostningerne ved at flyve rundt i Rusland var langt højere for europæiske luftfartsselskaber end for kinesiske luftfartsselskaber, som ikke var underlagt begrænsningerne. Imidlertid er Rusland – og dets luftrum – markant større end Pakistans.
Indian Airlines driver hovedparten af internationale flyvninger i landet med mere end 9.000 internationale afgange, der er planlagt denne måned, ifølge Aviation Analytics -selskabet Cirium.
Af disse er Air India planlagt til at flyve 519 flyvninger til Europa og 309 til Nordamerika, viste Cirium -data.
Imidlertid kan flyselskabet “Overflydende Rusland for at nå Nordamerika” på nogle flyvninger, fortalte en Cirium -repræsentant CNBC Travel.
Mange flyvninger, der forbinder nordindiske byer til Mellemøsten flyver direkte over Pakistan – en nøgleområde for indiske arbejdere og fritidsrejsende.
Halvdelen (49,3%) af udgående rejser fra Indien i 2023 var til Mellemøsten, ifølge 2024 India Tourism Data Compendium.
De Forenede Arabiske Emirater er den mest populære destination, der tiltrækker ca. 7,2 millioner indiske statsborgere – hvoraf 50% er indiske vandrende arbejdstagere, 41% består af fritids- og rekreative rejsende, mens de resterende 9% er forretningsrejsende, I henhold til Indiens turistdata.
Højere priser?
Indiske luftfartsselskaber betaler en pris, men passagerer ser muligvis ikke flypriser stige meget på grund af Pakistans lukning af luftrummet, sagde John Grant, chefanalytiker hos Aviation Intelligence Company OAG.
”Det er mere symbolsk end noget, der er meget forstyrrende for Indiens flyselskaber,” sagde han. “Disse typer ting på egen hånd er usandsynligt, at de fører til en stigning i flypriser.”
En fem måneders lukning af Pakistans luftrum til indiske luftfartsselskaber i 2019 kostede flyselskaberne omkring 7 milliarder indiske rupier (82 millioner dollars), ifølge lokale medier.
Flybilletter på mindst en rute er imidlertid allerede faldet. April er typisk den dyreste måned at flyve fra New Delhi til Srinagar – den største by i Jammu og Kashmir – med gennemsnitlige priser, der spænder fra $ 175 til $ 255, ifølge Google Flights.
I næste uge sælger fly til byen, der er hjemsted for omkring 1,2 millioner mennesker, for $ 150, viste webstedet.
En indisk paramilitær serviceman holder øje med Pahalgam syd for Srinagar, den 23. april 2025, efter et angreb, der dræbte 26 mennesker i indisk-administreret Kashmir.
TaUseef Mustafa | AFP | Getty Images
Air India og Indigo i separate stillinger på X i sidste uge erklærede, at de ville tilbagebetale eller omplanlægge bookinger til Srinagar gennem 7. maj, midt i masselydelser af rejsebestillinger til området.
Begge flyselskaber tilføjede fly til Srinagar for at imødekomme rejsende, der skynder sig at forlade regionen i kølvandet på sidste uges massakre.
Turisme i Kashmir, der er kendt for smukke sne-toppede bjerge og maleriske dale, har været vidne til en hidtil uset vækst i de sidste par år, sagde Muheet ul Islam, en journalist og filmskaber, der bor i regionen.
Han sagde, at efterhånden som industrien voksede, og investeringerne steg, forlod folk fra andre erhverv deres job for at tilslutte sig sektoren.
Men nu, “der er en pin-drop-stilhed i regionen,” sagde han.
“Jeg talte med et par turister, der sagde, at de ikke vil vende tilbage til Kashmir Valley – nogensinde.”