
Delta Air Lines Udvid ikke flyvning i andet halvår af året på grund af skuffende bookinger midt i præsident Donald Trumps skiftende handelspolitikker, som administrerende direktør Ed Bastian kaldte “den forkerte tilgang.”
Delta onsdag forudsagde, at indtægterne i 2. kvartal faldt op til 2% eller vokser så meget som 2% i forhold til sidste år, mens Wall Street havde forventet en vækst på 1,9%. Flyselskabet forventer justeret indtjening pr. Aktie på $ 1,70 til $ 2,30 sammenlignet med analytikernes estimater på $ 2,23 pr. Aktie.
Luftfartsselskabet sagde også, at det er for tidligt at opdatere sin økonomiske vejledning i 2025, en måned efter, at det bekræftede målene på en investorkonference, skønt Delta sagde onsdag, at det stadig forventer at være rentabelt i år. Sidste måned reducerede Delta sine indtjeningsudsigter i første kvartal med henvisning til svagere end forventet efterspørgsel efter virksomheder og fritid.
Det er et skift for Delta, det mest rentable amerikanske flyselskab, der startede 2025 optimistisk omkring et andet år med stærk rejsefterspørgsel, med Bastian, der forudsagde, at det ville være det “bedste regnskabsår i vores historie.”
Hans nye kommentarer viser voksende bekymring blandt administrerende direktører om forbrugernes souring -appetit på udgifter og virkningen af nogle af Trumps politikker. I november sagde Bastian, at Trump -administrationens tilgang til brancheregulering sandsynligvis ville være et “frisk pust.”
Wall Street -analytikere har skåret deres indtjeningsestimater og prismål for flyselskaber i de seneste uger på frygt for at bremse efterspørgslen.
“I de sidste seks uger har vi set en tilsvarende reduktion i bred forbrugertillid og virksomhedstillid,” fortalte Bastian til CNBC. Han sagde, at efterspørgslen generelt var “ganske god” i januar, og at tingene “virkelig begyndte at langsomt” i midten af februar.
Bastian sagde, at de vigtigste hyttebookinger er svagere end tidligere forventet. Han sagde, at rejsefterspørgslen, der voksede ca. 10% i starten af året, siden er aftaget, fordi nogle virksomheder overvejer forretningsrejser, Trump -administrationen reducerer regeringsarbejdsstyrken og markederne hjul. Det Hvide Hus svarede ikke straks på en anmodning om kommentar.
Han sagde, at internationale og premium -rejser har været relativt modstandsdygtige.
Delta planlagde at udvide flyvekapaciteten med ca. 3% til 4% i anden halvdel af 2025, sagde Bastian i et interview. Nu vil transportørens kapacitet være fladt år over år.
“Vi forventer, at dette er den første af mange 2H25 -kapacitetsreduktionsmeddelelser fra flyselskaberne i dette kvartal,” skrev TD Cowen Airline -analytikere Tom Fitzgerald og Helane Becker, efter at Delta frigav sine udsigter.
Delta Air Lines-fly ses parkeret i Seattle-Tacoma International Airport den 19. juni 2024 i Seattle, Washington.
Kent Nishimura | Getty Images
“Med en bred økonomisk usikkerhed omkring den globale handel er væksten stort set stoppet,” sagde Bastian i onsdagens indtjeningsfrigivelse. “I dette langsommere vækstmiljø beskytter vi marginer og pengestrøm ved at fokusere på, hvad vi kan kontrollere.”
Delta er den første af de store amerikanske luftfartsselskaber, der rapporterer om indtjening. Forenet, amerikansk, Sydvest Og andre er planlagt til at rapportere senere i denne måned.
Sådan optrådte virksomheden i de tre måneder, der sluttede den 31. marts, sammenlignet med hvad Wall Street forventede, baseret på konsensusestimater fra LSEG:
- Indtjening pr. Aktie: 46 cent justeret vs. 38 cent forventet
- Indtægter: 12,98 milliarder dollars justeret mod $ 12,98 milliarder forventet
I første kvartal steg Deltas nettoindkomst til $ 240 millioner, op fra $ 37 millioner sidste år, med en omsætning på 2% år for år til $ 14,04 milliarder.
Delta, der strippede Deltas salg af raffinaderi, offentliggjorde justeret indtjening pr. Aktie på 46 cent, en stigning på 2% fra sidste år og over analytikernes forventninger og justerede indtægter på $ 12,98 milliarder, en stigning på 3% fra sidste år og i tråd med Wall Street forventninger.
