Produktionslinjen for Boeing P-8 Poseidon Maritime Patrol-fly er afbildet på Boeings 737 fabrik i Renton, Washington, 18. november 2021.
Jason Redmond | Reuters
Præsident Donald Trumps fejende toldsatser er indstillet til at øge omkostningerne ved Boeing og Airbus -fly, Ge Aerospace Motorer og hundreder af andre luftfarts- og forsvarsprodukter, der truer en industri, der hjælper med at blødgøre det amerikanske handelsunderskud med mere end 100 milliarder dollars om året.
“Det gør bestemt tingene dyrere for branchen,” Dak Hardwick, vicepræsident for internationale anliggender ved Aerospace Industries Association, der repræsenterer Boeing, GE Aerospace, Airbus og snesevis af andre luftfarts- og forsvarsselskaber, sagde om taksterne.
Branche-gruppen sagde, at det beder Trump-administrationen om at opretholde bestemmelserne i en næsten halvt århundrede gammel handelsaftale, der giver mulighed for toldfri handel med civile fly og import bundet til forsvar og national sikkerhed.
“Linjen er bestemt lang” til anmodninger til Det Hvide Hus, sagde Hardwick.
Det Hvide Hus kommenterede ikke med det samme, men Trumps udøvende ordre, der annoncerede, at tarifferne sagde, at handel og økonomiske politikker overalt i verden har forværret et fald i den samlede amerikanske fremstilling.
Hvad angår innovation i forsvarssektoren, anførte ordren, “Hvis USA ønsker at opretholde en effektiv sikkerhedsparaply til at forsvare sine borgere og hjemland såvel som for sine allierede og partnere, skal den have en stor opstrøms fremstilling og vareproducerende økosystem for at fremstille disse produkter uden unødig afhængighed af import til vigtige input.”
Luftfartsindustrien har længe været en topeksportør for De Forenede Stater. Hos Boeing alene kom mere end to tredjedele af sine flyordrer i det sidste årti fra kunder uden for De Forenede Stater, ifølge virksomhedsdata.
“Fri handel er meget vigtig for os,” sagde Boeing CEO Kelly Ortberg under en senats høring onsdag. “Vi er virkelig den ideelle form for en eksportfirma, hvor vi outselling internationalt. Det skaber os job, langsigtede amerikanske job med høj værdi. Så det er vigtigt, at vi fortsat har adgang til dette marked, og at vi ikke får i en situation, hvor visse markeder bliver lukket for os.”
Præsident og administrerende direktør for Boeing Kelly Ortberg vidner for Senatet Commerce, Science and Transportation Committee i Dirksen Senate Office Building den 2. april 2025 i Washington, DC.
Vind McNamee | Getty Images News | Getty Images
Branchen har for det meste købt og solgt fly og dele uden at skulle betale toldsatser under en 45 år gammel handelsaftale, som ville blive afsporet af Trumps nye takster. Præsidenten indførte denne uge afgifter på 10% på lande over hele verden med højere opgaver i visse lande og regioner, hvoraf nogle ligesom Europa er nøglen til luftfartsindustrien.
Importerede stål og aluminium, andre nøglematerialer i fly, er underlagt separate opgaver på sektorniveau, som Trump annoncerede tidligere på året.
Tariffer udbetales af importøren, og de øgede priser på grund af afgifterne skulle enten blive absorberet af flyet eller motorproducenten af den stadig skrøbelige forsyningskæde eller af slutforbrugeren, sagde Hardwick.
Jefferies -analytiker Sheila Kahyaoglu sagde i en note torsdag, at et prishopp på “ethvert produkt inden for 12 måneder spises af [original equipment manufacturer]Antager nyt lagerkøb. Uden for den tidsperiode, i sidste ende køberen og dermed forbrugeren. “
Boeing og S&P 500
Priserne for fly forhandles på forhånd, og flyselskaberne skal ofte vente år på fly, så materielle omkostninger kan skifte dramatisk i denne periode.
“Det er ikke her, du lægger penge ned for en bil, og det ender i din indkørsel” om tre måneder, sagde Hardwick.
Aktier af Boeing, motorproducenten GE og flyselskaber tumlede igen fredag og tilføjede til markedsruten, efter at Trump annoncerede tolden onsdag.
“Dette er den ene fremstillingssektor, hvor Amerika har, har haft et enormt overskud på handelsoverskud,” sagde Richard Aboulafia, administrerende direktør ved aerodynamisk rådgivning. “Så ideen om at bekæmpe en handelskrig for denne branche, den bor i et krystalpalads, der kaster gigantskærme.”
Global forsyningskæde
Tarifferne er også en ny belastning på luftfartsindustrien, som stadig har en skrøbelig forsyningskæde i kølvandet på Covid, med nogle dele manglende forsyning. Større forsyninger har forsøgt hurtigt at ansætte arbejdstagere og øge produktionen under en post-pandemisk rejse boom.
Men flyproducenter har stadig ikke holdt trit med efterspørgslen.
En Airbus SE A321 -fly -skrogning løftes med en kran på virksomhedens endelige samlebåndsfacilitet i mobil, Alabama
Luke Sharrett | Bloomberg | Getty Images
Selv en “Made in the USA” -mærke til et fly er en fejlnummer.
For eksempel spænder forsyningskæden til en Boeing 787 Dreamliner, der er samlet i South Carolina, fra Japan til Italien.
Dens europæiske rival, Airbus, har en mobil, Alabama, fabrik, men er stadig på krogen til toldsatser for importerede dele, fra vinger til skroge.
“Det betyder ikke noget, hvem der ejer virksomheden. Hvis en vare krydser grænsen, skal det betales af importør af posten,” sagde Hardwick.
Airbus har udvidet fabrikken siden den første Alabama-samlede Airbus A321, et fly til JetBlue Airways Navngivet “Bluesmobile”, rullede ud for ni år siden. Dets satser på at øge amerikansk output fra sine jetfly, som stadig er stort set lavet i Europa, inkluderer også samling af mindre A220’er i Alabama, for kunder, der inkluderer JetBlue og Delta Air Lines.
American Airlines Workers udfører vedligeholdelse på CFM-56-motoren i Tulsa, Oklahoma
Erin Black | CNBC
I mellemtiden, ved at fortsætte langs forsyningskæden, har General Electric og Frankrigs Safran et joint venture, hvor de fremstiller topsælgende CFM-motorer, der driver både Boeing og Airbus smallegnefly. Hver virksomhed fremstiller visse dele af motorer, der sendes til fabrikker i Ohio, Indiana og North Carolina for GE og uden for Paris for Safran.
Tusinder af importerede udskiftningsdele til motorer og andre flydele, hvoraf mange kommer fra udlandet, kan også blive dyrere.
“Der er ikke sådan noget som en national jet,” sagde Aboulafia.
