A læser “Rejser ikke til Heathrow Airport” på Hounslow Central London Underground Station den 21. marts 2025.
Jaimi Joy | Bloomberg | Getty Images
Heathrow lufthavn havde nok magt til at forblive åben på fredag, efter at London Hub tilbragte det meste af dagen lukket på grund af en brand ved en nærliggende elektrisk substation, ifølge Storbritanniens National Grid.
Heathrow – Europas travleste lufthavn – lukket ned i sidste uge, efter at en brand brød ud ved en nærliggende elektrisk understation, der forsyner den med magt.
I kommentarer, der først blev rapporteret af Financial Times, sagde National Grid CEO John Pettigrew, at selv om den pågældende understation var blevet beskadiget i den “hidtil uset” brand, havde to andre, der leverede magt til Heathrow, fungeret som normalt hele dagen.
”Der var ingen mangel på kapacitet fra stationer,” sagde han. “Hver substation kan individuelt give nok strøm til Heathrow.”
National Grid, et børsnoteret selskab, ejer High-Voltage Electricity Transmission Network i England og Wales. Virksomheden bekræftede Pettigrews kommentarer med CNBC via e -mail mandag.

En talsmand for Heathrow hævdede imidlertid, at det ville have været umuligt for Heathrow at operere uafbrudt efter branden i sidste uge.
”Som National Grid’s administrerende direktør, John Pettigrew, bemærkede, har han aldrig set en transformerfejl som denne i sine 30 år i branchen,” sagde de i e -mail -kommentarer mandag. “Hundredvis af kritiske systemer i lufthavnen blev pålagt at blive trukket sikkert ned og derefter sikkert og systematisk genstartet. I betragtning af Heathrows størrelse og operationelle kompleksitet var det en betydelig udfordring at genstarte operationerne efter en forstyrrelse af denne størrelsesorden.”
I en tale med BBC lørdag forsvarede Heathrow CEO Thomas Woldbye lufthavnens svar på det, han mærkede en “større hændelse.”
”Vi har andre stationer, men at skifte dem tager tid,” sagde han. “Situationen blev ikke skabt i Heathrow lufthavn, den blev skabt uden for lufthavnen, og vi var nødt til at tackle konsekvenserne.”
Heathrow har beordret en intern sonde i nedlukningen og sin krisestyringsplan, mens den britiske regering har bestilt sin egen undersøgelse af hændelsen.
Mere end 1.300 fly var planlagt til at starte fra eller ankomme til Heathrow på fredag, ifølge nyhedsagenturet Reuters. Mere end 120, der allerede var luftbårne, da Heathrow lukkede, blev omdirigeret til andre lufthavne eller vendt tilbage til deres udgangsby. Forstyrrelsen forventes bredt at koste flyselskaber millioner af dollars.

Da situationen udfoldede sig på fredag, så europæiske rejse- og fritidslagre en bred salg. British Airways ejer IAG kaster omkring 1,9% af sin værdi, mens Lufthansa Mistet 1,7%og EasyJet var nede næsten 1%. Mange regionale flyselskabsaktier sluttede fredagens handelssession lavere, på trods af at de kom sig efter dybere tab set tidligere på sessionen.
Mandag handlede Europas rejse- og fritidsandele omkring 0,4% højere, hvor IAG steg 0,9% og Lufthansa steg 0,3% med 13:20 i London.
I en erklæring på fredag smed International Air Transport Association (IATA) – et handelsorgan, der repræsenterer 340 luftfartsselskaber, der samlet tegner sig for 80% af den globale lufttrafik – Heathrows svar på stationens brand.
“Dette er endnu et tilfælde af Heathrow, der slipper både rejsende og flyselskaber,” sagde IATA -generaldirektør Willie Walsh. “Hvordan er det, at kritisk infrastruktur – af national og global betydning – er helt afhængig af en enkelt strømkilde uden et alternativ. Hvis det er tilfældet – som det ser ud – er det en klar planlægningsfejl i lufthavnen.”
Walsh tilføjede, at hændelsen også rejste spørgsmål om, hvem der skulle bære omkostningerne ved at tage sig af forstyrrede rejsende.
“Vi må finde en mere retfærdig fordeling af omkostninger til passagerpleje end flyselskaber alene afhentning af fanen, når infrastrukturen mislykkes,” sagde han.
Stephen Rooney, en specialist i turistøkonomi ved Oxford Economics, anslåede på en note på fredag, at lukningen ville oversætte til 4,5 millioner pund (5,82 millioner dollars) i tabt turistindtægter for Storbritannien, mens Jonathan Owens, seniorlektoren i drift og forsyningskædeledelse på University of Salfords forretningsskole, fortalte CNBC på mandag, at den økonomiske virkning ville være “massive.”
“Omkostningerne forbundet med at aflede fly til alternative lufthavne er betydelige, både med hensyn til økonomiske implikationer og logistiske udfordringer,” sagde han via e -mail.
“Flyvninger, der er omdirigeret til andre lufthavne, ville være nødt til at dække yderligere brændstof, lufttrafikstyringstjenester og lufthavnsgebyrer … passagerer, der er berørt af flyvedele eller aflysninger, er meget sandsynligt, at de søger erstatning på grund af hotelophold, måltider og taxaer, hvilket alle tilføjer omkostningerne for flyselskaberne.”
