British Airways besætningsmedlemmer ankommer til terminal 5 i Heathrow den 21. marts 2025 i London, England.
Peter Nicholls | Getty Images
Londons Heathrow lufthavn åbnede lørdag, men rejsende bliver advaret om betydelige forsinkelser, da luftfartsselskaberne kryber for at genoptage flyvninger og returnere strandede passagerer.
Europas travleste lufthavn blev lukket i det meste af fredag efter et strømafbrydelse efter en brand ved en nærliggende elektrisk substation, hvilket fik over 800 flyvninger til at blive annulleret ind og ud af lufthavnen, ifølge Flight-Tracking Site FlightAware.
Den første flyvning startede imidlertid fra lufthavnen sent fredag lokal tid, og lufthavnens afgangsråd viser, at flertallet af flyvninger skal køre som planlagt lørdag.
“Flyvninger er genoptaget i Heathrow efter gårsdagens strømafbrydelse,” sagde lufthavnen på sin hjemmeside lørdag.
“Hvis du skal rejse i dag, råder vi dig til stadig at kontakte dit flyselskab for de nyeste flyoplysninger, før du går til lufthavnen. Vi undskylder for forstyrrelsen og værdsætter din tålmodighed, mens operationerne vender tilbage til det normale.”

National Grid sagde lørdag, at strømforsyningen var blevet gendannet til alle kunder, inklusive Heathrow, hvilket gjorde det muligt for operationer at genoptage.
“Vi implementerer nu foranstaltninger for at hjælpe med at forbedre modstandsdygtighedsniveauerne i vores netværk yderligere,” sagde hjælpefirmaet i en erklæring.
“Vi er dybt kede af forstyrrelsen forårsaget og fortsætter med at arbejde tæt sammen med regeringen, Heathrow og politiet for at forstå årsagen til hændelsen.”
Londons Metropolitan Police sagde, at selvom der ikke var “nogen indikation af dårligt spil”, ville divisionen mod terrorisme nu føre efterforskningen af branden.
“I betragtning af placeringen af stationen og den indflydelse, denne hændelse har haft på kritisk national infrastruktur, er Met’s Counter Terrorism Command nu førende forespørgsler,” sagde styrken i et indlæg på X.
‘Forvent forsinkelser’
Flyselskaber skynder sig at genoptage flyvninger og få tusinder af strandede passagerer til deres endelige destinationer.
British Airways var det flyselskab, der var mest påvirket af hændelsen, med over halvdelen af dens fredagsplan annulleret. Den sagde, at det forventer at køre størstedelen af sin Heathrow -tidsplan lørdag, men at kunderne bør forvente forsinkelser.
Jordbesætningerne indlæser last og forsyninger på fly fra flyselskaber, herunder Lufthansa Group, Emirates, Austrian Airlines og British Airways, da de står parkeret i Tom Bradley International Terminal (TBIT) i Los Angeles International Airport (LAX) i El Segundo, California, den 11. september 2023.
Patrick T. Fallon | AFP | Getty Images
“Vi forventer, at omkring 85% af vores lørdag 22. marts Heathrow -plan vil køre som planlagt, men at gendanne en operation af vores størrelse er ekstremt kompleks, så vores kunder vil sandsynligvis opleve forsinkelser,” sagde flyselskabet i en erklæring lørdag.
“Vi rådgiver kunderne til at rejse til lufthavnen som normalt, medmindre andet er fortalt. Hvis din flyvning vil blive forstyrret, vil vi kontakte dig så hurtigt som muligt for at fortælle dig, hvad du skal gøre.”
Det tilføjede, at det tilbød “fleksible muligheder”, der muliggjorde dem, der skulle rejser fra Heathrow i weekenden til genbog til en anden dato gratis.
Virgin Atlantic sagde i mellemtiden, at den også planlagde at køre en “næsten fuld tidsplan med begrænsede aflysninger” lørdag.
Heathrow lufthavn har anslået 1.300 start og landinger i lufthavnen pr. Dag ifølge sit websted. Det håndterede en rekord 83,9 millioner passagerer sidste år – en næsten 6% stigning fra 2023.
Hændelsen har rejst spørgsmål om lufthavnens afhængighed af en enkelt strømkilde.
Willie Walsh-Tidligere administrerende direktør for British Airways-ejeren IAG og nu administrerende direktør for IATA, en flyselskabsbranchen – kritiserede Heathrow lufthavn for sin “samlede planlægningsfejl” og stillede spørgsmålstegn ved, hvem der ville dække omkostningerne ved de resulterende forstyrrelser.
“Vi må finde en mere retfærdig fordeling af omkostninger til passagerpleje end flyselskaber alene afhentning af fanen, når infrastrukturen mislykkes,” sagde han. “Indtil det sker, har Heathrow meget lidt incitament til at forbedre sig.”
