Jordoperationer Medarbejdere indlæser bagage på et Southwest Airlines Boeing 737 fly på asfalten i John Wayne lufthavn i Santa Ana, Californien.
Patrick T. Fallon | Bloomberg | Getty Images
Det sker: Southwest Airlines vil begynde at opkræve passagerer for at tjekke poser for første gang.
Det er en fantastisk vending, der viser, at den lave omkostningspionerer er villig til at skille sig ud med en kunde-frynsegoder, der har sagt, at de adskiller det fra rivaler i mere end et halvt århundrede med at flyve i håb om at øge indtægterne.
Southwests ændringer kommer efter måneder med pres fra aktivist Elliott Investment Management. Virksomheden tog en andel i flyselskabet sidste år og vandt fem bestyrelsessæder, da det pressede på for hurtige ændringer i virksomheden, der holdt fast i årtier – indtil nu – til frynsegoder som gratis kontrollerede poser, skiftelige billetter og åbne siddepladser.
For billetter, der er købt den 28. maj, sydvestlige kunder i alle undtagen den øverste billetprisklasse, skal betaler for at tjekke poser, skønt der vil være undtagelser. Elite hyppige flyers, der har A-listens foretrukne status, får stadig to poser, og medlemmer af A-listeniveau får en gratis kontrolleret taske. Southwest -kreditkortindehavere får også en gratis kontrolleret taske.
“To tasker Fly Free” er et registreret varemærke på Southwests websted. Men dens beslutning om ansigt om, hvad ledere, der længe blev kastet som en sacrosanct-passager-frynsegod, bringer det største amerikanske indenlandske luftfartsselskab i tråd med sine rivaler, der tilsammen genererede mere end 5 milliarder dollars fra taskeafgifter sidste år, ifølge føderale data.
Southwest sagde ikke, hvor meget det planlægger at oplade at kontrollere poser, men en enkelt taske koster $ 35 for at kontrollere Delta, American og United.
Southwest -aktier steg 8% tirsdag efter sin meddelelse om bagagegebyr og investoropdatering, mens andre store luftfartsselskaber og det bredere marked faldt.
Southwest -ledere har længe sagt, at de ikke planlagde at oplade for tasker og fortælle Wall Street -analytikere, at det var en vigtig grund til, at kunderne valgte flyselskabet.
På en investordag i september sagde Southwest, at det ville vinde mellem 1 milliard dollars og 1,5 milliarder dollars fra opladning af poser, men mister 1,8 milliarder dollars markedsandel. Southwest sagde, at dens “strenge forskning” fandt, at “vores ‘tasker Fly Free’ -politik genererer markedsandele, der overstiger potentielle tabte indtægter fra posegebyrer.”
Nogle flyselskabsledere ser en mulighed.
”Jeg tror helt klart, der er nogle kunder, der [chose Southwest] På grund af det, og nu er disse kunder på grund af greb, ” Delta Air Lines Præsident Glen Hauenstein sagde på en investorkonference tirsdag efter Southwests meddelelse. “Vi får se, hvordan det spiller ud i løbet af den næste periode, da de fortsætter med at implementere flere ændringer i deres produkter.”
United Airlines CEO Scott Kirby, der talte på den samme konference, sammenlignede Southwest’s bagagepolitiske ændring med “dræbningen af en hellig ko” og sagde, at lavere betalende kunder vil blive mest påvirket.
“Jeg betragter det som en big deal, fordi det er mere-det føles mere økonomisk drevet-et resultatdrevet flyselskab end det nogensinde har været før,” sagde han.
Nr. 1 udgave
Uberørt Floyde søger efter en vens kuffert i et bagageopholdsområde for Southwest Airlines i Denver International Airport den 28. december 2022 i Denver, Colorado.
Michael Ciaglo | Getty Images
Southwest CEO Bob Jordan havde citeret selskabets mangeårige taskepolitik i et indtjeningsopkald i juli sidste år.
“Efter billetpris og tidsplan citeres tasker Free som nr. 1 -udgave med hensyn til, hvorfor kunderne vælger Southwest,” sagde Jordan.
Men Southwest har ændret sin melodi.
“Det, der er ændret, er, at vi er klar over, at vi har brug for flere indtægter til at dække vores omkostninger,” sagde COO Andrew Watterson i et interview med CNBC om ændringer i bagagegebyret. “Vi tror, at disse ændringer, som vi annoncerer i dag, vil føre til mindre af denne delingsskift, end det ville have været tilfældet ellers.”
Jordan sagde tirsdag, at den nye bagagepolitik sandsynligvis vil hjælpe med at drive tilmeldinger til sit co-brandede kreditkort, og at det gav mening på grund af dets kommercielle række Google Flyvninger og Expedia.
“I modsætning til vores tidligere analyse viste faktisk kundeservolieadfærd gennem vores nye reservationskanaler som Metasearch ikke, at vi får den samme fordel af vores bundlede tilbud med gratis tasker, hvilket har ført til, at vi opdaterede antagelserne,” sagde han.
Jordan sagde, at transportøren har nye ledere med “direkte erfaring med at implementere taskeafgifter hos flere flyselskaber, og at det også har hjulpet yderligere med at validere de nye antagelser.”
Southwest sagde, at de ændringer, den annoncerede tirsdag, vil tilføje 800 millioner dollars i indtjening før renter og skatter i år og 1,7 milliarder dollars i 2026, hvilket bringer 2026 samlede stigninger, inklusive andre initiativer, til 4,3 milliarder dollars, op fra et mål på 2,6 milliarder dollars, som det delte på sin investors dag i september.
Under disse præsentationer i september fortalte Southwests daværende cheftransformationsofficer, Ryan Green, analytikere, at en analyse viste, at Southwest ville miste flere penge fra passagerer, der defikerede til rivaler, hvis den begyndte at opkræve for tasker, end det ville gøre fra gebyrerne.
“Det faktum, at gratis tasker er en vigtig drivkraft, skaber risikoen for, at kunderne kan vælge konkurrencen, hvis vi ændrer politikken,” sagde han.
Southwest sagde i sidste måned, at det havde skilt måder med Green.
Andre ændringer
Flyselskabet sagde også tirsdag, at det vil lancere en ny, grundlæggende økonomi -billetpris, noget konkurrenter har tilbudt i årevis.
Southwest vil derudover ændre den måde, kunderne tjener hurtige belønninger på: kunderne tjener mere af de hyppige flyer miles afhængigt af hvor meget de betaler. Indløsningsgraden varierer afhængigt af flyvefterspørgsel, en dynamisk prisfastsættelsesmodel, som konkurrenter bruger.
Og flyveditter for billetter, der er købt den 28. maj eller efter 28. maj, udløber på et år eller tidligere, afhængigt af den købte billetpris.
Det er den seneste i en række massive strategiændringer på Southwest, da dens præstation er faldet bag rivaler.
Sidste juli chokerede Southwest passagerer, da det annoncerede, at det ville grøfte sin åbne siddemodel for tildelte sæder og tilføje “premium” ekstra benpladsindstillinger, der sluttede årtier af en enkeltklassehytte.
Flyselskabet er også på udkig efter at skære ned på omkostningerne. Højere udgifter, der kommer ud af pandemien, har taget en bid ud af flyselskabsmargenerne.
Sidste måned annoncerede Southwest sin første masseudvikling, der skærer ca. 1.750 job ca. 15% af sit erhvervsansatte, mange af dem i sit hovedkvarter, en beslutningschef Jordan kaldte “hidtil uset” i transportørens mere end 53 års flyvning.
”Vi er på et centralt øjeblik, da vi omdanner Southwest Airlines til en slankere, hurtigere og mere smidig organisation,” sagde han i sidste måned.
Tidligere i år annoncerede Southwest pensioneringen af sin mangeårige finanschef, Tammy Romo, der blev erstattet af Breeze Executive Tom Doxey og dens administrerende direktør, Linda Rutherford. Begge ledere arbejdede på Southwest i mere end 30 år.
Southwest har også skåret ulønnsomme ruter, sommerpraktikpladser og medarbejdere-teambuilding-begivenheder, det er i årtier.
