Om foråret kommer de efter kirsebærblomsterne. I efteråret for løvture.
Nu booker flere rejsende vinterture til Japan, da landets omdømme som en skiløbsdestination i verdensklasse fortsætter med at lokke besøgende fra Asien og Stillehavet og videre.
Udenlandske besøgende til Japan steg 33% den sidste vinter fra før-pandemiske niveauer. Cirka 10,5 millioner besøgende ankom fra december 2024 til februar 2025, op fra 7,9 millioner i samme periode i 2018, ifølge Japan National Tourism Organization.
Mange strømmer til de pulveragtige skråninger af Niseko og Hakuba, der sammen med andre skiløbsområder som Yamagata og Yuzawa modtog et rekordstort antal internationale turister sidste vinter, ifølge en rapport, der blev offentliggjort torsdag af Visa.
Besøgende på Japans ski-destinationer overskred før-pandemiske niveauer om vinteren 2023, ifølge Visa. Det stoppede ikke der – internationale ankomster klatrede op yderligere 50% denne tidligere skisæson, sagde det.
Cirka 30% af besøgende var fra Australien, 20% fra USA og 15% fra Sydøstasien, ifølge Visa.
Internationale besøgende driver også udgifterne med gennemsnitlige daglige udgifter mere end tredoblet den for lokale skiløbere, ifølge Visa’s rapport.
Et fald i den indenlandske efterspørgsel
Alligevel kæmper mange skibyer i Japan. De uden internationale skarer kæmper med faldende indenlandske efterspørgsel, hvilket er nede 75% siden landets skiløbs storhedstid i de tidlige 1990’ere.
Antallet af skiløbere og snowboardere i Japan faldt fra 18,6 millioner i 1993 til 4,6 millioner i 2023, da Japans befolkning i alderen, fødselsrater faldt, og yngre generationer fandt andre måder at bruge deres fritid på, ifølge lokale medierapporter, der citerede data fra Japan Productivity Center.
Antallet af skisportssteder i Japan er også faldet – fra 1.669 i 1985 til 449 i 2021 – ifølge landets største engelske avis, Japan Times. Det inkluderer den engang varme Niigata-præfektur, længe betragtet som en af Japans førende ski-pletter.
Canadian Harvey Glick har taget snowboardture til i Japan i næsten to årtier. Han sagde, at forladte skisportssteder – og de “bare hængende” – kan ses i landdistrikterne Honshu og Hokkaido.
”Jeg har set i de sidste 20 år en utrolig ændring,” sagde han. Indsatsen er nu fokuseret “omkring den udenlandske, internationale ski- eller snowboard -rejsende, fordi de bruger mere end de indenlandske, og de prøver virkelig at skabe dette luksusmærke af Japan – slags som Schweiz.”
En skiløber ved Niseko Tokyu Grand Hirafu Ski Resort i Kutchan, Hokkaido Prefecture, Japan, den 20. januar 2023. Niseko betragtes som en succeshistorie for en branche, der beskæftiger sig med årtiers lang tilbagegang fra indenlandske skiløbere.
Noriko Hayashi | Bloomberg | Getty Images
Intetsteds er dette mere synligt end i Niseko og Hakuba, sagde han, som har luksusresorts, der er bemandet med engelsktalende arbejdstagere og skråninger, der fremkalder glødende mund-til-mund-anmeldelser.
Singapore -beboer Aman Narain sagde, at en anbefaling fra venner førte ham til at booke en tur til Hokkaidos klubmed Tomamu for sin families første skiløb til Japan.
“Japan og Club Med laver en perfekt duo til at lære at stå på ski med blød, tilgivende sne og en fantastisk opsætning, især for børn,” sagde Narain.
Resortets sats inkluderede liftpas og skiundervisning plus leje af udstyr, “som var større,” sagde han.
Narain besøgte i januar i løbet af Lunar nytårsferie og estimerer, at 80% af de andre hotelgæster var fra Kina ved afgang fra Kina.
Japan er nu den øverste ski -destination for kinesiske fastlands -rejsende, “dethroning af De Forenede Stater, der toppede listen sidste år,” ifølge Visa’s rapport.
Sydafrikansk Cindy den gamle, der først gik til Niseko for 22 år siden, sagde, at hun og hendes familie har været regelmæssige besøgende i det sidste årti.
”Der har været en eksplosion, siden Covid, i Hong Kong -klientel,” sagde hun.
Priserne er steget, sagde hun, ligesom kaliber af hoteller og restauranter. “Restaurantscenen er blevet temmelig eksklusiv. I disse dage skal du forudbestille din indkvartering og restauranter op til et år i forvejen.”
Men en ting har ikke ændret sig, sagde hun: “Sneen forbliver fantastisk.”
Blandede følelser
Visa’s data viste, at næsten halvdelen af alle oversøiske besøgende til Japan denne sidste vinter gik til Niseko, ifølge Prateek Sanghi, selskabets chef for konsulent og analyse i Asien og Stillehavet. Det populære skisportssted på Hokkaido tegnede sig også for mere end halvdelen af de oversøiske udgifter i løbet af den højeste vinterskisæson, sagde han.
Men Naganos Hakuba – som undertiden kaldes “anden Niseko” – vinder også grund, sagde Sanghi.
“Hakuba er den hurtigst voksende med oversøiske kortforbrug år til år og tegner sig for cirka 35% af de oversøiske besøg,” sagde han.
Dette er delvis grunden til, at Glick nu siger, at han nu undgår Niseko og Hakuba helt.
”Jeg kan ikke lide den nye karakter og kultur, der har udviklet sig der,” sagde han. “Jeg synes det er ganske foruroligende, fordi jeg tror, de blokerer for en masse gennemsnit … eller endda mennesker med høj indkomst, fordi priserne går gennem taget.”
Svar på et Reddit -indlæg, der klager over skarer på Niseko, som det ses den 31. marts 2025.
Mange online udtrykte klagesang over resortbyernes popularitet. En Reddit-plakat i januar klagede over Niseko og skrev: “Kæmpe linjer for Hirafu-gondoler (forventet) med absolut ingen type kølinjer eller porte på plads?! Bare en fri for alle med mennesker, der bogstaveligt talt skubber sig foran.”
Som svar skrev en anden kommentator: “Der er cirka 500 andre skisportssteder i Japan. Mange af dem er praktisk talt tomme.”
Det er her Glick sagde, at han nu går til snowboard.
”Jeg søger nogle af de mindre bjerge, der har mere af en japansk fornemmelse for dem,” sagde han. “Du kan ikke se andre udlændinge.”
Tilstrømning af investeringer
Den stigende internationale interesse for ski i Japan brænder en tilstrømning af investeringer, da udlændinge hylder hjem og hælder penge i udviklingen af udvej.
I 2023 annoncerede Singapore-baserede Patience Capital Group en 1,42 milliarder dollars mega-resort i Myoko Kogen, en populær ski-destination i Niigata-præfekturet. Virksomheden er i forhandlinger om at genåbne sin fond for nye investorer, rapporterede Reuters i slutningen af marts.
Men ikke alle bifalder ideen om en “tredje” Niseko i Japan.
Lokalbefolkningen bekymrer sig for, at de job og turistdollar, som resortet vil generere, ikke er nok til at udligne pigge i fast ejendom og fødevarepriser og en forringelse af Japans langvarige kulturelle former, ifølge Reuters. En nu-viral video, der blev sendt i februar, viser en japansk mand, der konfronterer en australsk turist om at ryge i bunden af en skihældning.
“En masse skiløbere fra Japan kæmper også lidt, fordi de ser disse byer blive noget andet end et japansk skisportssted.” sagde Glick.
For tiden, sagde han, holder han sig med uafhængige resorts, hvor engelsk ikke er så vidt talt.
Plus, “En heldags liftpas er som $ 35 dollars.”
– CNBCs Bella Stoddart bidrog til denne rapport.
