En United Airlines Boeing 767 passagerfly nærmer sig Newark Liberty International Airport, da lastbiler rejser nær Port Jersey Container Terminal i Jersey City, New Jersey, den 8. april 2025.
Charly Triballeau | AFP | Getty Images
United Airlines Vedligeholdt sin helårsprognose på tirsdag, men tog et usædvanligt skridt med at tilbyde en anden prognose, hvis USA glider ind i en recession og kaldte økonomien “umulig at forudsige.” Uanset hvad forventer det at give et overskud.
Luftfartsselskabet advarede sammen med sin indtjening i første kvartal om, at en recession kunne nedbringe overskuddet i år, men sagde, at bookingtrends er stabile.
Virksomheden efterlod forventningerne i januar for justeret indtjening pr. Aktie på $ 11,50 til $ 13,50, men sagde, at det i en recession ville forvente at tjene mellem $ 7 pr. Aktie og $ 9 pr. Aktie på justeret basis.
“Virksomhedens udsigter er afhængig af det makromiljø, som virksomheden mener er umulig at forudsige i år med nogen grad af selvtillid,” sagde det i en værdipapirarkivering.
United Airlines sagde tirsdag, at det planlægger at skære fly, der starter i sommer for at matche skuffende indenlandske rejsefterspørgsel, mens bookinger for dyrere, internationale ture forbliver stærke. Luftfartsselskabet planlægger at trimme den indenlandske kapacitet med ca. 4%, der starter i tredje kvartal. Konkurrerende Delta Air Lines Afbryder også sine vækstplaner i år.
United Airlines CEO Scott Kirby sagde, at flyselskabet “vil fortsætte med at udføre vores flerårige plan, der har gjort det muligt for United at trives i ethvert efterspørgselsmiljø.”
“Det har givet os brancheførende marginer i de gode tider, og vi forventer at udvide vores føring yderligere i udfordrende økonomiske tider,” sagde han i en indtjeningsfrigivelse.
I første kvartal svingte United Airlines til en fortjeneste på 387 millioner dollars eller $ 1,16 pr. Aktie fra et tab på 124 millioner dollars eller et tab på 38 cent pr. Aktie, et år tidligere. Justeret indtjening på 91 cent pr. Aktie, der udelukker engangsgevinster relateret til flybackbacks, overgik Wall Street’s forventninger til 76 cent pr. Aktie.
Enhedsindtægterne for indenlandske flyvninger faldt 3,9% fra sidste år i løbet af første kvartal, mens enhedssalget fra internationale ruter steg mere end 5%. Omsætningen på $ 13,21 milliarder steg mere end 5% fra for et år siden og kom lidt under de $ 13,26 milliarder, som analytikere forventede, ifølge LSEG. Kapacitet steg næsten 5% fra første kvartal af 2024.
United Airlines-aktier steg mere end 5% i handel efter timer.
Fremtidige bookinger i de sidste to uger har været stabile, sagde virksomheden og tilføjede, at bookinger med premium-kabin er steget med 17% fra det samme punkt sidste år, og internationale bookinger er steget med 5%, skønt transportøren ikke gav en tal på den indenlandske coach-cabin-efterspørgsel.
United Airlines sagde, at det forventer at placere justeret indtjening i 2. kvartal pr.
Her er, hvad United Airlines rapporterede for kvartalet, der sluttede 31. marts sammenlignet med hvad Wall Street forventede, baseret på estimater udarbejdet af LSEG:
- Indtjening pr. Aktie: 91 cent justeret vs. 76 cent forventet
- Indtægter: $ 13,21 milliarder mod $ 13,26 milliarder forventet
Den seneste tendens viser, hvor rentable flyselskaber som United og Delta drager fordel af efterspørgsel fra rejsende, der er villige til at betale mere for dyrere pladser og andre produkter med højere ende, selv når økonomiske bekymringer vejer forbrugernes stemning midt i præsident Donald Trumps handelskrig, massesteder og andre faktorer.
Delta i sidste uge sagde, at det ikke kunne bekræfte sit hele årige udsigter under henvisning til usikkerhed på markedet.