Et United Airlines Boeing 737-MAX 8 fly afgår i San Diego International Airport på vej til New York den 24. august 2024.
Kevin Carter | Getty billeder
United Airlines onsdag forventede en højere end forventet indtjening for fjerde kvartal efter en stenet start på 2025.
Luftfartsselskabet forventer at tjene mellem $3 og $3,50 per aktie i årets sidste tre måneder, sammenlignet med analytikeres estimat på $2,86 per aktie.
United har udvidet sin flyvekapacitet, mens dets rivaler har skruet ned for nogle af deres vækstplaner efter et væld af flyvninger, der er tynget på billetpriserne i år. Flyselskabet øgede kapaciteten med 7% i tredje kvartal i forhold til sidste år. Enhedspassagerindtægterne for de tre måneder, der sluttede 30. september, faldt 3,3 % for indenrigsrejser og 7,1 % for internationale rejser. Salget fra dets lukrative loyalitetsprogram steg 9%.
I et interview i sidste måned forsvarede United CEO Scott Kirby i sidste måned flyselskabets vækstplan og sagde, at luftfartsselskabet vandt loyale kunder gennem sit netværk, ny teknologi som gratis Wi-Fi ombord, opfriskede kabiner og nye lounger.
“Disse investeringer over næsten et årti, kombineret med god service fra vores folk, har gjort det muligt for United at vinde og fastholde varemærkeloyale kunder, hvilket har ført til økonomisk modstandsdygtighed selv med makroøkonomisk volatilitet gennem årets første tre kvartaler og betydelig opside, da økonomien og efterspørgslen er i bedring i fjerde kvartal,” sagde Kirby i en meddelelse onsdag.
Alligevel slog United indtjeningsforventningerne for tredje kvartal, selv om indtægterne ikke levede op til estimaterne.
Her er, hvad United Airlines rapporterede for kvartalet, der sluttede 30. september sammenlignet med, hvad Wall Street forventede, baseret på estimater udarbejdet af LSEG:
- Indtjening pr. aktie: $2,78 justeret vs. $2,62 forventet
- Indtægt: $15,23 milliarder mod $15,33 milliarder forventet
Uniteds omsætning i tredje kvartal var $15,23 milliarder, en stigning på 2,6% fra $14,84 milliarder sidste år. Nettoindkomsten faldt 1,7% til $949 millioner eller $2,90 per aktie. Justeret for engangsposter, herunder gæld, blandt andet, havde United en indtægt på $909 millioner eller $2,78 per aktie.
Transportøren konkurrerer med Delta Air Lines at vinde mere velhavende rejsende, der satser mere på pladser, og det har udvidet sit globale netværk med fjerntliggende destinationer som Grønland og Mongoliet. United sagde i tredje kvartal, at deres premium-kabineindtægter, som inkluderer førsteklasses og andre, mere rummelige sæder, steg 6%. Uniteds salg fra simple basisøkonomi 4% år-til-år.
I foråret og den tidlige sommer trimmede United og andre luftfartsselskaber deres indtjeningsprognoser, de lavede i begyndelsen af året, efter at passagerernes efterspørgsel faldt midt i tarifferne for on-again-off-igen, og et overudbud af flyvninger tyngede flypriserne.
