
United Airlines Har en ny ven i Queens.
Flyselskabet planlægger at vende tilbage til New Yorks John F. Kennedy International Airport igen, denne gang gennem et nyt partnerskab med JetBlue Airways.
Partnerskabet, kaldet Blue Sky, giver flyselskaberne mulighed for at sælge sæder på hinandens websteder og lade JetBlue -kunder tjene hyppige flyer miles på United og vice versa. Det inkluderer også gensidige loyalitetsfordele som prioriterede boarding og rummelige sæder for rejsende med elitestatus. Handlen er underlagt lovgivningsmæssig gennemgang, sagde flyselskaberne.
Nogle aspekter af partnerskabet, som transportørerne annoncerede torsdag, vil begynde allerede i efteråret, skønt flyselskaberne ikke gav nøjagtig timing. De gav heller ikke økonomiske detaljer om aftalen.
JetBlue’s ledere har længe sagt, at de har brug for et partnerskab for bedre at konkurrere mod større flyselskaber som United og deres fælles rival Delta Air Lines, den mest rentable amerikanske transportør.
United CEO Scott Kirby fortalte CNBCs “Squawk Box” torsdag, at ud over JFK -adgangen, vil flyselskaberne sammen have den største tilstedeværelse i Boston, og at United vil være i stand til at udvide rækkevidden i Florida og Caribien, hvor JetBlue har et robust netværk. Til gengæld får JetBlue-loyalister adgang til United’s Globe-Spydende destinationer.
”Det gør hvert flyselskab mere konkurrencedygtigt,” sagde Kirby.
Det nye partnerskab stopper kort efter den flyskoordination, som JetBlue havde i sin tidligere alliance i nordøst med American Airlinessom blev slået ned af en føderal domstol på antitrustgrunde for to år siden. Sidste år blokerede en dommer JetBlue’s plan om at købe kæmpende budgetfartsselskab Ånd.
“Dette samarbejde med United er et dristigt skridt fremad for branchen – et, der samler to
Kundefokuserede flyselskaber til at levere flere valg for rejsende og værdi på tværs af vores netværk, “sagde JetBlue CEO Joanna Geraghty i en nyhedsmeddelelse.

United forlod JFK i 2015, og Kirby har kaldt det en fejltagelse, fordi det at flytte transkontinentale fly til Newark, New Jersey, lod amerikaneren vinde nogle erhvervskunder. Det vendte kort tilbage i 2021 takket være en lull af covid-æraen i trafik i lufthavnen, hvor kapacitet normalt kontrolleres tæt af den føderale luftfartsadministration.
United forlod JFK igen i 2022, fordi det ikke var i stand til at sikre længerevarende slots der.
Kirby har gentagne gange sagt, at han ønsker, at flyselskabet skal vende tilbage til JFK. Luftfartsselskabet har kæmpet i de seneste uger med mangel på lufttrafik og overbelastning på sit Newark -knudepunkt.
I henhold til den nye aftale vil United være i stand til at flyve op til syv daglige tur-retur flyvninger i overbelastede Kennedy lufthavn, hvilket giver den mere bredde i New York City-området, skønt den nye operation stadig vil blive dværget af Uniteds hovedknudepunkt i området i Newark Liberty International Airport.
Uniteds JFK -fly vil begynde i 2027 tidligst, sagde transportørerne. JetBlue får i mellemtiden otte flyvninger på Newark. United sagde ikke, hvilke ruter det planlægger at operere på JFK, skønt dens sidste foray var til service til Los Angeles og San Francisco.
De luftfartsselskaber kaldte swap for en “netneutral udveksling.”
