
LAFAYETTE, Ind. – Præsident Donald Trump har sagt, at han ønsker at styrke produktionsjob og anden teknisk beskæftigelse i USA. Men i luftfartsindustrien har det været en kamp at finde kvalificerede arbejdstagere til at fremstille fly og motorer – og vedligeholde disse job i de kommende år.
Gennemsnitsalderen for en certificeret flysmekaniker i USA er 54, og 40% af dem er over 60 år, ifølge en fælles 2024 -rapport fra Aviation Technician Education Council og konsulentfirmaet Oliver Wyman, der citerer føderale luftfartsadministrationsdata. USA vil være korte 25.000 flyseknikere i 2028, ifølge rapporten.
“Mange af dem blev ansat i 80’erne og begyndelsen af 90’erne. Du begynder bare at lave noget matematik, og du begynder at sige på et tidspunkt, at de går på pension,” sagde American Airlines Chief Operating Officer David Seymour, der fører tilsyn med transportørens mere end 6.000 daglige flyvninger.
For at øge deres rækker, luftfartsselskaber og store producenter af fly og deres tusinder af komponenter forsøger at få flere yngre mennesker interesseret i marken.
‘Mistet en masse talent’
Teknikere arbejder på en motor på GE Aerospace’s Engine Shop i Lafayette, Indiana.
Leslie Josephs/CNBC
Branchen stod allerede over for en pensioneringsbølge, da Covid ramte, og virksomheder skar eller tilbød buyouts til erfarne arbejdstagere – fra dem, der bygger fly til dem, der opretholder dem for at fortsætte med at flyve.
“Folk glemmer, at luftfartsindustrien var i en temmelig alvorlig rampe på det tidspunkt før-kovid. Og så ærligt, selvfølgelig natten over gik vi fra ramping til nul efterspørgsel over tid. Og så mistede vi en masse talent,” sagde Christian Meisner, Ge Aerospace‘s vigtigste personaleansvarlige.
GE sammen med sin franske joint venture -partner Safran gør de bedst sælgende motorer, der magt Boeing og Airbus topsælgende jetliners og har øget ansættelse, skønt det også er afhængigt af et web af mindre leverandører, der også er kommet tilbage op til hastighed siden pandemien.
Meisner sagde, at virksomheden har en stærk tilbageholdelsesgrad, og at nogle medarbejdere tjener deres FAA -licenser til at arbejde på flymotorer eller flyrammer på jobbet. På GE’s motoranlæg i Lafayette, Indiana, cirka en time uden for Indianapolis, gennemsnit baseløn mellem $ 80.000 og $ 90.000 om året, baseret på kvalifikationer og erfaring, siger virksomheden.
En arbejdstager hos GE Aerospace’s Lafayette, Ind. Motoranlæg
Leslie Josephs/CNBC
Medianløn for flyseknikere eller mekanik var $ 79.140 om året i USA i 2024 sammenlignet med en landsdækkende medianindkomst på $ 49.500, ifølge Bureau of Labor Statistics. Agenturet projicerer 13.400 jobåbninger i marken hvert år i det næste årti.
American’s Seymour sagde, at teknikere med nye lønforhøjelser kunne tjene $ 130.000 om året øverst på deres lønningsskala på ni år på transportøren.
Mens mange eksperter ikke forventer job, der er sendt til udlandet som tøjproduktion for at vende tilbage til USA, har sektorer med høj værdi en tendens til at betale meget mere og er mere tilbøjelige til at holde sig rundt. Men ansættelse kan stadig være vanskelig i en sektor, der ses som politisk vigtig og symbolsk for landets økonomiske magt.
Den forestående arbejdstagermangel er ikke kun for dem, der reparerer fly og motorer. En underskud af lufttrafikcontrollere har også kvalt væksten i flyselskabet og rejst bekymring for sikkerhed i de senere år. Trump -administrationen har sagt, at den vil hæve lønningerne og øge ansættelse af at forsøge at vende årslang underskud.
Fremstilling er ca. 9% af den amerikanske beskæftigelse, men “vi har alle lidt af en fetish med fremstilling, fordi vi fokuserer på det mere og end andre sektorer,” sagde Gordon Hanson, professor i bypolitik ved Harvard University.
Studerende ved Aviation High School i Queens, NY
Leslie Josephs/CNBC
Den amerikanske arbejdsløshedsprocent holdt i maj stabil på 4,2%.
Et problem med produktionsjob, sagde Hanson, er, at arbejdstagere ikke er meget geografisk mobile, og hvis fabrikker genåbner eller ansætter ramper op, kan det gøre det sværere at tiltrække medarbejdere fra andre steder.
“Du beder det lokale arbejdsmarked om at levere arbejdstagere,” tilføjede Hanson.
Løn for teknikere, der reparerer fly på flyselskaber, såvel som store producenter som Boeinger gået op i de senere år, med dygtige arbejdstagere, der stadig mangler og rejser og fly efterspørgsel robust. Men nogle arbejdere sagde, at det ikke er nok.
“Vi er nødt til at øge lønningerne,” sagde Sarah MacLeod, administrerende direktør for Aeronautical Repair Station Association. De fleste af de virksomheder, som forening arbejder med, er små virksomheder.
Hun advarede om, at “hele verden vil føle denne mangel på arbejdsstyrke. Du kan allerede ikke få dine huse bygget. Du kan allerede ikke gøre XYZ. Jeg tror og beder om, at rumfart faktisk kan føre til gendannelse af det.”
Ser på fremtiden
Studerende arbejder på en flymotor på Aviation High School i Queens.
Leslie Josephs/CNBC
At få FAA -licenser kan tage år, men belønningen kan være høj. Nogle studerende overvejer at afgå traditionelle fireårige college grader lige ud af gymnasiet for at komme ind i branchen.
“Jeg tænker på at gå på college, men det er det, der virkelig kommer først. Hvis de giver mig en mulighed for at gå til flyselskaberne, vil jeg gerne gøre det,” sagde Sam Mucciardi, senior ved Aviation High School i Queens, New York.
Den offentlige skole tilbyder sine ca. 2.000 studerende mulighed for at blive på i et femte år for at tjene deres FAA -licenser med uddannelse på skolen.
“Jeg bliver sent efter skole hver dag for at arbejde på flyene og sandsynligvis lidt for meget … men jeg nyder det stadig,” sagde Mucciardi. “Det er det, jeg satte mit hele mit hjerte i.”
Skolen, der har lært studerende, hvordan man opretholder fly siden 1930’erne, er mere efterspørgsel fra flyselskaberne i de senere år.
“Efter et program som vores, ville du typisk gå til de regionale flyselskaber først, som bestræbelserne, udsendelser,” sagde Aviation High School -rektor Steven Jackson. “For nylig, på grund af det enorme teknikerbehov, har der været flere studerende, der går direkte ind i amerikansk, Delta, United, men du har hele sortimentet.” Han sagde, at skolen modtog omkring 5.000 ansøgninger i år fra studerende.
En studerende ved Hangar of Aviation High School i Queens, NY
Leslie Josephs/CNBC
Studerende på skolen lærer på campus i Sunnyside -sektionen i Queens, men også på andre faciliteter i John F. Kennedy International Airport.
Seymour sagde, at amerikaner har slået sig sammen med gymnasier før, men går nu endnu yngre og arbejder med nogle juniorhøjder for at skabe opmærksomhed om karrierevejen.
“Det kommer ind på gymnasierne og viser, at en karriere inden for rumfart som ingeniør eller ærligt talt på et produktionsgulv ikke er dine bedsteforældres fremstilling. Det er højteknologisk,” sagde GE’s Meisner. “Du taler om laserstyret maskine, præcisionsbearbejdningsoperationer, eksotiske belægninger og metaller.”
Krystal Godinez, der har boet i Lafayette -området i cirka 14 år, uddannede sig sidste sommer fra GEs første lærlingprogramklasse på anlægget efter cirka to år. Hun sagde, at hun tidligere arbejdede i bilindustrien.
“Jeg har lyst til, hvad jeg gør her … gør bestemt noget. Det er som at tage alle disse ekstra skridt, sørg for, at alt er korrekt,” sagde hun. “Vi er der for at holde folk sikre derude og få dem til at føle sig trygge.”
American’s Seymour var optimistisk over, at yngre mennesker ændrer melodien.
“Der var en periode, hvor folk sagde ‘Jeg vil have en computer, jeg vil have tech,'” sagde han. “Der er mennesker, der ønsker at få deres hænder beskidte.”
— CNBCs Erin Black bidrog til denne artikel.
