Boeing 737s på jorden i Renton, Washington.
Leslie Josephs | CNBC
Præsident Donald Trump udtrykte frustration i de seneste dage over den lange ventetid på et par af Boeing 747s, der vil fungere som den nye Air Force One -fly.
Jets er år efter planen. Trump forhandlede kontrakten på 4 milliarder dollars for flyet i løbet af hans første periode, og det er ikke klart, om de vil være klar under hans nuværende. Omkostningsoverskridelser har samlet mere end 2 milliarder dollars til dato.
Trump Advisor Elon Musk arbejder med Boeing i håb om at levere flyet hurtigere, producentens administrerende direktør, Kelly Ortberg, gentog torsdag.
“Præsidenten er helt klart ikke tilfreds med leveringstimingen. Jeg tror, han har gjort det velkendt,” sagde Ortberg på en Barclays Industrials -konference. “Elon Musk hjælper os faktisk meget med at arbejde igennem kravene … for at hjælpe os med at få de ting, der er ikke-værditilvækstbegrænsninger, så vi kan bevæge os hurtigere og få præsidenten de fly, der er leveret.”
Ortberg kaldte Musk, administrerende direktør for SpaceX, som konkurrerer med Boeings forsvar og rumenhed, en “strålende fyr”, der kan “temmelig hurtigt konstatere forskellen mellem teknisk krav og ting, som vi kan bevæge os ud af vejen.”
Ombord på en af de nuværende præsidentielle 747’er fortalte Trump journalister onsdag, at han overvejer alternativer.
”Vi kan købe et fly eller få et fly eller noget,” sagde han ifølge Reuters. Trump turnerede på en 747, der var parkeret i Floridas Palm Beach International Airport i weekenden, rapporterede afsætningen.
First Lady Melania Trump griner, da hun ser den amerikanske præsident Donald Trump skære med en sabel i en kagepræsentation af det nye Air Force One-design under den indledende indledende bold i Walter E. Washington Convention Center i Washington, DC, den 20. januar 2025.
Patrick T. Fallon | AFP | Getty Images
Det Hvide Hus svarede ikke straks på en anmodning om kommentar.
Frustration er ikke noget nyt for Boeings flyselskabskunder, der stod over for lange forsinkelser for fly, ligesom den post-pandemiske rejseboom tog fat. En næsten katastrofisk dør-plug sprang ud i januar 2024 bremsede Boeing-leverancer yderligere og fik en ledelsesændring.
Nu vokser nogle kunder mere optimistisk. Ledere fortalte CNBC, at det ser ud til, at producenten har vendt et hjørne under Ortberg, der tog roret i august.
“Boeing gør et temmelig mirakuløst stykke arbejde med at vende sig og blive mere pålidelig som leverandør,” sagde United Airlines CFO Mike Leskinen onsdag på den samme Barclays -konference. “Vores tillid til, at vores Max -fly vil blive leveret efter planen, har aldrig været større ved min embedsperiode hos United Airlines.”
Bob Jordan, administrerende direktør for All-Boeing 737 Carrier Southwest Airlinessagde den 30. januar indtjeningopkald: “Mens de stadig har meget arbejde at gøre, ser de ud til at være på en god sti, og vi føler os mere optimistiske.”
Når han talte på Barclays-konferencen på torsdag, sagde Boeing’s Ortberg, at han ikke ser nogen forsyningskædeproblemer, der ville forhindre producenten i at øge produktionen af sine Cash-Cow 737 Max Planes, sin bestseller, til 38 pr. Måned i de kommende måneder.
