En Aeromexico Boeing 737 Max 8 taxaer i Los Angeles International Airport den 19. september 2024 i Los Angeles, Californien.
Kevin Carter | Getty Images
Trump -administrationen bestilte Delta Air Lines og Aeromexico slutter den 1. januar deres næsten årti gamle joint venture, der giver dem mulighed for at koordinere tidsplaner og priser for flyvninger mellem USA og Mexico.
“Denne handling er nødvendig på grund af igangværende konkurrencedygtige effekter på US-Mexico City-markeder, der giver en urimelig fordel for Delta og Aeromexico som to dominerende konkurrenter og skaber uacceptabel faktisk og potentiel skade for interessenter, herunder forbrugere,” sagde transportafdelingen i en arkivering sent mandag.
Både Delta og Aeromexico sagde i separate udsagn, at transportørerne var skuffede over afdelingens beslutning og gennemgik ordren, før de overvejede næste trin. Delta sagde, at det vil “forårsage betydelig skade på amerikanske job, samfund og forbrugere, der rejser mellem USA og Mexico.”
Aeromexico sagde, at luftfartsselskaberne fortsat vil tilbyde flyvninger på hinandens flyselskab såvel som hyppig flyerprogram gensidighed, hvor kunderne kan tjene og brænde miles.
Biden-administrationen havde vejet tilbagetrækning af antitrustimmunitet for joint venture, der begyndte i 2016. Konflikten med Mexico er en del af en række langvarige klager fra USA om konkurrence mellem de to lande.
Transportafdelingen foreslog at slappe af for at slappe af i juli, hvilket førte til, at flyselskaberne indførte. Begge flyselskaber reagerede i en arkivering og sagde, at partnerskabet genererede $ 310 millioner for den amerikanske økonomi og, hvis det blev udsat, ville føre til et tab i økonomiske fordele for USA, mens markedet vil blive fanget af deres konkurrenter.
Mandagens ordre ændrer ikke Deltas 20% egenkapitalandel i Aeromexico.
