Trudie Styler deltager i den britiske premiere på “Posso Entrare? En ode til Napoli” i London den 21. januar 2025.
Dave Benett | Getty Images | Disney+
Da Trudie Styler voksede op i 1960’erne i arbejderklassen England, forventede hendes familie, at hun skulle blive typist på en penselfabrik.
Men livet viste sig temmelig mere storslået: At gå på en god gymnasium betød Styler “begyndte at drømme meget større,” fortalte hun CNBC med videoopkald. Hun træner som skuespillerinde, sluttede sig til Royal Shakespeare Company og mødtes – og giftede sig derefter – Gordon Sumner, bedre kendt som Rock Star Sting. Parret har hjem i New York, Storbritannien og Italien.
Nu siger en filmproducent og instruktør, Styler, at det var hendes “ganske hård” barndom, der hjalp med at give hende tillid til at instruere sin seneste film, en dokumentar ved navn “Posso Entrare? En Ode til Napoli” (streaming i Storbritannien på Disney+ og i USA på Hulu). Filmen så Styler vandre gennem de små, lava-brolagte gader i den italienske by, slå på døre og spørge: “Kan jeg komme ind?” Interview med mennesker om deres daglige liv såvel som beboere, der er berørt af byens berygtede mafia, kendt som Camorra.
At vokse op i et terrasserede hus i landsbyen Stoke Prior i det engelske amt Worcestershire betød, at som børn, “var vi i og ud af hinandens hjem,” fortalte Styler til CNBC. Hendes mor var en middagsdame og hendes far en fabriksarbejder, og en dag spekulerede på, hvornår hendes middag ville være klar, søgte Styler sin mor og fandt hende i en nabo’s hjem, der hjalp til med at levere en baby. ”Jeg sagde slags tidligt:” Jeg er sulten, ”og … min mor sagde:” Gå ud! ”” Huskede hun.
Og da Styler fortalte sine forældre, at hun ville handle, gik det ikke særlig godt ned. ”Det begyndte en meget stor kamp med min far, Harry,” sagde Styler. “Jeg tror ikke, han forstod, at … at gå på grammatikskole og lære sprog og læringsvidenskaber, ved du, at dine horisonter selvfølgelig blev udvidet,” sagde hun.
”Den slags, tillid, som jeg havde, da jeg kom til Napoli, kom lige op,” sagde hun.
Går til Napoli med et ‘tomt lærred’
Styler har længe haft et forhold til Italien, efter at have handlet i tre film i landet i 1980’erne og fødte sit tredje barn, Eliot, i Pisa i 1990. Senere det årti købte hun og Sting et ejendom i Toscana, og Styler ville ofte gå til Ischia Film Festival i Naples Bay.
Trudie Styler og hendes mand Sting deltager i Ischia Global Festival den 8. juli 2024 i Ischia, Italien.
Daniele Venturelli | Getty Images
Men da Stylers producent spurgte, om hun gerne ville instruere en dokumentar om byen, indså hun, at hun ikke vidste meget om det. “Kender du Napoli?” Hun ville spørge venner, med nogle gentagne “høresay” om, at det var farligt. Men hun besluttede at gå med et “tomt lærred”, fortalte hun CNBC.
“Jeg vil fjerne denne følelse, der er blevet tildelt mig, for at være bange, være meget bange for Napoli og undersøge den selv … virkelig prøver at finde fra de lokale, hvad de syntes om deres egen by,” sagde Styler om sin tilgang.
”Folk ville hælde deres personlige historier ud,” sagde hun om sin dør-banking. Blandt figurerne i filmen er Glove Maker Michelle og det otte år gamle barnebarn, hun har passet siden hans mor døde, og Nora, en svømmer i 90’erne, der husker Hitlers turné i 1938 i Napoli med Mussolini.—
”Det er bare så fascinerende at gå til et sted med nogle forudfattede ideer og bare [be] Domesteret af alt det, og for at give dig selv den magiske og rige oplevelse af at opdage en by og dens folk, “sagde Styler.
Roberto Saviano, forfatter af “Gomorrah”, gemmer sig, efter at hans bog udsatte aktiviteterne i Napoli ‘Mafia, kendt som Camorra.
Franco Origlia | Getty Images
I et organiseret interview mødte Styler også Roberto Saviano, forfatter af bogen “Gomorrah”, der fortæller historien om Camorras “uhyrlige” aktiviteter i Napoli. Det har han været i skjul og under politiets eskort siden offentliggørelsen i 2006. “Jeg troede, de kunne vende advokater mod mig, hvilket de gjorde,” siger han om Comorras svar på sin bog. ”Men jeg troede ikke, at jeg ville have udløst et militært, fysisk raseri,” fortæller han Styler i filmen.
Kvinder i film
En af de mest slående grupper Styler -interviews er kampagneorganisation Forti Guerriere, som blev oprettet af flere kvinder, efter at deres ven Fortuna blev dræbt af hendes mand i byen. De kæmpede med succes for, at hans dom blev øget fra 10 år til 30 år. ”Kvinder er virkelig nu og tager en meget stor holdning mod femicid og vold i husstanden. Det er meget hjertelig at se det,” fortalte Styler til CNBC.
I mellemtiden taler den tidligere borgmesterkandidat Alessandra Clemente med Styler om sin mors utilsigtede drab af Camorra i Napoli og hendes bestræbelser på at hjælpe unge mænd i byen med at søge et ikke-voldeligt liv, og filmen introducerer også Antonio Loffredo, en præst, der åbner sin kirke til lokale grupper.
Styler bankede på folks døre i de smalle gader i Napoli, der spurgte “Posso Entrare?” eller “Kan jeg komme ind?”
© Marco Bottigelli | Øjeblik | Getty Images
Gennem sit produktionsselskab Maven Pictures, som hun grundlagde med producent Celine Rattray, søger Styler at “skubbe urskiven” til kvinder i filmindustrien, og firmaet har lavet 28 film siden grundlæggelsen for næsten to årtier siden. ”Da vi oprettede Maven, sagde vi, OK, vi vil give skuespillerinder flere muligheder for at bringe os deres projekter, til at være vores co-producenter, hvis vi kan lide manuskriptet nok og føler, at vi kan gøre det,” sagde Styler.
Stylers råd til kvinder tidligere i deres produktionskarriere er at “se efter historier, der har en stærk kvindelig fortælling, så du kan skabe beskæftigelse for kvinder,” men hun klagede over, at de fleste manuskriptforfattere er mænd – som “ofte” skriver mænd til førende roller.
Nogle produktionsroller er stadig mandsdominerede, såsom kinematografer eller fotograferingsdirektører, sagde Styler. “I mange, mange år, som det har været slags, åh, ja, kvinder kunne umuligt være kinematografer, der lugger rundt om det kamera. Jeg mener … det er ganske foruroligende, når du hører sprog som det,” sagde hun.
Men streamingtjenester ansætter kvinder “meget mere” end de har gjort før, sagde Styler. Og filmindustrien er “blevet bedre for skuespillerinder,” sagde hun. “Nu er de ikke, ligesom sendt ud til græsning på 40, som de plejede at være. Det er godt at se, at kvinders karriere har forlænget ganske lidt, men der er en lang vej at gå,” sagde Styler.
