Spirit Airlines er ude af konkurs og rammer sit mål at dukke op i første kvartal, efter et lammende par år. CEO Ted Christie siger, at transportøren er slankere og klar til at påtage sig konkurrenter, inklusive rivaliserende Southwest Airlines.
Tidligere denne uge chokerede Southwest-kunder ved at annoncere, at det vil begynde at opkræve for kontrollerede poser for første gang i sit halvt århundrede med at flyve, en enorm strategi-bevægelse for det største indenlandske amerikanske luftfartsselskab. (Der er nogle undtagelser fra Southwest New Bag -regler, der træder i kraft i slutningen af maj.)
”Jeg tror, det vil være smertefuldt for lidt, da de finder deres fodfæste, og vi vil drage fordel af det,” sagde Spirit’s Christie i et interview torsdag.
Southwest havde været en fremtrædende i USA ved at tilbyde alle kunder to gratis kontrollerede poser, en frynsegode, der har udholdt recessioner, pigge i brændstofpriser og andre kriser, mens de fleste rivaler indførte taskeafgifter og hævede dem hvert par år.
Spirit Airlines gjorde på den anden side en La Carte-prisfastsættelse almindelig i USA med gebyrer for sædeopgaver, kontrollerede poser og andre tilføjelser. Det er en strategi, som de fleste store flyselskaber, undtagen sydvest, har kopieret i en eller anden form.
Da Southwest begynder at opkræve for tasker og introducerer sin første grundlæggende økonomiklasse, som ikke inkluderer en sædeopgave eller tillader gratis ændringer, kan Spirit muligvis vinde over kunder, sagde Christie.
Southwest sagde, at det ville slippe af med sin enkeltklasse åbne siddemodel sidste år.
“Der var i det mindste et publikum af mennesker, der med vilje valgte og flyver sydvest, fordi de følte, at det var let. De vidste, at de ville få to poser,” sagde Christie. “Nu hvor det ikke længere er tilfældet, er det let at sige, at de vil udvide deres blænde, og de kommer nu til at se sig omkring.”
Ånd er langt mindre end sydvest og endnu mindre end den var sidste år, men den konkurrerer med flyselskabet i byer som Kansas City, Missouri; Nashville, Columbus, Ohio; og Milwaukee. Hvis kunder ser på rejsesider som Expediahvor Southwest er en ny deltager, kan Spirit’s billetter være billigere og forekomme højere i resultaterne, sagde Christie.
Andre ledere af flyselskaber har også sagt, at de forventer at vinde over nogle sydvestlige kunder.
Delta Air Lines Præsident Glen Hauenstein sagde på en JPMorgan Industry Conference tirsdag, at der er forbrugere, der vælger Southwest baseret på dens frie-taske frynsegoder “, og nu er disse kunder klar til at få fat i.”
Spirit på sin side har for nylig tilbudt flere billetbundter, der inkluderer ting som sædeopgaver og bagage.
Luftfartsselskabet er nu fokuseret på at vende tilbage til rentabiliteten. Det offentliggjorde et nettotab på mere end 1,2 milliarder dollars sidste år, mere end det dobbelte af sit tab i 2023, da det kæmpede med jordede jetfly på grund af en Pratt & Whitney -motor tilbagekaldelse, højere omkostninger, mere indenlandsk konkurrence og en mislykket erhvervelse af JetBlue Airways.
Spirit har afvist flere nylige fusionsforsøg fra medbudget til budget Frontier Airlines. Christie sagde torsdag, at intet er “uden for bordet”, og at et femte største flyselskab som en billig bærer i USA giver mening, men at flyselskabet er fokuseret på at stabilisere sig selv efter konkurs.
Gennem sin omstruktureringsproces, der startede i november, sagde Spirit, at den reducerede sin gæld med ca. 795 millioner dollars. Transaktionen konverterede gæld til egenkapital for større kreditorer. Luftfartsselskabet modtog også en egenkapitalinfusion på 350 millioner dollars.
Spirit planlægger at relist sine aktier på en børs, men har ikke sat en dato endnu.
