Passagerer tjekker ind for Southwest Airlines -flyvninger i Chicago Midway International Airport den 18. februar 2025 i Chicago, Illinois.
Scott Olson | Getty Images
Indstil din alarm. Southwest Airlines Kunder har kun en dag til at gå, før virksomheden begynder at oplade for at tjekke poser for første gang i mere end et halvt århundrede.
Fra onsdag afslutter Southwest sit tæppe “Two Poss Fly Free” -politik.
Det var en frynsegode, der var sakrosanct blandt kunder og flyselskabernes mangeårige ledere, der adskiller flyselskabet fra konkurrenterne. Men bagagegebyrer indbragte næsten 7,3 milliarder dollars for amerikanske luftfartsselskaber sidste år, ifølge føderale data, og sydvestlige ledere, der længe har lovet at holde fast i politikken, har været under pres for at skaffe indtægter.
Flyselskabet har endnu ikke sagt, hvor meget det vil opkræve for at tjekke poser, men rivaler opkræver generelt omkring $ 35 eller $ 40 for en første kontrolleret taske til indenlandske flyvninger, skønt der er nogle undtagelser.
Sammen med at begynde at opkræve for kontrollerede poser har Southwest annonceret store ændringer i sin forretningsmodel i det forløbne år, som at slippe af med åbne siddepladser. Luftfartsselskabet debuterer også med grundlæggende økonomi-billetter som dem, der sælges af Delta Air Lines, American Airlines og United Airlines onsdag.
Her er hvad rejsende skal vide om slutningen af gratis poser på sydvest:
Hvad ændrer sig?
Southwest vil ikke længere tilbyde to gratis kontrollerede poser med mange billetter, der er købt på eller efter onsdag. For billetter, der blev købt før da, sagde en Southwest -talsmand, at transportøren vil ære betingelserne for disse priser, ligesom de to gratis kontrollerede poser.
Gebyrerne gælder for dets basis no-frills, det vil komme væk plus og dens når som helst priser.
Southwest annoncerede politikken i marts efter måneder med pres fra aktivist Elliott Investment Management, der tog en andel i flyselskabet sidste år og vandt fem bestyrelsessæder, og pressede på for store ændringer i virksomheden som dets gratis kontrollerede poser, skiftelige billetter og åbne siddepladser.
Er der undtagelser?
Ja. Rejsende med top-tier-status i Southwest’s Rapid Rewards Loyalitetsprogram får to gratis kontrollerede poser, ligesom kunder i det højeste niveau Virksomhed vælger priser.
Kunder med et Southwest Airlines co-brandede kreditkort og deres rejsekammerater bookede sammen med det samme kort bliver ikke opkrævet for deres første standardkontrollerede taske.
A-listen hyppige flyermedlemmer, det næsthøjeste niveau i loyalitetsprogrammet, får også deres første taske kontrolleret gratis.
Ny billetprisstype: Grundlæggende
Southwest onsdag vil også begynde at sælge grundlæggende økonomiske billetter.
Med den nye grundlæggende billetpris kan kunder ikke være i stand til at foretage ændringer i deres billetter, de vil være blandt de sidste kunder, der går om bord, og deres billetpriser udløber om seks måneder sammenlignet med 12 måneder for andre billetklasser.
I en anden ændring afslutter flyselskabet, at det vil komme væk fra billetprisen, som var den laveste niveau billet før ændringerne.
Hvad med tildelte sæder?
Southwest har været kendt for sin åben-siddende model i årtier. Loyalister tjekker ofte obsessivt om dagen før deres flyvning i håb om at score et gunstigt boarding -slot.
Men senere på året siger Southwest, at det vil begynde at sælge billetter til flyvninger i 2026, der vil have sædeopgaver. Det er også udstyret med sine fly med ekstra benplads sæder, som mange af sine konkurrenter, der henter højere priser.
Kan Southwest håndtere det?
Southwest-ledere har fortalt personalet, at de forventer, at passagerer fortsætter med mere bagage (disse politikker til gratis transport ændrer sig ikke) og har sagt, at flyselskabet installerer større overheadbakker på dens Boeing flåde, som skulle hjælpe med en tilstrømning af tasker.
Ledere har også sagt, at personalet får mobile pose-tag-printere hos Gates og lufthavnslobbyer for at hjælpe kunder.
Er folk gale?
Southwest kan næppe sende på sociale medier – selv om babyer og hvalpe om bord – uden at få vrede kommentarer om den ændrede bagagepolitik.
Men administrerende direktør Bob Jordan fortalte CNBC i sidste måned, at den politiske ændringsmeddelelse, som virksomheden afgav den 11. marts, ikke har afskrækket kunder.
“Vi har ikke set nogen book-down den dag eller efter den dag,” sagde han på “Squawk på gaden” den 24. april.
