Korttidsudlejningsfirmaet Sonder sagde mandag, at det planlægger at indgive konkursbegæring, en dag efter Marriott International sagde, at en licensaftale mellem de to selskaber var afsluttet.
Aftalen, der blev underskrevet i august 2024, tillod Sonder-hoteller at blive booket via Marriotts Bonvoy-websted og blev bredt betragtet som en livline for det San Francisco-baserede selskab, som kæmpede økonomisk gennem Covid-19-pandemien, og efter at være blevet børsnoteret via en SPAC-fusion i 2022.
I en erklæring, der blev offentliggjort søndag, sagde Marriott, at den 20-årige licensaftale “ikke længere var i kraft”, med henvisning til Sonders “standard” som årsagen.
I sin egen erklæring mandag sagde Sonder, at det gjorde “omfattende indsats” for at forbedre virksomhedens økonomi efter Marriotts meddelelse, uden resultat.
“I lyset af disse mislykkede bestræbelser og [Sonder’s] økonomiske situation, tog bestyrelsen den vanskelige beslutning om at afvikle driften og forfølge en domstolsovervåget likvidation af den amerikanske forretning med det samme,” lød erklæringen.
Janice Sears, Sonders midlertidige administrerende direktør, sagde, at tekniske integrationsproblemer med Marriotts Bonvoy-websted forårsagede “betydelige, uforudsete integrationsomkostninger såvel som et kraftigt fald i omsætningen”.
“Vi er knuste over at nå et punkt, hvor en likvidation er den eneste levedygtige vej frem,” tilføjede Sears.
Den engangsenhjørning, som blev vurderet til 1,9 milliarder dollars ved børsintroduktionen, sagde, at den også planlægger at indgive en insolvenssag i udlandet.

Virksomheden, der opererer i 40 byer verden over, blev faktureret som en blanding mellem Airbnb og hoteller, der tilbyder langtidsophold i teknologiaktiverede ejendomme, som er populære blandt fjernarbejdere. Virksomheden drev mange hoteller via langsigtede lejekontrakter, hvilket resulterede i en “aktiv-tung” strategi, som mange i hotelområdet nu undgår.
‘Folk tumlede’
Sonder-hotelgæster, som CNBC talte med, sagde, at de blev overrumplet af nyhederne, og nogle sagde, at de blev beordret til at forlade deres hotelværelser med mindre end 24 timers varsel.
En rejsende, Connie Yang, fortalte CNBC, at hun forudbetalte for et ophold på Sonder Battery Park i New York fra den 7. november til den 17. november.
Søndag den 9. november modtog hun en e-mail om, at hun skulle forlade hotellet kl. 9 næste dag, sagde hun.
“Den nævnte årsag var afslutningen på en licensaftale mellem Sonder og Marriott,” sagde hun. “Hele bygningen blev bedt om at rømme.”
“Min nabo hjælper sin mand gennem kræftbehandling, og de har betalt for måneden,” tilføjede hun. “Det er uden for forståelsen.”
Hun fortalte også, at hun fandt nogle af Sonders personale på stedet i tårer, da “de intet vidste.”
Mandag morgen “skar folk for at gå, før de låste bygningen ned,” sagde hun.
Andre rejsende har postet historier på sociale medier om Sonders lukketid, herunder forsøg på at få assistance fra Marriotts kundeservice.
Yang sagde, at hun også kontaktede Marriott. “Jeg ringede til Marriott og talte med [a] supervisor, der sagde, at de ikke havde lov til at give os bedre priser… og de ville heller ikke finde værelser til os,” sagde hun. “Vi var alle overladt til at klatre.”
Marriott returnerede ikke straks CNBC’s anmodning om kommentar.
En virksomhedserklæring på søndag sagde, at Marriotts “umiddelbare prioritet er at støtte gæster, der i øjeblikket bor på Sonder-ejendomme, og dem med kommende reservationer,” og tilføjede, at Marriott vil kontakte gæster, “der reserverede direkte gennem Marriott-kanaler.”
Yang, som reserverede sit ophold gennem Booking.com, sagde, at en repræsentant på platformen “forsikrede mig om, at jeg ville få en refusion.”
Til sidst sagde hun, at hun fandt en alternativ bolig på egen hånd – på et “Hilton”.
