Flyetikette virker så enkel – vær rumligt opmærksom, ikke generer andre passagerer og følg Instruktionerne fra luftbesætningen.
Men kampagner og nedbrud bestræbelser på at dæmpe forstyrrende adfærd antyder, at den fortsætter.
Ved første øjekast synes en ny bog – “Hvordan man undgår fremmede på fly: Survival Guide for the Pecrent Business Traveler” – at være et andet forsøg på at tømme irriterende flyers. Forfatter Brandon Blewett, en hyppig forretningsrejsende, sagde imidlertid, at der er meget at lære af disse passagerer.
Blewett, leder af virksomhedsudvikling for et Virginia-baseret firma, sagde, at han skrev bogen efter at have set paralleller mellem vanskeligheder i hans forretningsrejse og professionelle liv.
Han startede med at lave en liste over irriterende rejsevaner, som hurtigt blev for længe, sagde han.
“Jeg indså, at jeg ikke kunne skrive om 25 vaner,” sagde Blewett. Plus, han ønskede ikke, at bogen skulle være “en rant om de irriterende ting, vi ser, når vi er på fly eller i lufthavne”.
Så han piskede det ned til seks – hver med tanker om, hvordan rejsende kan bruge disse situationer til at komme videre i deres egne karrierer.
1. ‘Gate Lice’
“Gate Lus” er passagerer, der svermer internatområdet før deres opkaldstid, ignorerer boardingzoner og blokerer porte, skrev han.
Job har også disse mennesker, sagde han.
”Folk blokerer for vores stier at gå om bord, selv når det er vores tur,” skrev han. “Andre gange overskrider folk os og landsæder på flyvninger på vej mod karriere destinationer, som vi troede var vores.”
Se efter måder omkring disse mennesker, sagde Blewett. Hans anbefaling? Pivot.
Blewett sagde, at han lærte det tidligt i sin karriere. Efter at have uddannet sig fra advokatskolen under den store recession, tog han et job som en bilbetjent – langt fra sit mål om at blive sportsagent, skrev han.
“I betragtning af den dystre post-juris-doktorgradjobudsigt, drejede jeg mig til et etårigt MBA-program,” skrev han. “Skolen pralede også robuste forhold til de firmaer, hvor jeg søgte skattemæssige roller.”
Senere landede han en rolle hos et skattefirma, sagde han.
”Det, der ser ud som en blindgyde, kan bare være en drejning, der venter på at ske,” skrev han.
2.
Flyetikette dikterer, at Flyers bærer deres rygsække på deres front snarere end deres ryg for at forhindre utilsigtet at ramme andre, en situation Blewett kalder et “Airbus -angreb.”
Men, sagde han, forretningsrejsende skulle forberede sig på “smacks” – det være sig i fly eller i deres erhverv – og kan bruge dem til at blive mere modstandsdygtige.
Blewett fortalte CNBC, at han håber, at hans bog opfordrer folk til at “kigge rundt for at se, hvad du kan lære” af irriterende passagerer.
Kilde: Brandon Blewett
Han lister flere lugter i løbet af denne karriere, fra at tjene mindre penge end mange af hans advokatskolekammerater til at blive overført til en forfremmelse.
“Det tog tre hårde lugter at få mig ind i døren til KPMG, til tilbud og til en praksis, hvor jeg faktisk kunne få nyttige færdigheder til min langsigtede karriere,” skrev han.
3.. Konferenceopkald ‘mobber
Disse passagerer er dem i “Boeing-bestyrelsesmøder”, der gennemfører konferencesamtaler på et højt-decibelniveau, der ofte nægter at afslutte deres opkald og opbevare deres enheder, sagde Blewett. Dette er de samme mennesker, der har den sværeste tid at acceptere vejrforsinkelser.
Svære mennesker er overalt, skrev Blewett i bogen, hvad enten det er på dit kontor eller på din flyvning.
Den bedste måde at håndtere dem på, sagde han, er med “vidd, grus og ydmyghed.”
Han nævner Dolly Partons berygtede interview med Barbara Walters, hvor Walters spurgte, om hun var en bakke.
“Hun lod hende arbejde og viden tale for sig selv. Humor? Kontroller. Selvudskrivning? Hele dagen. Og da intet af det virkede, gnistrede hun tænderne og fortsatte med at komme videre,” skrev han.
4.. ‘Overhead Tetris Flunkee’
Disse passagerer deltager ofte i, hvad Blewett omtaler som “bin shoehorning” – ignorerer rumbegrænsninger i overheadrum og proppes i poser, der ikke passer. Ofte prøver de ikke engang at lukke døren og vælger i stedet at sætte sig ned og videregive byrden til luftbesætningen for at finde ud af det.
Det kan føre til “lakende”, der opstår, når flyvepersoner bevæger sig voluminøse poser bag en persons sæde og tvinger passageren til at gå imod strømmen af afgangsflygere i slutningen af flyvningen.
En sådan opførsel skyldes ofte passagerer, der “kører på tomme, handler af ren udmattelse,” skrev Blewett.
Professionelle deltager også i bin-stuffing, når de tvinger karrieremål, der ikke passer godt. Blewett sagde, at han begik den fejl, men indså til sidst, at det at gøre partner ikke var hans kald.
“Det tog nogen tid at acceptere denne virkelighed – ikke så længe som at prøve at finde din tur ved LAX ankomster, men lang
Nok, “skrev han.” Til sidst tog jeg min taske ud af overhead, da jeg vidste, at skraldespanden ikke ville lukke. “
5. Dårlige adfærd
Denne kategori af rejsende betragtes som den mest forstyrrende, sagde han. Det henviser til passagerer, der irriterer andre, fra at gribe bagsiden af sædet, når de står op, til at drikke for meget, sagde Blewett.
Folk er langt mindre tilbøjelige til at hjælpe disse passagerer, skrev Blewett. Og i erhvervslivet kan hjælp fra dit netværk gøre en enorm forskel.
“Vilje til at være en god sæde -nabo, betød, at mit netværk, min kabine af passagerer, var villig til at hjælpe mig, hvor jeg var nødt til at gå,” ifølge Blewett.
6. ‘ivrig exiter’
Den “ivrige exiter” er til stede på næsten hver flyvning, sagde Blewett. De er de flyers, der står op i det øjeblik, sikkerhedsselen skilt slukker, sagde han.
Men farende får dig ikke til en destination meget før, sagde han.
Han fortalte en historie om en passager, der spurgte rejsende, om han kunne skære sikkerhedslinjen for at komme til sin boardingport hurtigere.
”I sin hast med at komme igennem glemte han at tage elektronikken ud af lommen og satte detektorerne ud,” skrev han. “Ironisk nok afviklede vi at rydde sikkerhed på samme tid.”
Blewett sagde, at dette svarede til hans karriererejse, som omfattede at få en juridisk grad, der endnu ender i et andet erhverv.
”Selve rejsen var lidt sjov – selvfølgelig i eftertid,” skrev han. “Der er meget at være taknemmelig for, og når jeg ser tilbage, kan jeg se, hvorfor hvert trin betyder noget.”
