Michael O’Leary, administrerende direktør for Ryanair Holdings Plc, under en pressekonference i London, Storbritannien, onsdag den 27. august 2025.
Bloomberg | Bloomberg | Getty billeder
Ryanairs administrerende direktør, Michael O’Leary, advarede mandag den britiske regering om deres fremstød for at hæve skatterne på passagerfly og advarede om, at politikken vil se, at flyselskaber flytter fly ud af landet.
I en tale til CNBC’s “Europe Early Edition” efter at have rapporteret et betydeligt opsving i første halvår, beskrev den åbenhjertige CEO Labour-regeringens fremstød for at hæve flyrejseskatterne som i modstrid med dens strategi om at kickstarte økonomisk vækst.
Hans kommentarer kommer forud for den britiske regerings højspændte efterårsbudget den 26. november, hvor finansminister Rachel Reeves er under pres for at løse en finanspolitisk gåde om udgifter, skat og låntagning.
Ryanairs O’Leary sagde, at der havde været en tendens til, at europæiske regeringer rullede “gale miljøskatter” tilbage og efterfølgende blev belønnet med økonomisk vækst.
“Så du ser markeder som Sverige, Ungarn, Italien og Kroatien afskaffe miljøafgifter, og så har du efternølerne, som Tyskland, Frankrig og Rachel Reeves her i Storbritannien, der bemærkelsesværdigt taler om at ønske vækst og alligevel øge skatterne på flyrejser – på en ø, i periferien i Europa,” sagde O’Leary til CNBC’s Silvia Amaro mandag.
“Hvilket igen bekræfter min overbevisning om, at Rachel Reeves ikke har en anelse om, hvordan hun skal levere vækst på trods af, at vi har skrevet til hende og tilbyder hende betydelig vækst, især i regionerne i Storbritannien,” sagde O’Leary.

En talsmand for finansministeriet var ikke umiddelbart tilgængelig for at kommentere, da den blev kontaktet af CNBC mandag morgen.
Den administrerende direktør for Europas største lavprisselskab fremhævede Storbritanniens flypassagerafgift (APD) med henvisning til en skat pr. passager på flyvninger, der afgår fra Storbritannien til indenlandske og internationale destinationer.
I sidste års efterårsbudget annoncerede Reeves strenge regler, der begrænsede regeringens manøvrerum med hensyn til udgifter og låntagning, med daglige offentlige udgifter finansieret af skatteindtægter og ikke lån.
Som en del af et bredere skub for at øge de offentlige finanser og tilskynde til mere bæredygtige rejsemuligheder, har premierminister Keir Starmers regering til hensigt at øge APD-satserne fra april næste år med en stigning på 50 % for private jetfly og generelle stigninger for andre flyvninger.
For at være sikker er APD en betydelig kilde til statsindtægter, hvor Office for Budget Responsibility anslår indtægter på £4,7 milliarder ($6,18 milliarder) i 2025-2026. Luftfart er i mellemtiden kendt for at være en af de hurtigst voksende kilder til drivhusgasemissioner.
Finanskansler Rachel Reeves taler på scenen under Labour Party-konferencen den 29. september 2025 i Liverpool, England.
Ian Forsyth | Getty billeder
O’Leary sagde, at regeringens plan om at hæve APD fra april næste år ville repræsentere en skat på næsten 33 % på gennemsnitsprisen for en Ryanair-flyvning, som han sagde var omkring 45 £.
“Det er latterligt,” sagde O’Leary. “For en familie på fire bliver det uoverkommeligt. Vi skrev til Rachel Reeves, da hun først blev valgt, og sagde, at vi kan levere dig 50 % trafikvækst, ikke i London, men i regionerne i Storbritannien, hvor de virkelig har brug for vækst i de røde vægsæder, i Birmingham, Manchester, Glasgow, Edinburgh, Bristol.”
Han tilføjede: “Bare afskaf APD uden for London. Du ved, London er fyldt, London kan betale APD, men afskaffe det uden for London. Det ville koste dem omkring 2 milliarder af deres budget, de ville få det tilbage i ekstra forbrug, moms på yderligere besøgende på forbrug inden for et år. Intet svar.”
‘Kan ikke engang lave deres egen matematik’
Adspurgt om Ryanair har haft nogen nye samtaler med finansministeriet forud for efterårsbudgettet, svarede O’Leary: “Nej, de er håbløse.”
“Vi fik et dumt brev tilbage fra nummer 11, der sagde, ‘åh, en stigning på 2 pund i APD er kun 1% af de gennemsnitlige billetpriser.’ Nu ved jeg ikke, hvor de køber deres billetter, men vores gennemsnitlige billetpris er 45 pund, så en stigning på 2 pund er en stigning på 5%. De kan ikke engang lave deres egne regnestykker… De er ubrugelige,” sagde O’Leary.
Hvis Reeves øger APD igen i efterårsbudgettet, sagde Ryanairs administrerende direktør, at selskabet ville overveje at flytte fly til lande, der udvander deres miljøafgifter, og udpeger Sverige, Ungarn og Italien som potentielle muligheder.
Aktierne i Ryanair blev sidst set handlet 3 % højere mandag morgen, hvilket vendte tidligere tab.
— CNBC’s Silvia Amaro bidrog til denne rapport.
