Mænd arbejder med en jetmotor hos General Electric (GE) Celma, GE’s luftfartsmotoroverhalingsfacilitet i Petropolis, Rio de Janeiro, Brasilien.
Yasuyoshi Chiba | AFP | Getty Images
RTX og Ge Aerospace Forvent en mere end 1 milliard dollars indflydelse kombineret fra præsident Donald Trumps takster på importerede varer og materialer, det seneste tegn på højere priser for større amerikanske producenter, der er afhængige af en global forsyningskæde.
Neil Mitchill, finansdirektør for forsvarsentreprenør og kommerciel luftfartsleverandør RTX, sagde på et indtjeningsopkald tirsdag, at virksomheden sandsynligvis vil tage et hit på 850 millioner dollars i år fra told, herunder de fejende 10% afgifter, som Trump pålagde tidligere i denne måned sammen med højere pligter på lande som Kina og separate skatter på importerede stål og aluminum.
Dette estimat inkluderer ikke RTXs egne toldbegrænsningsforanstaltninger, sagde Mitchill.
Ge Aerospace, der gør motorer til populære Boeing Og Airbus -fly holdt sine 2025 indtjeningsudsigter på plads i løbet af sin kvartalsrapport tirsdag og sagde, at det ville forsøge at spare omkring 500 millioner dollars ved at reducere omkostningerne og hæve priserne.
GE Aerospace CEO Larry Culp sagde på tirsdagens analytikeropkald, at han for nylig mødtes med Trump og drøftede den amerikanske luftfartssektorens handelsoverskud. GE har et joint venture med Frankrigs Safran for at fremstille populære flymotorer.
De nye takster er et skift for en global branche, der for det meste har haft det meste toldfri handel i årtier.
“Alt, hvad vi har foreslået, er, at administrationen fungerer gennem et utal af spørgsmål, er, at de kan overveje den styrke, som landet nyder som et resultat af dette toldfrit regime,” sagde Culp.
Det Hvide Hus kommenterede ikke straks.
Boeing, en større kunde hos begge virksomheder og den øverste amerikanske eksportør, er planlagt til at rapportere kvartalsresultater, før markedet åbner onsdag.
Flyselskaber har for nylig annonceret nedskæringer til amerikanske indenlandske kapacitetsplaner i år på grund af den blødere efterspørgsel, men ledere har understreget, at det er svært at forudsige retningen for økonomien eller fremtidige handelspolitikker. Forenet Sidste uge leverede to indtjeningsudsigter for 2025, en i tilfælde af en recession, hvor man antager status quo.
“Der er usikkerhed,” sagde Culp tirsdag. “Ingen af os, tror jeg, ved med sikkerhed, hvordan dette spiller ud.”
