Disse specielt konfigurerede A350-1000ULR’er forventes at muliggøre verdens længste kommercielle flyvninger.
Qantas
Australiens Qantas fredag afslørede de første billeder af de specielt konfigurerede Airbus fly sat til at muliggøre verdens længste kommercielle flyvninger.
A350-1000ULR (Ultra Long Range) flyet blev afbildet på samlebåndet i Toulouse, Frankrig, med dets skrogsektioner, vinger, halesektion og landingsstel nu alle påsat.
Flyet, som er designet til at forbinde rejsende i Sydney med London og New York for første gang, vil flytte til en ny hangar i denne uge, hvor det vil have motorer og flyvetestinstrumenter installeret, sagde Qantas.
Overførslen kommer forud for et omfattende testflyvningsprogram, der skal starte næste år, med de første kommercielle tjenester planlagt til første halvdel af 2027.
Qantas CEO Vanessa Hudson sagde, at fremskridtet bringer “Project Sunrise” et skridt tættere på virkeligheden. Projektnavnet er en reference til flyselskabets “Double Sunrise” udholdenhedsflyvninger under Anden Verdenskrig, som forblev luftbårne længe nok til at se to solopgange.
Qantas og Airbus har frigivet de første billeder af deres A350-1000ULR (Ultra Long Range) fly.
Qantas
Qantas sagde, at A350-1000ULR-flyet vil være i stand til at flyve i op til 22 timer non-stop på grund af en yderligere 20.000 liter bagerste brændstoftank og forbedrede systemer.
Det forventer, at de direkte tjenester vil skære op til fire timers af den samlede rejsetid sammenlignet med one-stop-tjenesterne for rejsende, der flyver fra Australien til USA eller Storbritannien, der tilbydes i dag.
Ultralangdistanceflyvninger, som typisk refererer til rejser på mere end 16 timer, er blevet teknisk mulige på grund af mere effektive motorer og fly, men de står over for andre udfordringer. For eksempel har analytikere udtrykt bekymring over passagerernes komfort såvel som miljøpåvirkningen af disse flyvninger.
Aktierne i Qantas faldt 6,5 % i fredags og nåede et lavpunkt i seks måneder, da guidance skuffede investorerne. Flyselskabet sagde, at det forventede, at dets indenlandske omsætning ville vokse med omkring 3% i første halvdel af næste år, i den nedre ende af det vejledende interval, der blev givet i en tidligere prognose.
Airbus-børsnoterede aktier var i mellemtiden lidt lavere under de tidlige morgenhandler. Aktien er steget mere end 35% år til dato.
