Et Cessna Citation Jet -fly ses i Charles M. Schulz Sonoma County lufthavn i dette luftfoto taget den 1. juni 2021, nær Healdsburg, Californien.
George Rose | Getty Images
Med forbrugertillid, der tumler, er efterspørgslen efter kommercielle flyrejser forsvundet. Selv dybe lommerede rejsende trækker tilbage, ifølge Barclays ‘seneste undersøgelse af Business Jet-mæglerforhandlere og finansfolk.
Kundeinteresse for at købe forretningsstråler er faldet med 49% siden marts, ifølge undersøgelsen, der blev foretaget fra 9. til 15. april og havde 65 respondenter.
Barclays Business Jet-indikatorundersøgelse, der blev offentliggjort i sidste uge, bruger fem målinger, herunder 12-måneders udsigter og prisfastsættelse, til at vurdere markedets tilstand. Alle undtagen en metrisk (lagerniveau) faldt fra midten af marts til midten af april. Som et resultat faldt den sammensatte score fra 52 til 40.
Den procentvise drop registreret i den seneste undersøgelse, 23%, er den største registreret af Barclays siden den covid pandemi. Barclays -analytiker David Strauss fortalte CNBC, at han forventede, at stemningen skulle svækkes, men ikke i så stor grad.
En sammensat score i de lave 40’ere indikerer, at markedet er langsommere, ifølge Barclays.
Indikatoren korrelerer med flyproducenters bog-til-regning-forhold, et centralt mål for deres økonomiske sundhed. En score på 40 indikerer, at dollarværdien af producenternes nye ordrer hænger ca. 10% bag ordrene, som den i øjeblikket opfylder, sagde Strauss.
Undersøgelses respondenter fortalte Barclays, at klienter havde sat køb på vent, i frygt for virkningen af told ikke kun på flysmarkedet, men også deres driftsvirksomheder.
Næsten halvdelen (46%) af deltagerne sagde, at kundeinteressen for at købe forretningsstråler var forværret siden marts. Fireogfyrre procent sagde kundeinteresse forblev den samme, og kun 10% rapporterede, at den var forbedret.
Da de blev spurgt specifikt om effekten af toldsatser på den nye efterspørgsel efter fly, sagde 93% af de adspurgte, at det ville have en negativ indflydelse på efterspørgslen, med et flertal, der forventer, at virkningen ville være betydelig. Kun 7% sagde, at de troede, at der ikke ville være nogen indflydelse.
Hvad angår brugte jetfly, var 67% af de adspurgte stadig pessimistiske og forventede en betydelig eller mindre negativ indflydelse på efterspørgslen. Lidt under en tredjedel (27%) forventede efterspørgslen efter brugte jetfly til at stige i nogen grad.
Imidlertid kan i afventning af lovgivningen give forretningsjetproducenter et skud i armen.
Både Repræsentanternes senat og House har vedtaget en budgetopløsning, der sigter mod at forlænge lov om skattelettelser og job. En vigtig levering af TCJA gjorde det muligt for virksomheder at trække 100% af de støtteberettigede udstyrskøb snarere end at sprede fradraget over tid. Satsen er faldet 20% årligt siden 2023 og var indstillet til at udfase i 2027.
Republikanske lovgivere har nu en vej til at hæve satsen tilbage til 100% og tillade tilbagevirkende fradrag, som præsident Donald Trump opfordrede til i marts. Hvis de lykkes med at bringe 100% bonusafskrivning tilbage, ville private fly blive meget mere attraktive fra et skatteperspektiv.