Flytider og aflysninger vises på afgangstavlen, en måned efter den igangværende nedlukning af den amerikanske regering, i Ronald Reagan Washington National Airport i Arlington, Virginia, USA, den 9. november 2025.
Annabelle Gordon | Reuters
Flyaflysninger hobede sig igen op mandag, da manglen på flyveledere, forværret af den længste amerikanske regeringsnedlukning nogensinde, snerrede flyrejser kyst til kyst, mens præsident Donald Trump truede med at forankre flyvelederes løn, hvis de er fraværende fra arbejde.
I mandags blev 1.623 af de 25.735 planlagte amerikanske flyvninger aflyst, omkring 6,3% af dagens tidsplan, selvom afgange til tiden var bedre end gennemsnittet, et godt tegn efter dages rejsesnurrer, ifølge luftfartsdatafirmaet Cirium.
I sidste uge beordrede Trump-administrationen flyselskaberne til at skære ned på indenrigsflyvninger i 40 store amerikanske lufthavne, begyndende med 4% reduktioner sidste fredag og rampe op til 10% senest fredag den 14. november, med henvisning til belastninger på flyveledere.
“Alle flyveledere skal tilbage på arbejde, NU!!!,” sagde Trump i et indlæg på Truth Social og tilføjede, at han ville anbefale $10.000 bonusser til alle flyveledere, der ikke holdt fri under lukningen. Han sagde, at de, der ikke straks vender tilbage til arbejdet, ville blive “docket”.
National Air Traffic Controllers Association sagde som svar, at flyveledere er “ubesongede helte, som melder sig for pligten til sikkert at guide dette lands passagerer og gods til deres destinationer.” Organisationen sagde, at de “fortjener vores ros” og “sikkert har fortjent det.”
Afbrydelser i weekenden omfattede 18.576 forsinkede flyvninger, mens 4.519 blev aflyst, ifølge FlightAware. Aflysninger spredte sig fra regionale, kortdistancefly – som de største amerikanske flyselskaber er afhængige af til omkring halvdelen af indenrigsflyvninger – til hovedflyvning.
United Airlines og Delta Air Lines hver tilbød stewardesserne ekstra betaling for at afhente fly, ifølge selskabets meddelelser set af CNBC. United tilbød også piloter ekstra betaling for flere flyvninger, end det plejer, sagde en talsmand for flyselskabet. En sådan ekstra løn er almindelig under storme eller andre forstyrrelser.
American Airlines Chief Operating Officer David Seymour sagde mandag, at 250.000 af dets kunder var berørt af forstyrrelser i weekenden, med 1.400 aflysninger tilskrevet flyvekontrol.
“Dette er simpelthen uacceptabelt, og alle fortjener bedre. Vores flyveledere fortjener at blive betalt, og vores flyselskab skal være i stand til at operere på et niveau af forudsigelighed og pålidelighed, som intet større flyselskab var i stand til at give den flyvende offentlighed denne weekend,” sagde han i et notat til personalet, som blev set af CNBC.
Flyselskaber gav afkald på ændringsgebyrer og i nogle tilfælde prisforskelle, afhængigt af hvornår kunderne kunne ombooke rejser. Kunder kunne også anmode om en fuld refusion for den del af deres billetter, de ikke var i stand til at flyve.
Et tegn på, hvor alvorlige flyrejseforstyrrelser er blevet under regeringens nedlukning: Søndagens 2.631 amerikanske flyaflysninger, 10% af dagens tidsplan, markerede den fjerde værste dag siden januar 2024, sagde Cirium.
Til sammenligning blev aflysninger fredag morgen, da flynedskæringer, der blev beordret af Trump-administrationen, trådte i kraft, nummer 72 siden begyndelsen af sidste år.
De forstyrrelser, der ændrede rejseplanerne for hundredtusindvis af rejsende, tvang dem til at lede efter alternativ transport. Biludlejningsfirma Hertz i sidste uge rapporterede en stigning i envejsefterspørgsel. Der har også været øget efterspørgsel efter private jetflyvninger i de seneste dage, ifølge CEO for charter- og fraktionelt ejerskabsselskab Flexjet.
Selvom Trump-administrationens ordre ikke oprindeligt krævede, at privat luftfart skulle skære ned på samme måde som kommercielle flyselskaber, begyndte Federal Aviation Administration mandag at begrænse disse flyvninger til et dusin amerikanske lufthavne. Men mange private jet-operatører bruger ikke de travleste kommercielle lufthavne, sagde National Business Aviation Association.
Øget belastning
Flyveledere gik glip af deres anden lønseddel af lukningen i mandags, selvom de stadig er forpligtet til at arbejde. Nogle af dem har taget et andet job for at få enderne til at mødes, har regerings- og fagforeningsembedsmænd sagt.
Et kommercielt passagerfly letter forbi flyvekontroltårnet i San Diego International Airport under den første dag af en delvis nedlukning af den amerikanske regering i San Diego, Californien, USA, den 1. oktober 2025.
Mike Blake | Reuters
“Nu skal de fokusere på børnepasning i stedet for trafikstrømme. Mad til deres familier i stedet for baneadskillelse,” sagde Nick Daniels, formand for National Air Traffic Controllers Association, på et pressemøde mandag. “Den ekstra stress fører til træthed, trætheden har ført til udhuling af sikkerheden og den øgede risiko for hver dag, at denne nedlukning trækker ud.”
Senatet gjorde fremskridt fra den ene dag til den anden med en aftale, der kunne afslutte lukningen, men det har endnu ikke godkendt en finansieringslov.
Daniels sagde, at det endnu ikke er klart, hvor lang tid det vil tage for controllere at modtage tilbagebetaling for deres arbejde. I nedlukningen, der sluttede i 2019, tog det omkring 2½ måned, før arbejderne blev gjort hele, sagde han.
Trumps kommentarer om flyveledere i mandags fik kritik fra rep. Rick Larsen, D-Wash., rangerende medlem af House Committee on Transportation and Infrastructure, som kaldte udtalelsen “nød!” og sagde, at det var i strid med transportminister Sean Duffys opfordring til luftfartsarbejdernes støtte.
“De kvinder og mænd, der arbejder lange timer i flyvekontroltårne for at holde luftfartssystemet kørende, fortjener vores tak og påskønnelse, ikke uhæmmede angreb på deres patriotisme,” sagde Larsen.
En ende på nedlukningen betyder heller ikke, at flyrestriktionerne vil blive ophævet med det samme. FAA sagde i sidste uge, at det vil afgøre, om flyrestriktionerne skal øges eller reduceres baseret på sikkerhedsdata.
Selvom flyselskaberne havde lidt tid til at foretage ændringerne i sidste øjebliks tidsplan, da ordren udkom i sidste uge, vil de have brug for tid til at justere tidsplanen, sælge sæder og placere fly og besætninger for at øge flyvningen igen.
