Asien er klar til at se en rejseboom, og lande i regionen er klar til at udnytte denne stigning i efterspørgslen.
Singapores Changi lufthavn brød onsdag jorden på sin femte terminal, som forventes at være operationel i midten af 2030’erne.
Den nye terminal, der sidder på et grund af land, der er 1.080 hektar stor, vil næsten fordoble størrelsen på Changi lufthavns eksisterende område.
Dette giver lufthavnen mulighed for at håndtere 140 millioner passagerer om året fra sin nuværende kapacitet på 90 millioner passagerer. Changi, der sidst blev tildelt Skytrax’s “World’s Best Airport” i 2025 for 13. gang, hilste 67,7 millioner passagerer velkommen i 2024.
Lufthavne, der kan håndtere mere end 100 millioner passagerer årligt, klassificeres som Mega lufthavne, og tre ud af de 10 eksisterende er i Asien, ifølge Airport Industry Body Airport Council International. Disse er i Beijing, Tokyo og Shanghai.
ACI projicerer, at flyrejser vil vokse næsten 7% i løbet af de næste 25 år. For at imødekomme efterspørgslen er lufthavne i Asien-Stillehavet og Mellemøsten regioner klar til at gennemgå en omfattende udvikling med samlede investeringer på 240 milliarder dollars til opgradering af eksisterende faciliteter og opbygning af nye lufthavne mellem 2025 og 2035.
Når han talte ved den banebrydende begivenhed, sagde Singapore-premierminister Lawrence Wong, at beslutningen om at bygge terminal 5 var fordi “over den længere sigt er flyrejser på en stigende bane, og hovedparten af væksten vil finde sted her i Asien-Stillehavsregionen.”
Wong sagde også, at med terminal 5 vil Changi sigte mod at forbinde med 200 byer, op fra de nuværende 170 byforbindelser, den har nu.
“[Changi] har forbundet vores lille ø -nation til verden og bragt verden til Singapore. Og denne forbindelse har drevet vores vækst som et luftknudepunkt, hvilket driver industrier som turisme, rumfart og logistik, “sagde Wong og påpegede, at luftfartsøkosystemet nu bidrager med 5% af Singapores BNP.
Ekspansion spree
Konkurrence i regionen intensiveres også, bemærkede Wong. For eksempel investerer lufthavne i Asien markant i modernisering af deres infrastruktur og tilstødende faciliteter som underholdning og detailrum.
Hong Kong International Airport bestilte en tredje landingsbane i november og udvider lufthavnens terminal 2. Lufthavnens mål, sagde den, er at betjene 120 millioner passagerer og håndtere 10 millioner ton last årligt fra 2035.
Bangkoks Suvarnabhumi lufthavn åbnede en tredje landingsbane i september 2024, hvilket øgede lufthavnens kapacitet til at håndtere flere flyvninger efter afslutningen af en ny satellitterminal et år tidligere.
Thailands lufthavnsoperatør afslørede også en yderligere “East Expansion” -plan for at øge lufthavnens kapacitet inden 2027.
I Sydkorea afsluttede Seoul’s Incheon International Airport sin “fase 4-udvidelse” i december, hvilket gjorde det muligt for den at håndtere en årlig passagerkapacitet på op til 106 millioner fra 77 millioner og gøre det til verdens tredjestørste lufthavn.
Thomas Pellegrin, transport, gæstfrihed og servicesektorleder fra Deloitte Sydøstasien, fortalte CNBC, at Asien er blevet “barycenter” for vækst i flyrejser efter Covid-19-pandemien.
Denne vækst i flyrejser skyldes udvidelsen af middelklassen, hvis tilbøjelighed til at flyve øges hurtigere end indkomstvækst, såvel som den høje urbaniseringsgrad i regionen, der forbinder folk til lufttransportinfrastruktur, bemærkede han.
“Den regionale stigning i efterspørgsel efter passageren forventes nu på 7,9% på kort sigt og 5,1% på lang sigt, hvilket er den højeste verdensomspændende og langt over modne markeder,” tilføjede Pellegrin.
Dette betyder, at asiatiske lufthavne bliver nødt til at rumme omtrent dobbelt så mange passagerer og fly i 2043, hvilket skaber et enormt pres på den eksisterende infrastruktur, sagde han.
Turisme boom til Singapore
Terminal 5 vil også føde ind i Singapores plan om at øge turistindtægterne i bystaten fra en rekordstor $ 29,8 milliarder i 2024 til 47 milliarder dollars-50 milliarder dollars i de næste 15 år.
Dens “Tourism 2040” -strategi er centreret om at øge efterspørgslen fra to forskellige grupper – forretnings- og mellemlandingsrejsende, Grace Fu, Singapores minister for bæredygtighed og miljøet, sagde i april.
Især har embedsmænd til formål at tredobbelt turismeindtægter fra forretningsrejsende, der deltager i møder, incitamenter, konventioner og udstillinger, sagde Fu.
Ifølge administrerende direktør for Singapore Tourism Board Melissa Ow udgør transit- og overførselspassagerer i øjeblikket en tredjedel af Changi lufthavns samlede trafik.
Terminal 5, såvel som den bredere Changi East -udvikling – som også inkluderer en tredje landingsbane og en industriel zone – vil give Singapore mulighed for at bevare og vokse sin markedsandel som et luftknudepunkt, øge forbindelsen og størkne Changis status som den bedste lufthavn i verden, sagde Deloittes Pellegrin.
“Alle disse effekter kombineres for at give Singapore overdreven ‘blød magt’ internationalt.”
