Filfoto viser lufttrafikstyretårnet i Chicagos Midway International Airport.
M. Spencer Green | Ap
Luftfartsindustrimedlemmer opfordrede tirsdag igen lovgivere til nyere teknologi til lufttrafikstyring og mere ansættelse af lufttrafikcontrollere, da luftfartsselskaberne fortsætter med at klage over mangeårige underskud, mens efterspørgslen efter flyrejser har boomet.
Deres vidnesbyrd blev afgivet til et husudvalg, der hørte cirka en måned efter, at en regional jet i American Airlines og en Army Black Hawk -helikopter kolliderede nær Ronald Reagan Washington National Airport og dræbte alle 67 mennesker ombord på de to fly i det dødeligste amerikanske flyselskabsulykke siden 2001.
Transportsekretær Sean Duffy sagde i sidste uge, at Trump -administrationen tager skridt til at øge personalet i lufttrafikcontroller og hævede startlønninger med 30% for personalet, der gennemgår Federal Aviation Administration’s Academy.
Air Traffic Controller -personale er nede omkring 9% fra 2012, mens efterspørgslen efter flyrejser har ramt rekorder, ifølge vidnesbyrd fra Nick Daniels, præsident for National Air Traffic Controllers Association.
Duffys kommentarer kommer, da præsident Donald Trump har til opgave sin milliardærrådgiver Elon Musk med omkostningsbesparende i hele den føderale regering. Men Musks engagement har rejst bekymring for interessekonflikter fra demokratiske lovgivere, især da FAA er en af regulatorerne i Musks selskab SpaceX.
Omkostningsnedskæringerne har inkluderet afskedigelser på omkring 300 FAA -medarbejdere. Department of Transportation sagde, at det ikke omfattede lufttrafikcontrollere.
“Dette demoraliserer hele arbejdsstyrken og distraherer fra agenturets bestræbelser på at modernisere og forbedre luftfartssystemet – såvel som at fjerne den primære mission for FAA for at sikre sikkerheden og effektiviteten af det amerikanske luftfartssystem og i sidste ende sikkerheden for den amerikanske flyvende offentlighed,” sagde David Spero, præsident for professionelle luftfartssikkerhedsspecialister, i skriftligt vidnesbyrd.
Han sagde: “Tæppe ændrer sig, vilkårlige afskedigelser eller andre vilkårlige edikter vil ikke hjælpe dette land med at bevare det sikreste lufttrafikstyringssystem.”
På sin side, Nick Calio, leder af flyselskaber for Amerika, der repræsenterer store amerikanske flyselskaber inklusive United Airlines, American Airlines, Southwest Airlines og andre, der anbefales at stole på Musks såkaldte Department of Government Efficiency eller “indkøbseksperter fra den private sektor for at revidere indkøbsstandarderne, politikker, praksis og procedurer i FAA for at reducere hindringer for erhvervelsen af kommercielle produkter og kommercielle tjenester eller andre kilder, som krævet.”
